• Anonym (tröttåless)

Så trött, less... behöver skriva av mig

Så.. sedan augusti i år har vi kämpat med tonåringens (snart 15) år mående. Hon mår skit av att vara i skolmiljön och just nu håller vi tillsammans med skolan på att ansöka om plats i resursklass (med tonåringens medgivande).

Jag gör allt för henne (såklart!), lämnar i skolan, missar jobb (har intyg för VAB), har ingen egen fritid då jag stöttar för att se till att hon kommer iväg på sin aktivitet flera gånger i veckan och sitter där och väntar på henne tills hon är klar, kontakt med skolan femtioelva gånger om dagen, hennes ständiga öppna linje dygnets alla timmar för allt hon kan tänkas behöva, med på alla BUPbesök, packar hennes väskor, fixar med kläder osv.. ja ALLT hon kan tänkas behöva i stödväg. 

Idag satt hon bara kvar i soffan, påklädd.. Frågade om hon hade ångest eller vad som händer, fick till svar att hon bara inte vill gå till skolan. Så jag var tydlig som vanligt; "jag förstår att du känner så, jag vet att du kämpar. du vet också att vi alla runtomkring också kämpar. men går du inte i skolan kommer det drabba dina betyg till sist och det kommer påverka dina möjligheter att gå det gymnasieprogram du vill. du är den enda som kan fatta det här beslutet". Sen gick jag för att borsta tänderna, kom ut ur badrummet och då hade hon dundrat iväg. SMS:ade att jag tyckte hon gjort bra som tagit sig iväg till skolan, får tillbaka ett "hatar dig". Första gången sen hon var riktigt liten hon säger nå sånt till mig, förstår ju att det har med frigörelsen och allt vad det är att göra. Men vilken annan vecka som helst hade varit bättre. Fick missfall i tisdags..

Missfall på en oplanerad graviditet som skapade kaos mellan mig och min man i flera dagar.. Tre dygn av kaos.. fick vara lugnt i ett dygn sen innan jag började blöda. 

Jag vill att mitt barn ska må bra.
    Jag vill ha tillbaka min graviditet.
    Jag vill ha ett eget liv igen som inte kretsar kring hennes mående. 

Men man får sällan som man vill va? Nu ska jag lyckas lägga all den här skiten åt sidan och ta mig iväg och jobba, ska hålla fortbildning idag. Det blir ju kul.

• Svar på tråden Så trött, less... behöver skriva av mig
  • Anonym (tröttåless)
    Anonym (Q) skrev 2025-01-24 15:15:57 följande:

Klart som fan att du är trött och less. Vilken absolut skitvecka du har haft. Jag beklagar missfallet och vet själv hur upprivande det kan vara - inte minst för alla extrahormoner som rusar genom systemet. 

Men du, det här är en skitvecka. Den kommer att ta slut. Du kommer att sörja ditt missfall och den förlusten och det kommer att bli lättare att bära med tiden. 

Din dotter har det kämpigt, men hon har dig och alla andra som är på hennes sida och älskar henne. Det ger henne en chans - även när hon hatar dig och hela världen. 

Ta ett andetag, ta en paus. Det gör ont, men du går inte sönder för det. Nästa vecka är en ny chans. Hjärta

Tack ❤️ den här veckan kan dra åt helvete 
  • Anonym (sign)
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-24 16:00:22 följande:
    Jag brukar kunna göra det, men just den här gången fick hon svaret att jag inte vet vad jag ska säga men jag bad henne höra av sig när hon var framme i skolan vilket hon gjorde.

hon Har under lång tid tagit ut alla sina känslor hos mig, men detta var första gången hon riktade det mot mig sas.. tack för pepp ❤️
    Det är tungt. Tungt för dig, men ännu tyngre för henne. Hoppas att du orkar stå pall och ge henne det hon behöver de här viktiga åren.

Och kanske du ska försöka få stöd för dig själv någonstans, så att du orkar med henne och dig själv?
  • Anonym (tröttåless)
    Anonym (sign) skrev 2025-01-24 16:09:53 följande:
    Det är tungt. Tungt för dig, men ännu tyngre för henne. Hoppas att du orkar stå pall och ge henne det hon behöver de här viktiga åren.

Och kanske du ska försöka få stöd för dig själv någonstans, så att du orkar med henne och dig själv?
    Har stått pall i 3 år redan, tänker att jag inte är på väg någonstans. Saknar bara så mycket att ha något eget, känns som jag jobbar, lever hennes liv och typ jobbar lite ibland när det går..

jag har hjälp via psykiatrin, är delvis sjukskriven för utmattning 
  • Anonym (M)

Jag har flera ungdomar i min närhet som mår psykiskt dåligt, inklusive min egen son (även om han gör det på grund av yttre konkreta faktorer). 

Jag ser hur föräldrarna går på knäna och ger upp hela sitt liv för att serva och stötta. Jag förstår varför man gör det men i inget fall verkar det fungera utan ungdomarna mår fortfarande lika dåligt år efter år. 

Nyligen gick man ut med en nationell varning i USA för att s.k. intensivt föräldraskap kan utgöra en folkhälsorisk och nu börjar det uppmärksammas i Sverige. Läs mer: 

https://www.su.se/forskning/nyheter-forskning/intensivt-f%C3%B6r%C3%A4ldraskap-en-risk-f%C3%B6r-folkh%C3%A4lsan-1.794804

Det är inte rimligt att du ska anpassa dig helt efter din dotters mående. Det finns ingen förbättringspotential i ständiga anpassningar - ett förhållningssätt som numera även ifrågasätts inom forskning om NPF. 

Min poäng är att det inte är fel att du säger ifrån och visar att du också har behov. Hur ska de här ungdomarna lära sig att fungera socialt om de inte uppmuntras att visa hänsyn? Ingen kommer att serva dem på det sättet i framtiden. 

Jag har full förståelse för min sons mående men precis som vuxna deprimerade personer inte alltid mår bättre av att bli sjukskrivna och sitta hemma (det vet jag av egen erfarenhet) så tror jag inte att de här ungdomarna mår bättre av att man bekräftar deras mående konstant så att all normalitet suddas ut. Jag menar inte att alla gör så men det finns en tydlig tendens. 

Jag låter sonen vila när han behöver det men jag har också hjälpt honom att söka jobb för jag är övertygad om att det han behöver är struktur, normalitet och att få utmana sig själv - på egen hand. Nu blev han kallad till intervju och bara det gav energi. 

Jag vet att det finns ungdomar som behöver mer stöd och anpassningar men jag tror faktiskt inte på att föräldrar ska bränna ut sig genom ständigt fokus på sina barn. 

Du ska inte känna dåligt samvete för att du inte orkar finnas där konstant. Det är inte ok att skriva vad som helst till sin mamma och ni kan inte planera er familjebildning utifrån din dotters behov. Ett syskon kanske skulle vara jättebra för henne. 

Jag kommer säkert att få mothugg nu men det handlar inte om att jag inte förstår hur dåligt många ungdomar mår. Jag är mycket orolig för den psykiska ohälsan hos den yngre generationen. Men jag tror inte att det är ett konstruktivt förhållningssätt. 

Ta den tid du behöver för dig själv så att du får sörja missfallet. Gå på en promenad, stäng in dig på rummet, träffa en väninna eller något annat som skulle underlätta nu. Du är inte en dålig förälder för att du är mänsklig, tvärtom. 

• Anonym (tröttåless)
    Anonym (M) skrev 2025-01-24 17:06:38 följande:

Jag har flera ungdomar i min närhet som mår psykiskt dåligt, inklusive min egen son (även om han gör det på grund av yttre konkreta faktorer). 

Jag ser hur föräldrarna går på knäna och ger upp hela sitt liv för att serva och stötta. Jag förstår varför man gör det men i inget fall verkar det fungera utan ungdomarna mår fortfarande lika dåligt år efter år. 

Nyligen gick man ut med en nationell varning i USA för att s.k. intensivt föräldraskap kan utgöra en folkhälsorisk och nu börjar det uppmärksammas i Sverige. Läs mer: 

https://www.su.se/forskning/nyheter-forskning/intensivt-f%C3%B6r%C3%A4ldraskap-en-risk-f%C3%B6r-folkh%C3%A4lsan-1.794804

Det är inte rimligt att du ska anpassa dig helt efter din dotters mående. Det finns ingen förbättringspotential i ständiga anpassningar - ett förhållningssätt som numera även ifrågasätts inom forskning om NPF. 

Min poäng är att det inte är fel att du säger ifrån och visar att du också har behov. Hur ska de här ungdomarna lära sig att fungera socialt om de inte uppmuntras att visa hänsyn? Ingen kommer att serva dem på det sättet i framtiden. 

Jag har full förståelse för min sons mående men precis som vuxna deprimerade personer inte alltid mår bättre av att bli sjukskrivna och sitta hemma (det vet jag av egen erfarenhet) så tror jag inte att de här ungdomarna mår bättre av att man bekräftar deras mående konstant så att all normalitet suddas ut. Jag menar inte att alla gör så men det finns en tydlig tendens. 

Jag låter sonen vila när han behöver det men jag har också hjälpt honom att söka jobb för jag är övertygad om att det han behöver är struktur, normalitet och att få utmana sig själv - på egen hand. Nu blev han kallad till intervju och bara det gav energi. 

Jag vet att det finns ungdomar som behöver mer stöd och anpassningar men jag tror faktiskt inte på att föräldrar ska bränna ut sig genom ständigt fokus på sina barn. 

Du ska inte känna dåligt samvete för att du inte orkar finnas där konstant. Det är inte ok att skriva vad som helst till sin mamma och ni kan inte planera er familjebildning utifrån din dotters behov. Ett syskon kanske skulle vara jättebra för henne. 

Jag kommer säkert att få mothugg nu men det handlar inte om att jag inte förstår hur dåligt många ungdomar mår. Jag är mycket orolig för den psykiska ohälsan hos den yngre generationen. Men jag tror inte att det är ett konstruktivt förhållningssätt. 

Ta den tid du behöver för dig själv så att du får sörja missfallet. Gå på en promenad, stäng in dig på rummet, träffa en väninna eller något annat som skulle underlätta nu. Du är inte en dålig förälder för att du är mänsklig, tvärtom. 

Jag håller helt med! Det är därför jag pushar så hårt på att gå till skolan, jag har svårt att se att hon skulle må bra av att bli hemmasittare och inte få betyg. 

jag tror att hon har det extra tufft nu iochmed tonårsperioden, hon ska frigöra sig men behöver så otroligt mycket stöd.. jag lever lite med mantrat ?hjälp mig att hjälpa mig själv? när det kommer till barn, både i min roll som lärare och förälder. 

jag tror hela vår familj skulle må bra av en sladdis, alla blev ledsna vid missfallet även dottern och de andra två kidsen. Jag tror hon skulle kunna få växa fint av att få ge stöd istället för att bara ta emot hela tiden. Jag ser också hur hon kämpar, dagligen. Jag tror på henne, men jag tror inte på att alltid klappa medhårs, hon skulle aldrig vara i skolan isåfall

• Anders1970
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-24 16:02:18 följande:
    Han är väl på jobbet som vanligt, han sköter markservice ofta och jag roddar allt med barnen.

Är jag plussade (oplanerat trots skydd) så var han så sjukt på om abort och jag hann inte ens andas kände jag. Modersinstinkterna kickade in och det Blev rörigt. Gick inte att konversera om situationen.
    Tror det vore sunt att blanda in din man, så "omklädningsrummet får två röster"

Nu känns du som ensam o slutkörd, det vinner ingen på.

Klokt av din man att påverka igenom en abort, ett nytt barn i detta nu... Nej.

Kan tro han nu "fixar till" att han fysiskt inte kan få flera barn, fast han inte kommer sägs något.

Så en lastbalansering er i mellan vore klokt. 
  • Anonym (B)

Jag har också en tonåring som inte mår bra. Det är en pärs, många samtal med BUP och skola och jag känner mig väldigt ensam, trots att jag har många att bolla med egentligen. Jag är elak så fort hon inte får som hon vill, den ständiga kampen att få iväg henne till skolan mm mm. Hennes pappa finns inte med i bilden alls, trots att han bor 10 minuter bort med bil. Hon vantrivs i skolan och jag är världens elakaste mamma som tvingar henne dit, hon vantrivs hemma och ändå tillbringar hon så mycket tid som möjligt hemma. Det finns så mycket att säga, men jag vet inte hur jag ska få fram allt, men du är inte ensam, vi är många i samma sits, men man känner sig ensam. 

• Anonym (tröttåless)
    Anders1970 skrev 2025-01-24 20:27:35 följande:
    Tror det vore sunt att blanda in din man, så "omklädningsrummet får två röster"

Nu känns du som ensam o slutkörd, det vinner ingen på.

Klokt av din man att påverka igenom en abort, ett nytt barn i detta nu... Nej.

Kan tro han nu "fixar till" att han fysiskt inte kan få flera barn, fast han inte kommer sägs något.

Så en lastbalansering er i mellan vore klokt. 

Att bara pressa mot en abort utan samtal blir inte konstruktivt och sunt i ett läge där hormoner är maxade och modersinstinkterna har kickat in, jag hade behövt samtal i lugn och ro, empati osv.

han är involverad men upplever att han inte kan kommunicera på ett adekvat sätt med dottern 

• Anonym (tröttåless)
    Anonym (B) skrev 2025-01-25 07:14:52 följande:

Jag har också en tonåring som inte mår bra. Det är en pärs, många samtal med BUP och skola och jag känner mig väldigt ensam, trots att jag har många att bolla med egentligen. Jag är elak så fort hon inte får som hon vill, den ständiga kampen att få iväg henne till skolan mm mm. Hennes pappa finns inte med i bilden alls, trots att han bor 10 minuter bort med bil. Hon vantrivs i skolan och jag är världens elakaste mamma som tvingar henne dit, hon vantrivs hemma och ändå tillbringar hon så mycket tid som möjligt hemma. Det finns så mycket att säga, men jag vet inte hur jag ska få fram allt, men du är inte ensam, vi är många i samma sits, men man känner sig ensam. 

❤️
  • Anonym (K)

Jag är i typ samma sits. 13-åring som inte mår bra av skolan. Ganska lätt att lära sig, gott om vänner, men skolmiljön funkar inte. Har massa ångest för allt möjligt till stor del på grund av den enorma stress som skolan innebär. De gör flera anpassningar och ställer verkligen upp, men det räcker inte hela vägen. 

Ibland känns det som att hen bara ger upp och inte ens försöker och det gör mig så frustrerad och arg. Och sen blir jag arg på mig själv för jag vet ju egentligen att hen kämpar så hårt de dagar hen går till skolan, så det är inte konstigt om hen bryter ihop ibland. Hen vill gå i skolan som kompisarna, men klarar det inte.

Här är målet också gymnasiet. 2,5 år kvar. 

Angående hur mycket man bör anpassa och hjälpa. Vi stöttar och hjälper massor och det har gjort att vårt barn inte längre är helt hemmasittare utan är socialt aktiv igen och faktiskt går i skolan, på deltid. Det var när vi INTE stöttade och anpassade utan försöte få barnet att vara normal som det blev total katastrof.

Målet är alltid att lära barnet att klara saker på egen hand, men innan man når dit har hjälpen varit oumbärlig. Vi har tex suttit med på aktiviteter när det har behövts, skjutsar till skolan trots att hen i teorin skulle kunna cykla själv mm. Hade vi inte gjort sånt hade hen fortfarande legat på sin säng om dagarna. Vad man inte ska göra är att sluta stötta återgången till normalt liv. Mam får inte fastna i tron att nu är det som det är. Man måste hela tiden pusha framåt. Små, små steg framåt. Men att vi tex tar fram kläder på morgonen och skjutsar till skolan är en förutsättning för att vårt barn alls ska kunna ta sig dit. Gör vi inte sånt blir hen kvar hemma igen. 

Svar på tråden Så trött, less... behöver skriva av mig