• Anonym (Matsen)

"Inte ikväll, jag är trött"?!

Jag har svårt att förstå hur man kan avvisa sex för att man "är trött". Jag tycker att det är skönt att ha sex när jag är trött, lite tillbakalutad, bara slappa med en annan människa nära. 

"Trött" tolkar jag som att något annat ligger bakom. Vill inte, har inte lust, har haft en konflikt på jobbet, bråkat med barnen etc.

Det är viktigt att åtminstone för sig själv gå lite mer på djupet än "trött". På djupet hittar man kanske ett problem som går att åtgärda. Eller förlåt - utmaning heter det ju nu för tiden.

• Svar på tråden "Inte ikväll, jag är trött"?!
  • milkimi
    New Dawn skrev 2025-01-25 07:42:32 följande:

Ja, jag har väldigt svårt att få "igång" kroppen tidigt på morgonen. Det är som att den sover. Som tur är fungerar min man likadant. Vi behöver liksom "vakna till". 

Har många gånger i min förra relation ändå verkligen försökt ha sex på morgonen, och även haft sex utan kåthet. (för det mesta pga att jag hoppats på att bli kåt) 

Att ge en avsugning är jag dock i princip aldrig för trött för. 

Exakt samma är det för mig och min partner. Sen under PMS kan jag bli väldigt, väldigt osugen. Det finns liksom vissa perioder. Man kan absolut vara för trött. Man vill gärna medverka och inte ligga som en död fisk, och för att jag ens ska gå igång så funkar det verkligen inte om jag är trött. Vissa män verkar tro att det bara är att pilla lite, så är man kåt. Kvinnor är annorlunda.
  • Anonym (M)

Nej trött är inte ett skäl att inte vilja ha sex men den andre kan göra jobbet då tycker jag

• Anonym (Tvillingmorsan)

Självklart kan man vara för trött! Man ska inte behöva förklara varför man inte vill. Om det däremot händer väldigt ofta, behöver man kanske ta reda på varför och försöka göra något åt det.

• Man i norr
    New Dawn skrev 2025-01-25 17:42:42 följande:
    Om du levde med en partner som alltid ville mer /oftare än du skulle du antagligen ibland inte "tända" till och få stånd Om du är för trött. 
    Låter som en dröm!
    Kan inte ens föreställa mig hur det skulle kännas.
    Vi skulle nog aldrig komma ur sängen.
  • Anonym (Less)
    Anonym (lazy lady) skrev 2025-01-25 18:56:22 följande:
    Och om din partner säger att hon blir kåt av att inte göra något hushållsarbete alls så köper du det eller?  Cool
    Skulle gladeligen göra 100% av hushållsarbetet om det gjorde henne kåt!😋
  • Ascendere

Man behöver förstå skillnaden mellan en överlag bra relation med ett bra sexliv där ena parten vid något enstaka tillfälle verkligen är för trött, men tar igen det med partnern så snart han/hon vilat ut. 

Å andra sidan en relation som befinner sig på ett sluttande plan utför där den ena parten inte längre vill ha sex med sin partner men använder "för trött" som en svepande ursäkt för att slippa ta itu med den verkliga orsakerna, som kanske inte ens har någon lösning utan skulle innebära slutet på relationen om de verkligen kom upp i ljuset. 

Det är två helt olika situationer med helt olika ingångsvärden och även helt olika lösningar för att komma vidare även om just "för trött"-biten råkar vara densamma, i alla fall ytligt sett.  

• Dimisi
    Anonym (lazy lady) skrev 2025-01-25 18:56:22 följande:
    Och om din partner säger att hon blir kåt av att inte göra något hushållsarbete alls så köper du det eller?  Cool
    Då skulle jag börja fundera på om hen var deprimerad.

Om man upplever sig överbelastad av vardagssysslor och dessutom upplever sin partners försök att komma nära som oönskade, utan att reagera på att något är fel, då är man nog farligt långt under isen. 

Jag förutsätter att förhållandet är någorlunda jämlikt. Om det är ett förhållande där den "trötta" känner sig utnyttjad eller för-givet-taget, är det såklart det man ska säga som förklaring till varför man inte vill ha intim närhet med honom/henne.
  • Anonym (Anonym)
    Ascendere skrev 2025-01-26 10:17:09 följande:

Man behöver förstå skillnaden mellan en överlag bra relation med ett bra sexliv där ena parten vid något enstaka tillfälle verkligen är för trött, men tar igen det med partnern så snart han/hon vilat ut. 

Å andra sidan en relation som befinner sig på ett sluttande plan utför där den ena parten inte längre vill ha sex med sin partner men använder "för trött" som en svepande ursäkt för att slippa ta itu med den verkliga orsakerna, som kanske inte ens har någon lösning utan skulle innebära slutet på relationen om de verkligen kom upp i ljuset. 

Det är två helt olika situationer med helt olika ingångsvärden och även helt olika lösningar för att komma vidare även om just "för trött"-biten råkar vara densamma, i alla fall ytligt sett.  

Precis, det är stor skillnad på dessa situationer. Har man en kolikbebis hemma är det inte så konstigt om man är för trött för sex under en period, men om man under flera års tid säger sig vara för trött för sex bör man göra ett ordentligt försök att ta reda på orsaken. Ts verkar dock inte göra någon skillnad på dessa fall.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Matsen) skrev 2025-01-24 18:28:18 följande:
    Den ena parten säger nej, och ska inte behöva förklara varför eller försöka göra något åt det? Det tycker jag är oschysst. Jag tycker man ska hjälpas åt att skapa ett bra förhållande. (Nej, jag tycker inte att den ena ska tvinga den andra.)
    Trött är en förklaring i sig. Det händer mig ett fåtal ggr på ett år, sådär trött att inget finns kvar. Den partner som börjar argumentera med mig då kommer jag att tappa ungefär all attraktion för och bli otroligt förvånad hur f*n jag kunde ta så fel på en person och ha släppt in i min säng. För den som inte bryr sig ett dugg om mitt välmående vill jag ha många meters avstånd till.
  • Anonym (Suck)

Så om du är trött en kväll och någon ber dig dra på dig träningskläderna och gå till gymmet i 2 timmar och styrketräna och springa på löpband, vill du det? Typ samma grej. Låt din partner vara när den behöver vila.

Svar på tråden "Inte ikväll, jag är trött"?!