• Anonym (Undran)

Hur sjuk för VAB?

Om man bortser från det självklara, feber, magsjuka, nedsatt tillstånd och smittsamma saker som ögoninflammation och liknande, hur sjuka ska era barn vara för att ni ska vabba?

Jag funderade lite på det i morse, när jag skickade barnet till förskolan, trots lite täppt näsa och lite snor i näsan som fick snytas ut innan vi gick, något som pågått sen helgen. I övrigt var barnet som vanligt. På förskolan överhörde jag en förälder som pratade om att barnet, som var ganska lite, var lite hängigt men "ni får ringa om det inte funkar".

Var går er gräns?

• Svar på tråden Hur sjuk för VAB?
  • EpicF
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-20 23:14:22 följande:
    Gå och lägg dig istället för du är uppenbarligen både för trött för att läsa och producera vettiga texter.
    Ursäkta?!
  • Meddelande borttaget
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2025-01-21 08:57:20 följande:

Förklaring om du inte förstod. 
    Om förälder A tycker att förälder B som lämnar sina pigga men lite snoriga barn gör fel är det antagligen förälder A som är arbetsskygg som tycker man ska vara hemma på såna grunder.

Läs inlägget jag svarade på så förstår du svaret jag gav. 

Eller så vill förälder A inte att deras barn ska bli sjuka så att de själva måste stanna hemma.
    Det är ju knappast att vara arbetskygg.
    Och det är ju tyvärr inte ovanligt att föräldrar lämnar sjuka barn på förskolan så att andra blir smittade.
    Och då syftar jag inte på lite snor och opåverkat allmäntillstånd utan på sådana föräldrar som skickar barnen till förskolan trots att de haft feber under natten och fått alvedon t ex. Och sen stiger febern igen under dagen och de måste ringas hem.
    Då kan ju smittan redan ha hunnit spridas.
  • EpicF
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-21 19:12:38 följande:
    Haha, snacka om lättkränkt. 
    Lättkränkt? Inte det minsta. 

Om du är det, så är det ditt problem 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2025-01-21 19:28:14 följande:
    Eller så vill förälder A inte att deras barn ska bli sjuka så att de själva måste stanna hemma.
    Det är ju knappast att vara arbetskygg.
    Och det är ju tyvärr inte ovanligt att föräldrar lämnar sjuka barn på förskolan så att andra blir smittade.
    Och då syftar jag inte på lite snor och opåverkat allmäntillstånd utan på sådana föräldrar som skickar barnen till förskolan trots att de haft feber under natten och fått alvedon t ex. Och sen stiger febern igen under dagen och de måste ringas hem.
    Då kan ju smittan redan ha hunnit spridas.

Så kan det vara också men om barnet bara är lite snorigt och inte allmänpåverkad så är det just det andes barn får också om det blir smittat. 

• Anonym (Orkar man)

Det har ju blivit ett problem efter pandemin att folk vabbat allt mer. Och man har ju konstaterat att ungdomar idag tror att man är hemma från skola och jobb för minsta halsont. Det är man inte. 

orkar man gå så går man. 

• Jemp
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-21 19:12:38 följande:
    Haha, snacka om lättkränkt. 
    Varför är du så fruktansvärt otrevlig i var och varannan tråd?
  • Anonym (V)
    Anonym (Orkar man) skrev 2025-01-22 09:43:07 följande:

Det har ju blivit ett problem efter pandemin att folk vabbat allt mer. Och man har ju konstaterat att ungdomar idag tror att man är hemma från skola och jobb för minsta halsont. Det är man inte. 

orkar man gå så går man. 

Problemet har ju tyvärr också blivit att en hel del förskolelärare  resonerar så här också. Minsta lila tecken så rings det till föräldrar.
  • Anonym (Fundersam)
    Frågar här då jag vabbar idag pga att barnet har feber.
    var med om en så konstig händelse i morse och vill få era tankar.

Har totalt vabbat 2 dagar i dec och 1 i okotober så jag är inte flitig med vabb eller något sånt.

Har ett beslut som min arbetsgivare skickat in som är godkänt.

vabbar idag, får ett samtal av FK som påstår att det står årsarbetstid i dagar istället för timmar.

jag har timlön.
    Tittar då i mitt beslut och där står timmar, frågar handläggaren vilket beslut hon menar och vad som är fel då säger hon att det står dagar på hennes beslut.
    Jag ber henne skicka beslutet och hon säger att det kommer via Kivra, jag har inte fått något.
    Loggar jag in på mina sidor ser jag endast 1 beslut och där står års arbetstid i timmar.

Brukar Försäkringskassan ringa folk och ljuga för att dom vill få in uppgifter på nytt?

Eller önskar dom uppgifter nu igen för att det är nytt år? Det senaste upphifterna skickades in i december så de tär färskt.
    Min arbetsgivare ringer handläggaren men lyckas inte få tag på henne och jag känner mig stressad för det känns konstigt att dom ber om uppgifterna på nytt men hänvisning att de förra är fel men de är ju rätt?
Svar på tråden Hur sjuk för VAB?