• Anonym (tröttåless)

Så trött, less... behöver skriva av mig

Så.. sedan augusti i år har vi kämpat med tonåringens (snart 15) år mående. Hon mår skit av att vara i skolmiljön och just nu håller vi tillsammans med skolan på att ansöka om plats i resursklass (med tonåringens medgivande).

Jag gör allt för henne (såklart!), lämnar i skolan, missar jobb (har intyg för VAB), har ingen egen fritid då jag stöttar för att se till att hon kommer iväg på sin aktivitet flera gånger i veckan och sitter där och väntar på henne tills hon är klar, kontakt med skolan femtioelva gånger om dagen, hennes ständiga öppna linje dygnets alla timmar för allt hon kan tänkas behöva, med på alla BUPbesök, packar hennes väskor, fixar med kläder osv.. ja ALLT hon kan tänkas behöva i stödväg. 

Idag satt hon bara kvar i soffan, påklädd.. Frågade om hon hade ångest eller vad som händer, fick till svar att hon bara inte vill gå till skolan. Så jag var tydlig som vanligt; "jag förstår att du känner så, jag vet att du kämpar. du vet också att vi alla runtomkring också kämpar. men går du inte i skolan kommer det drabba dina betyg till sist och det kommer påverka dina möjligheter att gå det gymnasieprogram du vill. du är den enda som kan fatta det här beslutet". Sen gick jag för att borsta tänderna, kom ut ur badrummet och då hade hon dundrat iväg. SMS:ade att jag tyckte hon gjort bra som tagit sig iväg till skolan, får tillbaka ett "hatar dig". Första gången sen hon var riktigt liten hon säger nå sånt till mig, förstår ju att det har med frigörelsen och allt vad det är att göra. Men vilken annan vecka som helst hade varit bättre. Fick missfall i tisdags..

Missfall på en oplanerad graviditet som skapade kaos mellan mig och min man i flera dagar.. Tre dygn av kaos.. fick vara lugnt i ett dygn sen innan jag började blöda. 

Jag vill att mitt barn ska må bra.
    Jag vill ha tillbaka min graviditet.
    Jag vill ha ett eget liv igen som inte kretsar kring hennes mående. 

Men man får sällan som man vill va? Nu ska jag lyckas lägga all den här skiten åt sidan och ta mig iväg och jobba, ska hålla fortbildning idag. Det blir ju kul.

• Svar på tråden Så trött, less... behöver skriva av mig
  • Anonym (tröttåless)
    Anonym (K) skrev 2025-01-25 08:58:47 följande:

Jag är i typ samma sits. 13-åring som inte mår bra av skolan. Ganska lätt att lära sig, gott om vänner, men skolmiljön funkar inte. Har massa ångest för allt möjligt till stor del på grund av den enorma stress som skolan innebär. De gör flera anpassningar och ställer verkligen upp, men det räcker inte hela vägen. 

Ibland känns det som att hen bara ger upp och inte ens försöker och det gör mig så frustrerad och arg. Och sen blir jag arg på mig själv för jag vet ju egentligen att hen kämpar så hårt de dagar hen går till skolan, så det är inte konstigt om hen bryter ihop ibland. Hen vill gå i skolan som kompisarna, men klarar det inte.

Här är målet också gymnasiet. 2,5 år kvar. 

Angående hur mycket man bör anpassa och hjälpa. Vi stöttar och hjälper massor och det har gjort att vårt barn inte längre är helt hemmasittare utan är socialt aktiv igen och faktiskt går i skolan, på deltid. Det var när vi INTE stöttade och anpassade utan försöte få barnet att vara normal som det blev total katastrof.

Målet är alltid att lära barnet att klara saker på egen hand, men innan man når dit har hjälpen varit oumbärlig. Vi har tex suttit med på aktiviteter när det har behövts, skjutsar till skolan trots att hen i teorin skulle kunna cykla själv mm. Hade vi inte gjort sånt hade hen fortfarande legat på sin säng om dagarna. Vad man inte ska göra är att sluta stötta återgången till normalt liv. Mam får inte fastna i tron att nu är det som det är. Man måste hela tiden pusha framåt. Små, små steg framåt. Men att vi tex tar fram kläder på morgonen och skjutsar till skolan är en förutsättning för att vårt barn alls ska kunna ta sig dit. Gör vi inte sånt blir hen kvar hemma igen. 

förstår precis hur du menar. Jag kommer inte vända mitt barn ryggen, någonsin. Men ibland behöver man själv få pysa ut lite så man klarar en runda till
  • Anonym (K)
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-25 09:13:42 följande:
    förstår precis hur du menar. Jag kommer inte vända mitt barn ryggen, någonsin. Men ibland behöver man själv få pysa ut lite så man klarar en runda till
    Verkligen. Ibland vill man bara spy på allt. 
  • Anonym (En annan mamma)

Jag börjar komma ut på andra sidan nu. Sonen är 22 och pluggar på universitetet. Ska ärligt säga att jag inte trodde jag skulle klara av det. Han mådde dåligt från att han var 13. Han mår fortfarande inte bra men klarar sig själv, bor på annan ort och jag är inte längre orolig över att han ska skada sig själv eller så. 

vägen hit har varit mycket lång. 

men man får ta en dag i taget så kommer man till slut ut på andra sidan. 

Stora kramar till alla er som är mitt i.

• Anonym (tröttåless)
    Anonym (En annan mamma) skrev 2025-01-25 09:45:53 följande:

Jag börjar komma ut på andra sidan nu. Sonen är 22 och pluggar på universitetet. Ska ärligt säga att jag inte trodde jag skulle klara av det. Han mådde dåligt från att han var 13. Han mår fortfarande inte bra men klarar sig själv, bor på annan ort och jag är inte längre orolig över att han ska skada sig själv eller så. 

vägen hit har varit mycket lång. 

men man får ta en dag i taget så kommer man till slut ut på andra sidan. 

Stora kramar till alla er som är mitt i.

Bra jobbat av dig ❤️❤️
  • Anonym (tröttåless)
    Anonym (K) skrev 2025-01-25 09:21:11 följande:
    Verkligen. Ibland vill man bara spy på allt. 
    Idag har vi ändå en bra dag! Hon har tränat två pass i rad och pratar med en kompis i telefon nu på kvällen ❤️
  • Anonym (M2)
    Anders1970 skrev 2025-01-24 14:54:56 följande:

Vart är din man i allt detta? Du kommer gå sönder om ni inte delar ansvar.

Garanterat så kommer er relation inte hålla om du är superkvinna.

Varför vart det kaos mellan din man och runt graviditeten? 

Förmodligen så skiter dotterns pappa i henne och hennes styvpappa har inget ansvar, så då faller allt ansvar på mamman (ts)

Oplanerad graviditet kan skapa kaos för att man inte har bestämt sig för hur man ska göra. 
  • Anonym (S)

Men herregud, sluta anpassa dig!! Sätt gränser, visa att du blir arg/ledsen osv, säg som det är. Du har också ditt liv och vill fokusera på annat för att må bra. Allt kretsar inte kring din tonåring. Sluta jamsa med henne, ingen mår bättre av det. Diagnoser eller ej.

• Anonym (tröttåless)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-25 23:31:25 följande:
    Förmodligen så skiter dotterns pappa i henne och hennes styvpappa har inget ansvar, så då faller allt ansvar på mamman (ts)

Oplanerad graviditet kan skapa kaos för att man inte har bestämt sig för hur man ska göra. 
    Hennes pappa skiter inte i henne, vi lever tillsammans med gemensam vårdnad
  • Anonym (tröttåless)
    Anonym (S) skrev 2025-01-25 23:41:54 följande:

Men herregud, sluta anpassa dig!! Sätt gränser, visa att du blir arg/ledsen osv, säg som det är. Du har också ditt liv och vill fokusera på annat för att må bra. Allt kretsar inte kring din tonåring. Sluta jamsa med henne, ingen mår bättre av det. Diagnoser eller ej.

Tänker att det inte handlar om att jamsa med någon. 

hon har det väldigt tufft och söker mycket stöd och bekräftelse, vilket jag tycker det är rimligt att hon får. jag tror det handlar om en period av hennes liv som sedan kommer övergå i självständighet 

• Anonym (S)
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-26 07:58:22 följande:

Tänker att det inte handlar om att jamsa med någon. 

hon har det väldigt tufft och söker mycket stöd och bekräftelse, vilket jag tycker det är rimligt att hon får. jag tror det handlar om en period av hennes liv som sedan kommer övergå i självständighet 

Okej, anser du att det är rimligt att det är du som ensam står för allt stöd och bekräftelse? Det är inte sunt att du bränner ut dig. Och sånt kan du ju berätta för dottern. Att för att du ska orka behöver du också prioritera dina behov ibland. 
Svar på tråden Så trött, less... behöver skriva av mig