• Anonym (Usch)

Fritids spelar Sean banan?

Mina barn får lyssna på Sean banans musik på fritids. Texterna kan handla om att han och en mamma har sex och att pappa får se allting på film sedan. Eller att  det handlar om en man som älskar mus. 

Mina barn älskar att sjunga och går och sjunger dessa texter överallt. Tidigare har jag inte lyssnat så noga. Hur kan man spela den här typen av låtar på skolans fritidshem? Läroplanen gäller, det motverkar knappast stereotypa könsroller utan är snarare otroligt sexistiska. 

Har pratat med skolan och personalen säger att barnen gillar dessa låtar och att vi vuxna inte ska moralisera. Vi prata med rektorn som fråga vad vi tror ska hända. Dom ville prata om mina rädslor och vad jag tror ska hända med barnen efter att ha fått lyssna på den här typen av musik. Känner mig inte tagen på allvar alls. 

Är detta inte olämpligt? 

• Svar på tråden Fritids spelar Sean banan?
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Usch) skrev 2025-01-18 16:08:19 följande:
    Hur man normaliserar sexism och tycker att det är okej. Hur han i en av sina texter är elak mot för smala kvinnor. Han hyllar kvinnor med större rumpor men som absolut inte är feta. Det leder till en hets hos kvinnor när men ska uppmuntra dom till att se ut på ett visst sätt. Kvinnor kan vara naturligt väldigt smala medan andra har genetiskt större rumpa, utan att anstränga sig. Här är det texter som uppmuntrar kvinnor att se ut på ett visst sätt för att han ska finna dessa kvinnor och kroppar attraktiva. Män ska lära sig att hålla käften och gå efter kvinnor som dom finner attraktiva och låta andra kvinnor vara. Kvinnors uppgift är inte att behaga män.
    Du låter sjukt jobbig.

Om ett par år kommer dom att lyssna på fröken snusk och massa annat skit med bra mycket värre texter. 
  • Anonym (H)

Jag lyssnade på Björn Rosenström när jag var i den åldern.. Jag är normalstörd idag, haha..

• Anonym (Fr)

Vet att det brukade spelas hans låtar när jag gick i skolan. Den skaka rumpa bland annat. Man tänkte nog inte på vad han sjöng mer än refrängen men nu tycker jag i allmänhet bara att de låtarna är skräp när man lyssnar på verserna också

• Anonym (Nja)
    Anonym (J) skrev 2025-01-18 16:10:51 följande:

Man lyssnar inte på texten som liten, man fattar inte 

Underskatta dom inte. Dom förstår mer än vad vi tror.
  • Anonym (Nja)

Jag håller med dig, det är olämpligt. Barn ska få vara barn och inte exponeras tidigt för sexuellt innehåll. Det kan sätta spår i deras utveckling och är inte bra.

• Anonym (….)

Alltså jag förstår varför ingen vill bli lärare längre!
    Dom stackarna måste hantera fler psykiskt sjuka än psykvården!
    Kan bara föreställa mig rektorerna som tvingas sitta på möten med alla konstiga föräldrar som tror att dom har rätt att bestämma i skolans verksamhet!
    Snälla ts och alla som dig, gå och sök vård!
    världen kretsar inte runt er och eran barn, ni har ingenting att säga till om när det gäller skolans verksamhet så backa och låt dom sköta sitt jobb!
    Byt skola om du stör dig så mycket istället för att vara en jobbig karen!

• Anonym (Geten Ralf)
    Anonym (H) skrev 2025-01-18 20:41:14 följande:

Jag lyssnade på Björn Rosenström när jag var i den åldern.. Jag är normalstörd idag, haha..

Spelade hans låtar så högt att tegelpannorns på taket dansade. Morsan och farsan sade inget.🤣
    Som tjej var pappa väldigt öppen och ärlig med hur killar tänker och beter sig. Han berättade även ofta för min bror hur man ska uppföra sig mot flickorna. Man ska vara snäll och så vidare.

Till TS.
    Har barnet ingen sund manlig förebild som kan berätta om hur man ska tänka? Har man sunda förebilder så blir texterna bara en text och inget man tar som sanning.
  • Anonym (H)
    Anonym (Geten Ralf) skrev 2025-01-19 02:12:41 följande:
    Spelade hans låtar så högt att tegelpannorns på taket dansade. Morsan och farsan sade inget.🤣
    Som tjej var pappa väldigt öppen och ärlig med hur killar tänker och beter sig. Han berättade även ofta för min bror hur man ska uppföra sig mot flickorna. Man ska vara snäll och så vidare.

Till TS.
    Har barnet ingen sund manlig förebild som kan berätta om hur man ska tänka? Har man sunda förebilder så blir texterna bara en text och inget man tar som sanning.
    Vi hade lite extra kul åt att min morsa hette Anne-Christine och hennes väninna hette Liselott. 😂
  • Anonym (Lina)
    Anonym (?.) skrev 2025-01-19 01:07:35 följande:

Alltså jag förstår varför ingen vill bli lärare längre!
    Dom stackarna måste hantera fler psykiskt sjuka än psykvården!
    Kan bara föreställa mig rektorerna som tvingas sitta på möten med alla konstiga föräldrar som tror att dom har rätt att bestämma i skolans verksamhet!
    Snälla ts och alla som dig, gå och sök vård!
    världen kretsar inte runt er och eran barn, ni har ingenting att säga till om när det gäller skolans verksamhet så backa och låt dom sköta sitt jobb!
    Byt skola om du stör dig så mycket istället för att vara en jobbig karen!

Jag håller helt med dig !!!
    bra skrivet 
  • Anonym (Lill)

Jag tycker också att det är olämpligt. För barn med sunda värderingar hemifrån kommer de där låtarna inte förändra något, men det finns ju faktiskt en läroplan som ska följas och de låtarna passar inte in i den. Förskolan ska förmedla allas lika värde, inte få barn att skråla med i texter som dissar vissa tjejers utseende. 

Min erfarenhet är att många, både vuxna och barn, inte lyssnar på låttexter. Och en del lyssnar men har inte förmågan att analysera dem. För dem betyder inte texter något. Jag, och jag gissar även du, TS, tog till mig låttexter redan som liten. Jag har aldrig varit med om, som någon i tråden beskriver, att som vuxen höra något jag lyssnade på som barn och undra vad tusan de tänkte. Jag lyssnade på texterma redan som liten och undrade redan då. (Och jag minns långa bitar av texterna än idag, trots att jag kanske inte hört dem på 30 år.)

De som säger att det inte spelar roll med texterna är såna som inte lägger någon större vikt vid låttexter, men vi som gör det finns vi också. Och såna som oss finns bland förskolebarnen. De ska inte behöva höra sånt på förskolan. Det finns annan kul musik och jag tycker att förskolan, utan att göra någon stor grej av det, bör fasa ut låtar med olämpligt textinnehåll och få in annan kul musik. 

Svar på tråden Fritids spelar Sean banan?