• Anonym (Man)

Barn med ex, ny relation

Lång historia kort. Jag och en betydligt yngre kvinna hade ett stormigt förhållande under några år. Vi fick ett barn tillsammans. Vi har inte kunnat prata med varandra på ett bra sätt sedan det gick åt skogen. Nu har jag träffat en ny kvinna som ligger i skilsmässa, har separerat men deras relation har varit död sedan länge och jag är helt säker på att det är ok där. 

Vi ska nu flytta ihop efter en tids dejtande men brottas med plågsamma tankar kring mitt ex och barn. Exet är elak mot mig när jag hör av mig och hon har dessutom träffat en ny vilket gör mig helt vansinnig. Den nya kvinnan försöker hjälpa mig och är på väg att flytta till mig från en annan stad. Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Barn med ex, ny relation
  • Anonym (Amalia)

Okej, om vi skippar huruvida du älskar ex eller nya, utan foucerar på HUR du ska kunna nå dina mål...

Målet är en relation till barnet. Först måste du gå till familjerätten och fådem med dig på att mamman ska samverka mer.

Visst att hon inte kan flytta, men köra facetime 3-4 gånger i veckan så barnet får en relation till dig...

Och sedan kanske du kan åka ner och borde på hotell och kunna träffa barnet lite längre stunder... 

Även om barnet nu bara är 3 så kommer det bli äldre, och då bestämma mer i sitt egna liv och bestämma om han vill ha kontakt med dig på sina villkor... inte mammans.

Och vid tillräckligt hög ålder kanske han själv säger att han vill komma och hälsa på...

Men du måste börja bygga relationen tillhonom nu...

:)

• Anonym (Man)
    Anonym (Amalia) skrev 2025-01-24 00:15:31 följande:

Okej, om vi skippar huruvida du älskar ex eller nya, utan foucerar på HUR du ska kunna nå dina mål...

Målet är en relation till barnet. Först måste du gå till familjerätten och fådem med dig på att mamman ska samverka mer.

Visst att hon inte kan flytta, men köra facetime 3-4 gånger i veckan så barnet får en relation till dig...

Och sedan kanske du kan åka ner och borde på hotell och kunna träffa barnet lite längre stunder... 

Även om barnet nu bara är 3 så kommer det bli äldre, och då bestämma mer i sitt egna liv och bestämma om han vill ha kontakt med dig på sina villkor... inte mammans.

Och vid tillräckligt hög ålder kanske han själv säger att han vill komma och hälsa på...

Och vem ska stå för dem kostnaderna? Det är inte gratis med  bensin nu som du säkert känner till eller hotell. Jag vill ha hit pojken. Ja det måste hon verkligen! 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Amalia) skrev 2025-01-24 00:15:31 följande:

Äntligen en som förstår poängen 
  • Lynx123
    Anonym (Man) skrev 2025-01-24 00:13:18 följande:
    Det är väl inget taskigt i det? Jag säger ju också att jag väljer henne i det här fallet. Jag för ju det men hon låter mig inte !! 
    Det taskiga är att du inte är över exet men ändå har gått in i en ny relation. Det är också taskigt att skriva som du gör om din nya flickväns kropp - hoppas att du inte gör så med någon IRL.

Som andra redan skrivit så får du gå till familjerätten. Och även om ni inte träffas fysiskt så ofta som du vill så kan ett telefonsamtal varje dag betyda jättemycket för minstingen. Glöm inte heller födelsedagar, högtider och Jul - skicka något roligt med posten. Det viktiga är att hela tiden ha någon slags närvaro. Och tala aldrig illa om eller till ditt ex inför ditt barn.
  • Anonym (Hur tänker du nu)

Varför gör det dig vandring att ditt ex träffat en ny? Exet har väl lika stor rätt som dig att gå vidare? Ni har ju ingen relation längre. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Hur tänker du nu) skrev 2025-01-24 13:24:37 följande:

Varför gör det dig vandring att ditt ex träffat en ny? Exet har väl lika stor rätt som dig att gå vidare? Ni har ju ingen relation längre. 

Att han blivit som pappa till barnet och hon ersatt honom med den plats jag skulle haft
  • Anonym (Man)
    Lynx123 skrev 2025-01-24 06:34:46 följande:
    Det taskiga är att du inte är över exet men ändå har gått in i en ny relation. Det är också taskigt att skriva som du gör om din nya flickväns kropp - hoppas att du inte gör så med någon IRL.

Som andra redan skrivit så får du gå till familjerätten. Och även om ni inte träffas fysiskt så ofta som du vill så kan ett telefonsamtal varje dag betyda jättemycket för minstingen. Glöm inte heller födelsedagar, högtider och Jul - skicka något roligt med posten. Det viktiga är att hela tiden ha någon slags närvaro. Och tala aldrig illa om eller till ditt ex inför ditt barn.
    Men vad är det elaka? jag är över henne hon är hemsk person. Jo men hon vill stänga ute mig helt just nu 
  • Tukt

Låter rätt dumt att flytta i hop i det kaos som beskrivs. Men det kan väl bli ännu ett inlägg om problem i en bonusfamilj.

• Anonym (Hur tänker du nu)
    Anonym (Man) skrev 2025-01-24 16:32:24 följande:
    Att han blivit som pappa till barnet och hon ersatt honom med den plats jag skulle haft
    Det ska du inte vara orolig över. Du kommer alltid vara pappan till barnet och ingen annan. Du kanske kan prata med ditt ex om din oro? Tror det är viktigt att den andre mannen är tydlig i sin roll som någon som kan vara en trygg vän till barnet och som tycker om barnets mamma. Men som aldrig ersätter dig. Och att ni två får er tid tillsammans. Du och ditt barn.
  • Anonym (X)
    Anonym (Man) skrev 2025-01-24 16:32:24 följande:
    Men du är ju inte som en pappa till ditt barn, bea att hon träffade en riktig karl.
    Att ha träffats 10 gånger och inte betala underhåll är sjukt lågt, börja med de sakerna som första steg innan du tror du ska få träffa barnet ensam.
Svar på tråden Barn med ex, ny relation