• Anonym (Fjorton)

Är du "bra i sängen"?

Svara uppriktigt på frågan.
    - Uppfattar du dig själv som bra i sängen?
    - Är du man eller kvinna?
    - Ålder? 
    - Status (förhållande, singel)?

Går det över huvudtaget att säga att man nog inte är något vidare i sängen utan att andra här skall börja försöka peppa en och intala att "allt handlar om kemi", "man är två om det" osv osv. Visst allt det där kan ju stämma. Men det kan ju ändå vara så att man är dålig i sängen oavsett "omständigheter". 

Själv har jag för ett bra tag sedan kommit till den insikten. Jag har accepterat den och valt att leva utifrån det. Jag är en man på 58 år och gift sedan länge. Vi har varit tillsammans i snart 40 år, och visst, vi har haft sex genom åren. Vi har ju barn. Men jag har insett att jag nog alltid varit rätt usel i sängen. Det är inte så att min fru har sagt det eller framfört några klagomål eller önskemål. Men man inser ju till slut när man tar några steg tillbaka och ser på sexlivet ur ett helikopterperspektiv. Man ser då mönstret tydligt. Hon har egentligen aldrig njutit av att ha sex med mig. Hon har aldrig försökt få mer sex med mig. Även om hon påstår att hon får orgasm nu så har hon samtidigt medgett att hon fejkat ibland över åren. Och inte bara när vi var unga och nya i vårt förhållande. Hon har aldrig tagit initiativ eller kommit med några egna förslag.

Jag tänker att om hon hade uppskattat sex med mig så hade hon visat ett gensvar. Ett intressse i att ha sex med mig.

Nu lever vi ändå ett bra liv tillsammans ändå. Vi visar varandra uppriktig omtanke och kärlek. Vi är nära varandra. Såväl fysiskt som emotionellt. Så jag upplevere ändå att vi har ett bra förhållande. Men sex är inget jag är bra på. 

Man måste väl få tänka så?

• Svar på tråden Är du "bra i sängen"?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Fjorton) skrev 2025-01-20 09:33:41 följande:
    Är du "bra i sängen"?

Svara uppriktigt på frågan.
    - Uppfattar du dig själv som bra i sängen?
    - Är du man eller kvinna?
    - Ålder? 
    - Status (förhållande, singel)?

Ja, men skulle vilja ha lite bättre kondition bara.
    Kvinna.
    44.
    Singel. (Vad nu det har med saken att göra...)

Men ts, det kan ju vara så att det inte är du som är dålig, hon kanske bara inte är så intresserad av sex...? Det ena utesluter inte det andra, men värt att tänka på. Och jo, det handlar också om kompatibilitet, hur man rör sig tillsammans rent fysiskt. Det kan jag själv intyga. För antingen är man bra i sängen och därmed flexibel nog att kunna passa med många, eller så är man dålig i sängen och passar med ett färre antal personer.
  • Anonym (50+)

Ungefär samma ålder som du. Jag skulle nog säga att mina prestationer i sängen visat sig från helt olika sidor beroende på energin mellan mig och kvinnan. Jag har tex av en kvinna beskrivits som initiativlös, frånvarande i sexualakten, brist på fantasi och osexig samtidigt som en annan kvinna kallat mig tjuren, en man med fantasi, initiativ och stor uthållighet. Så min erfarenhet är att det krävs två för att dansa tango och ibland är man inte kompatibel, eller är det under en period men glider av olika anledningar ifrån varandra både mentalt och fysiskt precis som i mycket annat då det kommer till relationer. Skulle jag betygssätta mig själv så är jag fantastisk i sängen om jag är engagera, känner engagemang och lust, men helt värdelös om jag inte kan lyfta fram det där extra som gör mig till en bättre version av mig själv. 

• Anonym (Fjorton)
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-20 09:38:56 följande:
    Ja, men skulle vilja ha lite bättre kondition bara.
    Kvinna.
    44.
    Singel. (Vad nu det har med saken att göra...)

Men ts, det kan ju vara så att det inte är du som är dålig, hon kanske bara inte är så intresserad av sex...? Det ena utesluter inte det andra, men värt att tänka på. Och jo, det handlar också om kompatibilitet, hur man rör sig tillsammans rent fysiskt. Det kan jag själv intyga. För antingen är man bra i sängen och därmed flexibel nog att kunna passa med många, eller så är man dålig i sängen och passar med ett färre antal personer.
    Hon är inte speciellt intresserad av sex. Det är riktigt. Även om hon säger att hon vill att sex skall vara en del av vårt förhållande. Men jag tror nog att det bottnar i den allmänna synen att ett förhållande skall innehålla sex. Annars är det något fel. Så för henne är det nog en ruta som skall kryssas i. 

Om jag hade varit bra på sex hade det väckt ett sexintresse hos henne. Om en person serverar dig väldigt god mat så vill du gärna besöka den personen igen och äta där fler gånger? Jag har inte lyckats väcka ett sexbegär hos henne. Jag har aldrig fått något gensvar när vi har sex. Vi har varit tillsammans så länge och jag insåg på slutet av vårt gemensamma sexliv (det är ett bra tag sedan vi slutade ha sex) att jag inte hade en aning om vad jag skulle göra för henne i sängen. Hur jag skulle ta på henne, smeka henne, slicka henne osv. Det var som att träffa en person för fösta gången. Och om jag frågade så var svaret alltid; "det är bra som du gör". Men noll i gensvar. Inget tecken på njutning. Aldrig något initiativ från henne att ha sex. Jag menar, om man tycker om något på riktigt vill man ju uppleva det igen. Så nä, jag är inget bra i sängen.

Och bara för att vara tydlig! Det här handlar inte om något självömkande från min sida. Utan bara ett kallt konstaterande. Jag hoppades en gång i livet att bli riktigt bra på fotboll.Jag blev inte det. Jag blev en medioker fotbollsspelare. Och världen går inte under för det. Jag spelar inte fotboll. Jag gör annat. Det finns andra saker som jag är ok på. Men inte fotboll. Eller sex. 
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (Fjorton) skrev 2025-01-20 09:46:39 följande:
    Hon är inte speciellt intresserad av sex. Det är riktigt. Även om hon säger att hon vill att sex skall vara en del av vårt förhållande. Men jag tror nog att det bottnar i den allmänna synen att ett förhållande skall innehålla sex. Annars är det något fel. Så för henne är det nog en ruta som skall kryssas i. 

Om jag hade varit bra på sex hade det väckt ett sexintresse hos henne. Om en person serverar dig väldigt god mat så vill du gärna besöka den personen igen och äta där fler gånger? Jag har inte lyckats väcka ett sexbegär hos henne. Jag har aldrig fått något gensvar när vi har sex. Vi har varit tillsammans så länge och jag insåg på slutet av vårt gemensamma sexliv (det är ett bra tag sedan vi slutade ha sex) att jag inte hade en aning om vad jag skulle göra för henne i sängen. Hur jag skulle ta på henne, smeka henne, slicka henne osv. Det var som att träffa en person för fösta gången. Och om jag frågade så var svaret alltid; "det är bra som du gör". Men noll i gensvar. Inget tecken på njutning. Aldrig något initiativ från henne att ha sex. Jag menar, om man tycker om något på riktigt vill man ju uppleva det igen. Så nä, jag är inget bra i sängen.

Och bara för att vara tydlig! Det här handlar inte om något självömkande från min sida. Utan bara ett kallt konstaterande. Jag hoppades en gång i livet att bli riktigt bra på fotboll.Jag blev inte det. Jag blev en medioker fotbollsspelare. Och världen går inte under för det. Jag spelar inte fotboll. Jag gör annat. Det finns andra saker som jag är ok på. Men inte fotboll. Eller sex. 

Fast ert sexliv är ju inte bara ditt ansvar. 

• OlleSQ

Det är som allt annat. En del har talang för det andra inte. För att jämföra med fotboll så krävs det både talang, träning och drivkraft för att bli riktigt bra spela i de högsta ligorna. Medans med hård träning men utan vidare talang så blir man på sin höjd en division 1 spelare och tycker man det bara är kul men har vare sig talang eller lust att träna så spelar man i korpen.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Fjorton) skrev 2025-01-20 09:46:39 följande:

Synd om hon ser det så, för din skull. Själv är hon nog rätt tillfreds med livet. Och nej, det spelar ingen roll hur bra du än hade varit i det läget så kan du ändå inte tända lust hos en person som har en lägre sexdrift rent naturligt. Inte alla uppskattar en fin bit oxfilé... Det är inte dig det är fel på, det är hon som inte har det behovet riktigt, inte njuter av det på samma sätt. Och det är så klart inte "fel" på henne heller för det, men ni är olika helt enkelt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (MrP)

Man, 35år och singel

Jag får höra att jag är fantastisk i sängen av dem 4 kvinnorna som jag ligger med sedan ett halvår, som jag dock avslutade med innan jul, men dom envisas fortfarande med att höra av sig.
    För att bli monogam med en och hon säger att hon inte kan få nog och att min kuk är beroendeframkallande så något rätt gör jag!Cool

• Anonym (Farbror Kalle)

Du är troligen en av ganska många män som fastnat för en kvinna som tyvärr i grunden är ganska ointresserad av sex. Har lite samma erfarenhet. I början av förhållandet räcker det med att få knulla, då reflekterar man inte så mycket över att kvinnan är passiv i sexet eftersom man alltid är kåt på en naken kvinnokropp. 
    Man nöjer sig och reflekterar inte så mycket över problemet utan tar för givet att det är så kvinnor fungerar. Men med åren kommer insikten att man dragit en nitlott, då inser man att det faktiskt finns kvinnor som verkligen har ambitioner att utvecklas i sexet och som har ambitioner och egna tankar om utveckling. 

För min partner är sex lite som att skita, det är skönt men varför krångla till det? Gör det du ska precis som alltid, varför göra på nåt annat sätt?

• Tom Araya

Går det att bli bra i sängen med en partner som inte ger gensvar, aldrig säger vad den tycker eller kommer med egna förslag och initiativ?
    Kan man lägga allt ansvar på den ena parten på det sättet?

Svar på tråden Är du "bra i sängen"?