• Anonym (Sviken)

Varför ljuger han?

Jag träffar en kille sedan 3 år tillbaka. Han har två barn sedan en tidigare relation. Den ena bor hos honom på heltid och den andra varannan helg (2 olika mammor) 
    Jag har träffat dessa barn många gånger och vi har en god relation, fram tills i somras. Under semester tiden så sa killen att barnet som bor där på heltid är hos sin farmor under semestern.  Sedan dess har jag inte fått träffa något av barnen, när jag föreslår något så är de upptagna. När jag har kommit hem till han på kvällen så sover dem, 
    Jag började misstänka att det var något som inte stod rätt till och vet nu att barnet som bor hos min kille på heltid inte varit hos honom sedan i somras. Han döljer detta för mig och jag har försökt tagit upp detta men får till svar "nu vet jag inte vad du pratar om"
    De gånger Han har sitt andra barn hemma så tänder Han lampor i bägge barnens rum som att båda sover. Jag har tittat in ibpda rummen och den ena sängen är tom. När inte båda barnen är hemma så säger han TT det andra barnet är hos farmor. Helt plötsligt på helgerna har han börjat åka bort tidigt på morgonen och är borta hela dagen. Frågar jag vart han ska så säger han ibland att han ska till sin mamma och andra gånger att han ska umgås med sitt barn. Hans mamma bor i sammantaget som viochde gånger han faktiskt är där så stannar han på sin höjd där i 3 Tim och åker aldrig dit tidig morgon.
    Hur ska jag ta upp detta med honom eller ska jag bara låta det vara.

• Svar på tråden Varför ljuger han?
  • Ezmeraldah
    Anonym (d) skrev 2025-01-26 16:38:56 följande:
    Nåja, vi vet inte hur gammalt barnet är.
    En tonåring kan omhändertas pga eget riskbeteende eller kriminalitet.

Behöver inte alls bero på dåligt föräldraskap då dagens metoder att locka unga kan vara svåra att stå emot, eller för den delen utsättas för grupptryck.

//Erfarenheten har talat.
    Men om det gällde en tonåring skulle han väl inte tända lampan och säga att barnet sov när TS kom över på kvällen? 
  • Anonym (Sviken)

Barnen är 6 och 9 år. Detta gäller barnet som är 9 år

• Ezmeraldah
    Anonym (Sviken) skrev 2025-01-26 20:48:46 följande:

Barnen är 6 och 9 år. Detta gäller barnet som är 9 år

Det enklaste är väl att väcka 6-åringen och fråga var 9-åringen är? 
  • Anonym (d)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-27 00:17:50 följande:
    Det enklaste är väl att väcka 6-åringen och fråga var 9-åringen är? 
    Nej, såna friheter kan hon inte ta sig.
  • Anonym (d)
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-01-26 15:40:13 följande:
    Det behöver faktiskt inte vara så illa. 

Det kan vara att mamman är olämplig förälder och att pappan på något sätt blivit drabbad som följd. Kan tex ske om mamman när hon bedöms som olämplig beskyller pappan för saker och att man tar det säkra före det osäkra.

Eller att barnet är omhändertaget mer pga saker hos hen själv än pga bristande föräldraförmåga.

Jag är inte en sådan som tror att barn omhäntertas utan skäl. Men däremot så vet jag att det absolut finns fall där det bara är ena föräldern som är olämplig men att barnet ändå omhändertas istället för att bo hos den andra föräldern
    Det känns faktiskt inte rimligt att soc skulle placera barn som har en bra nog förälder!
    Iaf när föräldrarna inte ens är ett par längre/bor ihop.
  • Anonym (d)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-01-25 20:24:58 följande:

Frågan är om barnet är omhändertaget eller kanske inlagd. Det är antagligen ett känsligt ämne och han vill av någon anledning inte berätta för det. Antagligen skäms han. Jag tycker att du ska berätta att du vet att barnet inte bor där och att du vill höra sanningen även om den är tråkig. Om han vägrar att berätta skulle jag gjort slut för då litar han uppenbarligen inte på dig. 

Fast, handen på hjärtat, han har ingen plikt att berätta om detta.
    De bor inte ens ihop utan ses några dagar/veckan.

Göra slut för att han inte vill berätta något som faktiskt inte ens har med ts att göra? Det känns inte rimligt.

Man måste inte berätta allt!
  • Ezmeraldah
    Anonym (d) skrev 2025-01-27 05:42:34 följande:
    Nej, såna friheter kan hon inte ta sig.
    Vad kan hända om hon gör det? 
    Anonym (d) skrev 2025-01-27 05:46:11 följande:
    Fast, handen på hjärtat, han har ingen plikt att berätta om detta.
    De bor inte ens ihop utan ses några dagar/veckan.

Göra slut för att han inte vill berätta något som faktiskt inte ens har med ts att göra? Det känns inte rimligt.

Man måste inte berätta allt!

Jag hade definitivt gjort slut med nån som ljög och fejkade sin tillvaro så utstuderat under så lång tid. Den sortens relation intresserar inte mig. 
  • Anonym (K)
    Anonym (d) skrev 2025-01-27 05:44:39 följande:
    Det känns faktiskt inte rimligt att soc skulle placera barn som har en bra nog förälder!
    Iaf när föräldrarna inte ens är ett par längre/bor ihop.
    Exakt, utplaceringar kostar massor med pengar så det drar de sig för i onödan, förutom att det så klart är upprivande för barn att behöva bo med främlingar i många fall, och soc måste ha riktigt goda skäl för att inte placera hos en vettig förälder. Jag kan tänka mig en orsak, du kanske kan komma på fler, men enda för mig är om den andra bor så långt bort att det inte funkar med skolgången för barnet.
  • Anonym (Räven)
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-01-26 15:40:13 följande:
    Det behöver faktiskt inte vara så illa. 

Det kan vara att mamman är olämplig förälder och att pappan på något sätt blivit drabbad som följd. Kan tex ske om mamman när hon bedöms som olämplig beskyller pappan för saker och att man tar det säkra före det osäkra.
    Om det är så brukar man väl inte ha problem att berätta det och vara ärlig?

Jag känner flera personer som har problem i sina familjer men nog sjutton berättar de om det om man kommer dem nära som vän eller partner.
  • Ezmeraldah
    Anonym (K) skrev 2025-01-27 07:01:12 följande:
    Exakt, utplaceringar kostar massor med pengar så det drar de sig för i onödan, förutom att det så klart är upprivande för barn att behöva bo med främlingar i många fall, och soc måste ha riktigt goda skäl för att inte placera hos en vettig förälder. Jag kan tänka mig en orsak, du kanske kan komma på fler, men enda för mig är om den andra bor så långt bort att det inte funkar med skolgången för barnet.
    Han kanske inte är en "bra nog" förälder? Han verkar ju vara duktig på att dölja delar av sitt liv så det kan väl finnas andra saker som han dolt ännu bättre? 
Svar på tråden Varför ljuger han?