• Anonym (tröttåless)

Så trött, less... behöver skriva av mig

Så.. sedan augusti i år har vi kämpat med tonåringens (snart 15) år mående. Hon mår skit av att vara i skolmiljön och just nu håller vi tillsammans med skolan på att ansöka om plats i resursklass (med tonåringens medgivande).

Jag gör allt för henne (såklart!), lämnar i skolan, missar jobb (har intyg för VAB), har ingen egen fritid då jag stöttar för att se till att hon kommer iväg på sin aktivitet flera gånger i veckan och sitter där och väntar på henne tills hon är klar, kontakt med skolan femtioelva gånger om dagen, hennes ständiga öppna linje dygnets alla timmar för allt hon kan tänkas behöva, med på alla BUPbesök, packar hennes väskor, fixar med kläder osv.. ja ALLT hon kan tänkas behöva i stödväg. 

Idag satt hon bara kvar i soffan, påklädd.. Frågade om hon hade ångest eller vad som händer, fick till svar att hon bara inte vill gå till skolan. Så jag var tydlig som vanligt; "jag förstår att du känner så, jag vet att du kämpar. du vet också att vi alla runtomkring också kämpar. men går du inte i skolan kommer det drabba dina betyg till sist och det kommer påverka dina möjligheter att gå det gymnasieprogram du vill. du är den enda som kan fatta det här beslutet". Sen gick jag för att borsta tänderna, kom ut ur badrummet och då hade hon dundrat iväg. SMS:ade att jag tyckte hon gjort bra som tagit sig iväg till skolan, får tillbaka ett "hatar dig". Första gången sen hon var riktigt liten hon säger nå sånt till mig, förstår ju att det har med frigörelsen och allt vad det är att göra. Men vilken annan vecka som helst hade varit bättre. Fick missfall i tisdags..

Missfall på en oplanerad graviditet som skapade kaos mellan mig och min man i flera dagar.. Tre dygn av kaos.. fick vara lugnt i ett dygn sen innan jag började blöda. 

Jag vill att mitt barn ska må bra.
    Jag vill ha tillbaka min graviditet.
    Jag vill ha ett eget liv igen som inte kretsar kring hennes mående. 

Men man får sällan som man vill va? Nu ska jag lyckas lägga all den här skiten åt sidan och ta mig iväg och jobba, ska hålla fortbildning idag. Det blir ju kul.

• Svar på tråden Så trött, less... behöver skriva av mig
  • Anonym (K)

Läste dina inlägg igen och såg att pappan jobbar och du tar hand om barnen. 

En förutsättning för att vi ska orka är att vi delar lika på ansvaret för barnen. Vi jobbar ungefär 40% vardera. Utan våra jobb hade vi aldrig orkat. Man måste få paus. Vi har också varsin kvällsaktivitet så att vi garanterat kommer hemifrån och umgås med andra vuxna regelbundet. 

Sover du om nätterna? 

• Anonym (K)
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-25 22:07:23 följande:
    Idag har vi ändå en bra dag! Hon har tränat två pass i rad och pratar med en kompis i telefon nu på kvällen ❤️
    Vad härligt! Mitt barn hade en period helt utan kontakt med kompisar (orkade inte). Det var så underbart när de började ha telefonkontakt igen! 
  • Anonym (tröttåless)
    Anonym (S) skrev 2025-01-26 08:16:06 följande:
    Okej, anser du att det är rimligt att det är du som ensam står för allt stöd och bekräftelse? Det är inte sunt att du bränner ut dig. Och sånt kan du ju berätta för dottern. Att för att du ska orka behöver du också prioritera dina behov ibland. 

Jag hade en liknande period när jag var tonåring, fick ingen uppmärksamhet/validering alls och det resulterade i tre suicidförsök och inga betyg. Det var tufft att ta igen som vuxen, oerhört, min kandidatexamen ligger till grund för min första utmattning.

så ja, jag tycker det är rimligt att finnas där när det behövs, de allra flesta dagar går det alldeles utmärkt, det var förra veckan som var något extrem. 

jag tänker också att hon knappt mäktar med sina egna behov och ska då således inte behöva ansvara för mina, det får jag göra.

• Anonym (tröttåless)
    Anonym (K) skrev 2025-01-26 08:32:14 följande:

Läste dina inlägg igen och såg att pappan jobbar och du tar hand om barnen. 

En förutsättning för att vi ska orka är att vi delar lika på ansvaret för barnen. Vi jobbar ungefär 40% vardera. Utan våra jobb hade vi aldrig orkat. Man måste få paus. Vi har också varsin kvällsaktivitet så att vi garanterat kommer hemifrån och umgås med andra vuxna regelbundet. 

Sover du om nätterna? 

Jag sover bra, 7-8 timmar
  • Anonym (tröttåless)
    Anonym (S) skrev 2025-01-26 08:16:06 följande:
    Okej, anser du att det är rimligt att det är du som ensam står för allt stöd och bekräftelse? Det är inte sunt att du bränner ut dig. Och sånt kan du ju berätta för dottern. Att för att du ska orka behöver du också prioritera dina behov ibland. 
    Jag har i princip inga egna större behov kvar? det har liksom försvunnit i allt det här. 
  • Anonym (S)
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-26 08:39:06 följande:
    Jag har i princip inga egna större behov kvar? det har liksom försvunnit i allt det här. 
    Det är inte sunt någonstans. 
  • Anonym (tröttåless)
    Anonym (S) skrev 2025-01-26 08:43:40 följande:
    Det är inte sunt någonstans. 
    Jag är medveten om det och får hjälp av vården. upplever dock inte att jag mår dåligt just nu, är övertygad om att det kommer tillbaka och blir som vanligt igen sen när saker och ting lugnar ner sig. 
  • Anonym (K)
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-26 08:39:06 följande:

Fast du har ju behoven kvar. Att du mår dåligt beror på att de inte blir tillgodosedda. Du skriver att du vill ha tillbaka ditt liv, som inte kretsar kring barnets mående. Där har du ett enormt behov. 

Hur kommer det sig att det är du som sköter alltihop och din man bara drar till jobbet om dagarna? Vill inte han gå med till BUP, på skolmöten mm? Vi delar lika på allt sånt där. 

• Anonym (K)
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-26 08:48:28 följande:
    Jag är medveten om det och får hjälp av vården. upplever dock inte att jag mår dåligt just nu, är övertygad om att det kommer tillbaka och blir som vanligt igen sen när saker och ting lugnar ner sig. 
    Mår du inte dåligt? Varför är du då sjukskriven? 
  • Anonym (tröttåless)
    Anonym (K) skrev 2025-01-26 08:56:55 följande:
    Mår du inte dåligt? Varför är du då sjukskriven? 
    Min utmattning bottnar i annat än den här situationen och har pågått länge, däremot har jag blivit ?bättre?.

det jag menar är att situationen inte gör mig deppig eller liknande.
Svar på tråden Så trött, less... behöver skriva av mig