• Anonym (Undran)

Hur sjuk för VAB?

Om man bortser från det självklara, feber, magsjuka, nedsatt tillstånd och smittsamma saker som ögoninflammation och liknande, hur sjuka ska era barn vara för att ni ska vabba?

Jag funderade lite på det i morse, när jag skickade barnet till förskolan, trots lite täppt näsa och lite snor i näsan som fick snytas ut innan vi gick, något som pågått sen helgen. I övrigt var barnet som vanligt. På förskolan överhörde jag en förälder som pratade om att barnet, som var ganska lite, var lite hängigt men "ni får ringa om det inte funkar".

Var går er gräns?

• Svar på tråden Hur sjuk för VAB?
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 09:16:25 följande:

Så kan det vara också men om barnet bara är lite snorigt och inte allmänpåverkad så är det just det andes barn får också om det blir smittat. 

Fast det där kan ju vara högst individuellt.
    En del blir kanske bara lite snoriga,medans andra kan bli betydligt sjukare av samma virus.
    Det är därför jag menar att man bör tänka efter innan man lämnar sjuka barn till förskolan.
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2025-01-22 13:58:15 följande:
    En del blir kanske bara lite snoriga,medans andra kan bli betydligt sjukare av samma virus.
    Det är därför jag menar att man bör tänka efter innan man lämnar sjuka barn till förskolan.

Fast man kan inte hålla sitt barn hemma bara för att det lite snorigt eller hostigt men för övrigt pigg och feberfri.

Jag tycker att man missbrukar systemet om man gör det. 

• Anonym (Undran)
    molly50 skrev 2025-01-22 13:58:15 följande:
    Jag är själv immunnedsatt och kan bli rejält sjuk av saker som knappt drabbar andra. Men jag ser faktiskt att det är mitt ansvar och mitt problem. Man kan inte ta hänsyn till alla andra på det viset. Det är orimligt att föräldrar ska vabba ett par nysningar under pollentider för att det kanske, eventuellt ett virus som kan drabba någon annan. Är man så känslig, är förskolemiljö inte att rekommendera. 
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 14:41:26 följande:

Fast man kan inte hålla sitt barn hemma bara för att det lite snorigt eller hostigt men för övrigt pigg och feberfri.

Som jag skrev i mitt första inlägg så syftar jag på de som lämnar sjuka barn till förskolan. För det förekommer. Förskolan är ingen sjukvårdsinrättning.
  • molly50
    Anonym (Undran) skrev 2025-01-22 14:48:12 följande:
    Jag är själv immunnedsatt och kan bli rejält sjuk av saker som knappt drabbar andra. Men jag ser faktiskt att det är mitt ansvar och mitt problem. Man kan inte ta hänsyn till alla andra på det viset. Det är orimligt att föräldrar ska vabba ett par nysningar under pollentider för att det kanske, eventuellt ett virus som kan drabba någon annan. Är man så känslig, är förskolemiljö inte att rekommendera. 
    Återigen. Jag syftar på de som lämnar sina barn på förskolan fast de är sjuka. Det förekommer,även om du kanske inte tror det.
    Jag har själv fått sjuka barn pga sådana föräldrar och även själv blivit sjuk.
    Andra vill inte heller behöva vabba i onödan.
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2025-01-22 14:54:08 följande:
    Återigen. Jag syftar på de som lämnar sina barn på förskolan fast de är sjuka. Det förekommer,även om du kanske inte tror det.
    Jag har själv fått sjuka barn pga sådana föräldrar och även själv blivit sjuk.
    Andra vill inte heller behöva vabba i onödan.
    Vad klassar du som ett sjukt barn då? Tycker du det är ok att ett lite snorigt eller hostigt barn som för övrigt är feberfri och pigg lämnas till förskolan?
  • Anonym (C)

Jag jobbar i förskola. Vi uppskattar om man håller förkylda barn hemma. Sen så passa på att mys och pussla om era små barn.
    Har ditt barn sovit dåligt, håll barnet hemma.
    Har barnet ont så ska det vara hemma.
    Ett barn kan vara glad och aktiv  hemma, men dra sig undan om det känner för det.
    stor skillnad att vara hemma å vara på förskolan.
    fördkolan idag är tuff och det finns alldeles för många barn per avd.

• Anonym (V)
    Anonym (C) skrev 2025-01-22 15:12:58 följande:

Jag jobbar i förskola. Vi uppskattar om man håller förkylda barn hemma. Sen så passa på att mys och pussla om era små barn.
    Har ditt barn sovit dåligt, håll barnet hemma.
    Har barnet ont så ska det vara hemma.
    Ett barn kan vara glad och aktiv  hemma, men dra sig undan om det känner för det.
    stor skillnad att vara hemma å vara på förskolan.
    fördkolan idag är tuff och det finns alldeles för många barn per avd.

Inget av det du räknar upp skulle jag hålla mitt barn hemma för.  Undantag ont beroende på vad som orsakar det. Har barnet lite ont i en stukad hand, absolut inte hemma. Kraftiga magsmärtor som påverkar barnet, ja då är jag såklart hemma.

Jag förstår om du som förskollärare tycker det är skönt att slippa barn barn som kräver lite extra omhändertagande, men den biten ingår i ert uppdrag. Jag ser det som bidragsfusk om man utnyttjar vab vid såna situationer. Kan ett barn som tex sovit lite dåligt inte vara på förskolan för att tempot är för högt så ligger problemet på förskolan, inte föräldrarna. 

Vad tycker du om barn i grundskola? skulle du låta dom vara hemma på samma kriterier?

• Anonym (M)
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 14:41:26 följande:

Det kan man visst. Ingen hindrar dig att ta ut vab för det.
  • Spucks

Jag anser att man är sjuk när man mår dåligt och känner ett stort behov av att vila. Då håller/höll jag mina barn hemma. I detta ingår inte småförkylningar.

Svar på tråden Hur sjuk för VAB?