• Anonym (Sviken)

Varför ljuger han?

Jag träffar en kille sedan 3 år tillbaka. Han har två barn sedan en tidigare relation. Den ena bor hos honom på heltid och den andra varannan helg (2 olika mammor) 
    Jag har träffat dessa barn många gånger och vi har en god relation, fram tills i somras. Under semester tiden så sa killen att barnet som bor där på heltid är hos sin farmor under semestern.  Sedan dess har jag inte fått träffa något av barnen, när jag föreslår något så är de upptagna. När jag har kommit hem till han på kvällen så sover dem, 
    Jag började misstänka att det var något som inte stod rätt till och vet nu att barnet som bor hos min kille på heltid inte varit hos honom sedan i somras. Han döljer detta för mig och jag har försökt tagit upp detta men får till svar "nu vet jag inte vad du pratar om"
    De gånger Han har sitt andra barn hemma så tänder Han lampor i bägge barnens rum som att båda sover. Jag har tittat in ibpda rummen och den ena sängen är tom. När inte båda barnen är hemma så säger han TT det andra barnet är hos farmor. Helt plötsligt på helgerna har han börjat åka bort tidigt på morgonen och är borta hela dagen. Frågar jag vart han ska så säger han ibland att han ska till sin mamma och andra gånger att han ska umgås med sitt barn. Hans mamma bor i sammantaget som viochde gånger han faktiskt är där så stannar han på sin höjd där i 3 Tim och åker aldrig dit tidig morgon.
    Hur ska jag ta upp detta med honom eller ska jag bara låta det vara.

• Svar på tråden Varför ljuger han?
  • Anonym (Petra)
    Anonym (d) skrev 2025-01-27 05:46:11 följande:
    Fast, handen på hjärtat, han har ingen plikt att berätta om detta.
    De bor inte ens ihop utan ses några dagar/veckan.

Göra slut för att han inte vill berätta något som faktiskt inte ens har med ts att göra? Det känns inte rimligt.

Man måste inte berätta allt!
    Du tycker lögner är ok i ett förhållande?
  • Anonym (Räven)
    Anonym (d) skrev 2025-01-27 05:46:11 följande:
    Fast, handen på hjärtat, han har ingen plikt att berätta om detta.
    De bor inte ens ihop utan ses några dagar/veckan.

Göra slut för att han inte vill berätta något som faktiskt inte ens har med ts att göra? Det känns inte rimligt.

Man måste inte berätta allt!
    Om man är insyltad med myndigheter är det vanligen bara en tidsfråga innan den man träffar också blir inblandad i samband med vårdnadstvist eller socanmälningar på barnen.

Så att inte berätta för den han träffat i tre års tid är bara dumt och då får jag bilden att han antingen är en ansvarslös smitare i tillvaron som inte kan stå för sin del i detta, eller (i bästa fall) bara skäms extremt mycket för dåliga partnerval och sina egna brister.

TS, du måste ta ett allvarligt snack med honom om det här. Hans reaktion då visar om han kan bete sig som en vuxen eller om han är en pojke i vuxenkostym som skyller ifrån sig och flyr från allt jobbigt i livet.
  • Anonym (K)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-27 08:30:33 följande:
    Han kanske inte är en "bra nog" förälder? Han verkar ju vara duktig på att dölja delar av sitt liv så det kan väl finnas andra saker som han dolt ännu bättre? 
    Ja, det kan jag också tänka mig. Måste inte vara missbruk eller så, men han kanske bara inte klarar av ansvaret.
  • Ezmeraldah
    Anonym (K) skrev 2025-01-27 08:54:28 följande:
    Ja, det kan jag också tänka mig. Måste inte vara missbruk eller så, men han kanske bara inte klarar av ansvaret.
    Jag tycker att han verkar vara en mycket märklig typ som ljuger för sin flickvän om vilka som bor i hans hem. Han kan nog ha fler små "egenheter" som kan ställa till problem... 
  • Anonym (K)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-27 09:18:59 följande:
    Jag tycker att han verkar vara en mycket märklig typ som ljuger för sin flickvän om vilka som bor i hans hem. Han kan nog ha fler små "egenheter" som kan ställa till problem... 
    Det håller jag verkligen med om! De har varit tillsammans så länge att det här är en sak man är ärlig om, hur mycket man än skäms, även om man kanske inte ens har orsak till det. Han mörkar och ljuger. Frågan är varför. Man tror ofta det värsta när folk inte kan vara ärliga.
  • Ezmeraldah
    Anonym (K) skrev 2025-01-27 09:24:06 följande:
    Det håller jag verkligen med om! De har varit tillsammans så länge att det här är en sak man är ärlig om, hur mycket man än skäms, även om man kanske inte ens har orsak till det. Han mörkar och ljuger. Frågan är varför. Man tror ofta det värsta när folk inte kan vara ärliga.
    Antingen är barnet familjehemsplacerat eller bor hos mamman. Eller också är han ihop med barnets mamma eller nån annan kvinna. Är det det första alternativet så skäms han kanske eftersom det är stigmatiserat att förlora vårdnaden om ett barn. Är det det andra alternativet så vill han ha TS vid sidan av. Kan inte tänka mig fler alternativ. Om nu inte tråden är påhittad förstås. 
  • Anonym (K)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-27 09:28:31 följande:
    Antingen är barnet familjehemsplacerat eller bor hos mamman. Eller också är han ihop med barnets mamma eller nån annan kvinna. Är det det första alternativet så skäms han kanske eftersom det är stigmatiserat att förlora vårdnaden om ett barn. Är det det andra alternativet så vill han ha TS vid sidan av. Kan inte tänka mig fler alternativ. Om nu inte tråden är påhittad förstås. 
    Ja jag kan inte heller se några andra förklaringar, faktiskt.
  • Ezmeraldah
    Anonym (K) skrev 2025-01-27 09:30:54 följande:
    Ja jag kan inte heller se några andra förklaringar, faktiskt.
    Eller alltså det är klart att det finns andra tänkbara scenarier. Det finns ju thrillerserier på Netflix på liknande tema men så långt vill man ju inte tänka... Tids nog blir det väl dags för födelsedagsfiranden, skolavslutning osv. En 9-åring har ju ett eget liv med skola, kompisar, fritidsaktiviteter osv. Sanningen lär ju komma fram tycker man. Efter tre år antar jag att TS har en egen relation till 9-åringen och skulle kunna ta kontakt med honom på nätet t ex. och bara kolla läget. 
  • Anonym (K)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-27 10:55:20 följande:
    Eller alltså det är klart att det finns andra tänkbara scenarier. Det finns ju thrillerserier på Netflix på liknande tema men så långt vill man ju inte tänka... Tids nog blir det väl dags för födelsedagsfiranden, skolavslutning osv. En 9-åring har ju ett eget liv med skola, kompisar, fritidsaktiviteter osv. Sanningen lär ju komma fram tycker man. Efter tre år antar jag att TS har en egen relation till 9-åringen och skulle kunna ta kontakt med honom på nätet t ex. och bara kolla läget. 
    Ja, jag tänker mig mer normala förklaringar ;) En vän till mig dejtade en kille som först hade barnen hemma, sedan kom lögner om varför de inte sov över längre men ändå var där för umgänge ibland mm. Han var en mycket sjuk individ och vi ska inte gå in på vad han gjorde mot sina barn... Han baktalade sitt ex å det grövsta också.
Svar på tråden Varför ljuger han?