• Anonym (Matsen)

"Inte ikväll, jag är trött"?!

Jag har svårt att förstå hur man kan avvisa sex för att man "är trött". Jag tycker att det är skönt att ha sex när jag är trött, lite tillbakalutad, bara slappa med en annan människa nära. 

"Trött" tolkar jag som att något annat ligger bakom. Vill inte, har inte lust, har haft en konflikt på jobbet, bråkat med barnen etc.

Det är viktigt att åtminstone för sig själv gå lite mer på djupet än "trött". På djupet hittar man kanske ett problem som går att åtgärda. Eller förlåt - utmaning heter det ju nu för tiden.

• Svar på tråden "Inte ikväll, jag är trött"?!
  • Anonym (Haha)

Jag var med en kvinna förra veckan som är sjukskriven för utmattning. Det märkte jag inte så mycket av under den träffen kan jag säga. 

Däremot är ?för trött? garanterat vad maken hennes får höra.

Sensmoral? Ingen egentligen förutom att om ett fruntimmer säger att hon är för trött så får man låta henne vara och hitta ett annat som inte är för trött Istället. 

• Anonym (Joel)
    Anonym (Matsen) skrev 2025-01-24 14:39:13 följande:
    Så hen ska inte berätta varför hen inte vill, utan motparten ska gissa eller ta reda på det? Låter inte som ett jämställt förhållande.
    Varför kan du inte bara acceptera att din partner inte vill? Räcker inte "nej" för dig, ska man behöva ge en utläggning till orsaken bakom varje gång man inte har lust?

Varför ska du behöva gissa istället för att bara ta nejet och gå vidare?
  • Anonym (TRÖTT!!)
    Anonym (Haha) skrev 2025-01-24 16:17:43 följande:

Jag var med en kvinna förra veckan som är sjukskriven för utmattning. Det märkte jag inte så mycket av under den träffen kan jag säga. 

Däremot är ?för trött? garanterat vad maken hennes får höra.

Sensmoral? Ingen egentligen förutom att om ett fruntimmer säger att hon är för trött så får man låta henne vara och hitta ett annat som inte är för trött Istället. 

Du vet väl att det finns bättre och sämre dagar?!
  • Dimisi

Jag håller med. Jag tror att alltför många ser sex som en prestation.

Om man istället för sex kallar det en stund av närhet, tror jag att det blir enklare att släppa kraven och förväntningarna. Att ligga naken hud mot hud med den man älskar GER återhämtning, det KOSTAR inte energi. Och medan spänningarna släpper tonar man in sig på varandra och märker om det finns något man behöver prata om, eller om huden längtar efter mer beröring. Eller så somnar man.

• Tukt

Det ligger väl delvis i en förväntan på att sexet ska vara på samma sätt som då man är full av energi. Sänker man ribban till det stadium man är i, så blir det inte fullt så jobbigt.

• Anonym (H)

Skrämmande tråd. Givetvis är både ?nej? och ?jag orkar inte? tillräckligt och ska accepteras utan att ifrågasättas. Men - du hävdar att sex gör så att spänningarna släpper. Absolut, om en har LUST. En kvinna som är för trött har inte lust. Blir sannolikt inte kåt, våt. Då ÖKAR spänningen om en partner försöker övertala/pressa (med eller utan ord) till att ha sex ändå. Tycker inte detta borde vara så svårt att begripa.  

• Anonym (Matsen)
    Anonym (Eh) skrev 2025-01-24 16:09:49 följande:
    Nej, hen behöver inte berätta om hen inte vill. Motparten behöver inte gissa. Motparten behöver inte lägga sig i alls! Motparten ska acceptera att nej betyder nej och sluta inbilla sig att hen i sin tur har någon som helst rätt att sura eller reagera för det. Låter som att motparten är totalt respektlös.
    Den ena parten säger nej, och ska inte behöva förklara varför eller försöka göra något åt det? Det tycker jag är oschysst. Jag tycker man ska hjälpas åt att skapa ett bra förhållande. (Nej, jag tycker inte att den ena ska tvinga den andra.)
  • Anonym (TRÖTT!!)
    Anonym (Matsen) skrev 2025-01-24 18:28:18 följande:
    Den ena parten säger nej, och ska inte behöva förklara varför eller försöka göra något åt det? Det tycker jag är oschysst. Jag tycker man ska hjälpas åt att skapa ett bra förhållande. (Nej, jag tycker inte att den ena ska tvinga den andra.)
    Ett nej är ett nej, eller hur?
    En kvinna som blir våldtagen säger nej, ska hon behöva förklara för våldtäktsmannen varför hon säger nej?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Matsen) skrev 2025-01-24 18:28:18 följande:
    Om man är frisk och inte alls vill ha sex under en väldigt lång tid håller jag med om att man bör försöka göra något åt det. Men att ibland säga nej till sex för att man är för trött är inte konstigt alls. Kan man inte ta ett nej till sex då och då har man en mycket märklig uppfattning om förhållanden.
  • Tukt

Å andra sidan. Om man ofta säger nej till sex, måste det också finnas en så pass öppenhet och förståelse för att ens partner får utrymme för att hjälpa sig själv med det. Utan att det blir konstigt.

Svar på tråden "Inte ikväll, jag är trött"?!