• Anonym (Undran)

Hur sjuk för VAB?

Om man bortser från det självklara, feber, magsjuka, nedsatt tillstånd och smittsamma saker som ögoninflammation och liknande, hur sjuka ska era barn vara för att ni ska vabba?

Jag funderade lite på det i morse, när jag skickade barnet till förskolan, trots lite täppt näsa och lite snor i näsan som fick snytas ut innan vi gick, något som pågått sen helgen. I övrigt var barnet som vanligt. På förskolan överhörde jag en förälder som pratade om att barnet, som var ganska lite, var lite hängigt men "ni får ringa om det inte funkar".

Var går er gräns?

• Svar på tråden Hur sjuk för VAB?
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 15:05:06 följande:
    Vad klassar du som ett sjukt barn då? Tycker du det är ok att ett lite snorigt eller hostigt barn som för övrigt är feberfri och pigg lämnas till förskolan?
    Som jag skrev redan i mitt första svar till dig så anser jag att ett barn som är lite snorigt men feberfritt och i övrigt friskt och opåverkat ska kunna gå till förskolan.
    Men de jag syftade på lämnade ett barn på förskolan och hade md sig barnets sjuka syskon som hade feber och snuva.
    En annan förälder lämnade sitt barn till förskolan med diarré,flera dagar i rad.
    Hoppas du förstår bättre hur jag menar då.
  • Meddelande borttaget
  • molly50
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 21:03:44 följande:
    Och vad är problemet med det? 
    Jag anser at ska man vara hemma med ett sjukt barn så kan man även låta det andra barnet vara hemma istället för att släpa ut ett sjukt barn i 15-20 minusgrader. (Ja,de hade gått till förskolan i kylan med det sjuka barnet)
  • Meddelande borttaget
  • molly50
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 21:18:09 följande:
    Men du är ju också hemmafru/sjukskriven utan ett riktigt förvärvsarbete så jag förstår att du tycker det. Trams säger jag, så klart det friska barnet ska få gå ifall denne är frisk.
    Jag var inte det då. Mina barn går inte längre på förskola.
  • molly50
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 21:18:09 följande:
    Men du är ju också hemmafru/sjukskriven utan ett riktigt förvärvsarbete så jag förstår att du tycker det. Trams säger jag, så klart det friska barnet ska få gå ifall denne är frisk.
    Och varför tycker du att man ska utsätta ett sjukt barn med feber för att följa med och lämna sitt syskon på förskolan? När det är 15-20 minusgrader ute.
    Är man hemma och vabbar med det sjuka barnet så kan även det andra stanna hemma.
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2025-01-22 20:54:53 följande:
    Som jag skrev redan i mitt första svar till dig så anser jag att ett barn som är lite snorigt men feberfritt och i övrigt friskt och opåverkat ska kunna gå till förskolan.
    Men de jag syftade på lämnade ett barn på förskolan och hade md sig barnets sjuka syskon som hade feber och snuva.
    En annan förälder lämnade sitt barn till förskolan med diarré,flera dagar i rad.
    Hoppas du förstår bättre hur jag menar då.

Jag tänker att om man väljer att lämna sitt friska barn på förskolan så har man nog som förälder sett att barnet just då har det bättre och roligare på förskolan än att vara hemma med en förälder som lägger störst fokus på det sjuka barnet. Det är inte alltid bäst för barnet att vara hemma. 

• Anonym (Undran)
    molly50 skrev 2025-01-22 21:23:55 följande:
    Och varför tycker du att man ska utsätta ett sjukt barn med feber för att följa med och lämna sitt syskon på förskolan? När det är 15-20 minusgrader ute.
    Är man hemma och vabbar med det sjuka barnet så kan även det andra stanna hemma.

Det är väl ingen fel på frisk luft? Jag bäddade ner mina i vagnen och gick ut och gick eller sprang, när de var vagnburna och sjuka. Vill behöll till och med en vagn nåt år efter att den slutat användas, bara för att kunna ha den som?sjukvagn?. 

Och hur tänker du att föräldrar med skolbarn gör? Håller dem hemma för att yngre syskon har feber? Gjorde du det?

• molly50
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 21:26:23 följande:

Jag tänker att om man väljer att lämna sitt friska barn på förskolan så har man nog som förälder sett att barnet just då har det bättre och roligare på förskolan än att vara hemma med en förälder som lägger störst fokus på det sjuka barnet. Det är inte alltid bäst för barnet att vara hemma. 

Jag tänker i första hand på det sjuka barnet som uppenbart inte mådde bra och var allmänpåverkat,men tvingades till att gå ut och gå med feber i den kylan som var.
    Jag hade själv inte gjort så,även om vi bor rätt nära förskolan de gick på.
  • molly50
    Anonym (Undran) skrev 2025-01-22 21:27:43 följande:

Det är väl ingen fel på frisk luft? Jag bäddade ner mina i vagnen och gick ut och gick eller sprang, när de var vagnburna och sjuka. Vill behöll till och med en vagn nåt år efter att den slutat användas, bara för att kunna ha den som?sjukvagn?. 

Och hur tänker du att föräldrar med skolbarn gör? Håller dem hemma för att yngre syskon har feber? Gjorde du det?

Nu var det inte så små barn att de satt i vagn utan de fick gå ut och gå i kylan.
    Och har barnet feber och är alllmänpåverkat som barnet i det här fallet tydligt var så tycker jag att man kan hålla även det andra barnet hemma.

Skolan är väl en helt annan sak då det där råder skolplikt.
    Och dit har mina barn gått själva så fort de blev stora nog att klara av det.
Svar på tråden Hur sjuk för VAB?