• Anonym (Matsen)

"Inte ikväll, jag är trött"?!

Jag har svårt att förstå hur man kan avvisa sex för att man "är trött". Jag tycker att det är skönt att ha sex när jag är trött, lite tillbakalutad, bara slappa med en annan människa nära. 

"Trött" tolkar jag som att något annat ligger bakom. Vill inte, har inte lust, har haft en konflikt på jobbet, bråkat med barnen etc.

Det är viktigt att åtminstone för sig själv gå lite mer på djupet än "trött". På djupet hittar man kanske ett problem som går att åtgärda. Eller förlåt - utmaning heter det ju nu för tiden.

• Svar på tråden "Inte ikväll, jag är trött"?!
  • Anonym (Haha)
    Anonym (TRÖTT!!) skrev 2025-01-24 16:25:40 följande:
    Du vet väl att det finns bättre och sämre dagar?!
    Haha ja då hade jag väl tur då som prickade in en av de bättre dagarna för vår lilla rendezvous? :) 
  • New  Dawn

Ja, jag har väldigt svårt att få "igång" kroppen tidigt på morgonen. Det är som att den sover. Som tur är fungerar min man likadant. Vi behöver liksom "vakna till". 

Har många gånger i min förra relation ändå verkligen försökt ha sex på morgonen, och även haft sex utan kåthet. (för det mesta pga att jag hoppats på att bli kåt) 

Att ge en avsugning är jag dock i princip aldrig för trött för. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (.)

Min kille är ofta kåt på morron men jag är inte den som är pigg på morgonsex. Samtidigt tycker jag lite synd om honom men att suga blir fel för då startar jag hela processen med att bli kåt och jag är ju egentligen för trött. Så jag brukar smeka han med handen medan jag fortfarande är lite halvsovande.

• Just Precis

Intressant fråga, jag fattar ditt perspektiv och fick tänka efter lite.

För mig handlar det nog om att jag ibland behöver anstränga mig för att gå in i en sexuell stämning. Alltså fokusera ganska hårt på vad min partner gör, hur det känns, vad jag ska göra osv, innan jag kommer in i stämningen och det går naturligt. Om jag inte fokuserar så är jag liksom någon annanstans mentalt och då vaknar inte min kropp vad han är gör, så då funkar inte sexet rent fysiskt. 

Är jag trött eller stressad eller less så har jag inte riktigt den mentala orken att hitta det där fokuset.

• Anonym (J)
    Anonym (Matsen) skrev 2025-01-24 14:40:47 följande:
    Film? Nu hittar du på. Den trötta parten kanske orkar titta på film men inte älska. Då behöver paret gräva djupare.

Trött är ett ytligt svepskäl.
    Har du dåligt självförtroende i och med du tror det beror på nåt annat? 
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Matsen) skrev 2025-01-24 18:28:18 följande:
    Den ena parten säger nej, och ska inte behöva förklara varför eller försöka göra något åt det? Det tycker jag är oschysst. Jag tycker man ska hjälpas åt att skapa ett bra förhållande. (Nej, jag tycker inte att den ena ska tvinga den andra.)

Göra något åt det? 

Vad ska någon som inte vill ha sex en kväll göra, enligt dig?

• Anonym (Matsen)
    Anonym (Omg) skrev 2025-01-25 09:06:52 följande:

Göra något åt det? 

Vad ska någon som inte vill ha sex en kväll göra, enligt dig?

Okej, jag kan förstå om man någon enstaka kväll är trött och inte vill. Men om det händer igen och igen så bör den trötta fundera på varför hen är så trött. Jobbar för mycket? Tar för mycket ansvar för hemarbetet? Har någon fysisk sjukdom? Långa resor till jobbet som ger 11 timmars arbetsdag?

Allt sånt går att göra något åt, om man värderar samlivet. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Matsen) skrev 2025-01-25 10:28:30 följande:
    Okej, jag kan förstå om man någon enstaka kväll är trött och inte vill. Men om det händer igen och igen så bör den trötta fundera på varför hen är så trött. Jobbar för mycket? Tar för mycket ansvar för hemarbetet? Har någon fysisk sjukdom? Långa resor till jobbet som ger 11 timmars arbetsdag?

Allt sånt går att göra något åt, om man värderar samlivet. 
    Fast under vissa perioder i livet kan det vara så att man är tröttare än annars och där man inte kan göra så mycket åt det. Ett typiskt exempel är att man har småbarn som sover dåligt på nätterna. Förhoppningsvis varar dock inte dessa perioder för evigt. Gör de det bör man däremot försöka gå till botten med orsaken.
  • Anonym (Matsen)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-25 10:45:28 följande:
    Fast under vissa perioder i livet kan det vara så att man är tröttare än annars och där man inte kan göra så mycket åt det. Ett typiskt exempel är att man har småbarn som sover dåligt på nätterna. Förhoppningsvis varar dock inte dessa perioder för evigt. Gör de det bör man däremot försöka gå till botten med orsaken.
    Ja, viktigt att turas om att få sova. Och se till att bebisen får tillräckligt att äta på kvällen. Mina barn började sova bättre när vi gick över från bröstmjölk/ersättning) till fullkornsvälling. Att bebisen inte sover för mycket på dagen, och har ett eget, svalt rum att sova i.
Svar på tråden "Inte ikväll, jag är trött"?!