• EJT

IVF 2025

Doris2024 skrev 2025-04-24 22:10:02 följande:
    Solrosen96 skrev 2025-04-24 21:39:04 följande:
    Jag ska ta cyclogest efter men annars kör vi naturlig cykel. 😊

Vi gjorde insättning igår och jag tar inget varken innan eller nu efter. Bara att hålla tummarna att kroppen vill och fungerar. Vi såg iaf. hela processen på ul skärmen denna gång vilket vi inte gjorde på förra, då kändes det som läkaren chansade att han var på rätt plats. Så att han fick embryot till rätt ställe borde ha funkat ☺️
    Vid min återföring användes inget UL heller 🤷 Vad brukar vara standard?
  • EJT
    Hejåhoj skrev 2025-04-24 06:04:53 följande:

Det stämmer med det som jag läst att en blasto fäster 24-48h efter återföring! Förresten vad är chatGPT? 
    haha jag förstår precis!! Jasså, ja den är inte rolig när man känner mensvärken, är ju så svårt nu för man vet ju inte om det är mens, graviditet eller som du säger också en känsla efter återföringen/undersökning.. 

Men det där med slemhinnan, ser inte läkaren det när de gör själva återföringen? Jag har för mig att han sa att den såg bra ut å så, vad nu det innebär iofs.. Jag tänker på mensen din, även om den skulle varit på g så stannar väl sånt av när du tar ovitrelle-sprutan och om återföring lyckas?! eller tänker jag galet nu med sprutan? 

och det verkar vara många som skriver om molvärk och att det vart tecken på graviditet 😄

Jo jag trodde också de skulle kolla slemhinnan vid återföring, men vid min återföring gjordes inget UL och då går det väl inte att säga något om slemhinnan tänker jag... 
  • EJT
    Hejåhoj skrev 2025-04-25 06:11:25 följande:
    Jag vet inte mer än vad jag först upplevt på Livio i Umeå och nu Livio i Falun. Vid återföringen mina tre gånger har man haft ultraljud, antingen har en sköterska hållit i den eller så har jag fått hållit den på magen själv medan läkaren gbort sitt jobb. Men det kanske är med det vaginala ultraljudet som de ser slemhinnan, blir osäker nu.. 
    Men i Umeå kunde jag tilloch med få bild på när embryot hamnat i livmodern! 
    Ja, jag googlade och förstod då att olika kliniker verkar ha olika rutiner... 

Annan fråga, jag fick ings ägg till frysen. Har en känsla att detta försök kanske inte tar sig. Kan man göra en stimulering och äggplock direkt efteråt nu? Kör korta metoden. Annars on man måste vänta en cykel kommer vi inte köra förrän efter sommarledigheten 😔
  • EJT
    Doris2024 skrev 2025-04-25 12:36:01 följande:
    Blev nyfiken, hur görs återföringen utan ul? 
    Kollar dom inte så att katetern är rätt placerad i livmodern?
    Ingen aning, men läste lite andra trådar där det var fler från CVL som ej haft UL under återföring. De har ju bra statistik på sina IVF-behandlingar så det verkar kanske inte påverka. Sen vet jag ju inte om olika läkare gör olika. Antar att UL inte behövs för att veta att katetern är helt rätt placerad helt enkelt. Litar på personalen och jag är ju ingen expert ☺️
  • EJT

Idag har jag arbetat ute i trädgården hela dagen och är därför helt slut och solsting. Inbillar mig att jag nästan är lite lätt illamående av tröttheten, men då är det ju svårt att inte småhoppas att det skulle vara nåt minimalt HCG man börjar känna av. Alltså denna period är alltid lika vidrig, man går och hoppas och inbillar sig alla möjliga symtom! 

• EJT
    Hejåhoj skrev 2025-04-26 19:34:22 följande:
    Förstår precis! Och man analyserar ju och känner in Allt nu! Även om det är tidigt så är det ju inte heller omöjligt att faktiskt känna något, men är som du säger kan lika gärna va inbillning 😝
    jag är ju på rd5 idag och känner mig fortsatt varm, lite ont i ryggen och sen kanske fått lite molvärk i magen nu på kvällen och ner insida låren.. precis lite känsla som när man har mens.. När sa du att du skulle tjuvtesta? 
    Haha, jag förstår precis! Tiden går sååå långsamt.... 

När jag googlat verkar många kunna få svagt, svagt utslag runt rd6-7 så på måndag när jag har rd6 tänkte jag börja testa 🙈 Plåga mig själv... Men jag vill hellre få ner lite hopp om det är så att testen är helt blanka. 
  • EJT
    Hejåhoj skrev 2025-04-26 21:23:27 följande:
    Som bara den?!
    haha ?plåga dig?.. nä men fattar, det är både ock! vet du när din mens är beräknad? Eller vad säger man; BIM - Beräknad icke mens?
    Nä? Men är inte det orelevant i ivf-behandling? 😅
  • EJT
    Hejåhoj skrev 2025-04-27 09:44:49 följande:
    Skönt att köra ostimulerat! 🤗 Håller tummarna för att mensen håller sig undan!!!!

har fortsatt lite molvärk i magen sen igår kväll, å bak i ryggen å lite ner på insida lår.. och är fortsatt varm, men fryser ändå ibland sen plötsligt jättetrött men det har jag varit hela tiden och beror nog på cyklogest.

men har tänkt på en grej, att den här sprut/äggplocksomgången verkar skilja sig åt med symptomen från första omgången i oktober! Vet inte varför, om jag va knäpp eller något eller att det faktiskt var så, men jag har inte skrivit upp ett enda symptom då förns jag fick ont i huvudet på RD9 och sen började få färgade flytningar på RD10 kväll.. 
    Den här gången hade jag ju tydliga känningar nere i äggstockar/livmoder RD1 och RD2, sen efter det lite andra olika symptom varje dag.. 
    Vet inte om jag vågar hoppas att det är positivt. Men har även känt att livmodertappen har flyttat sig under gårdagen, det kan också betyda positivt eller att mens är på g, beror på vart man läser om det och verkar vara olika från person till person😆
    Alltså, mitt tydligaste första gravsymton (och flera av mina kompisars tydligaste) är just molvärk, som mensvärk ungefär. Jag har det tyvärr inte alls nu trots RD5 och nu borde jag ha det ifall det tagit sig. Så jag har väldigt stark magkänsla att det inte gick vägen för oss denna gång. Min bröst som varit svullna av otrivelle-sprutan har minskat osv också, vilket brukar vara ett annat tydligt symtom för mig. Nu är de lika slappa och oömma som vanligt ???? 

Men håller alla tummar och tår för dig! Molvärk är riktigt bra symtom tycker jag! 
  • EJT
    Josefine1987 skrev 2025-04-27 11:23:20 följande:

Hej på er, hoppas det är okej att jag hoppar in. Tack för att ni delar med er så i dessa trådar. Jag har läst och följt flera av under många månader, vilket gett mig så mycket <3

Jag och min sambo har försökt bli gravida i 3 år. Vi blev remitterade för IVF för 1,5 år sedan men pga tråkiga omständigheter har allt dragit ut på tiden.

Vi gjorde vårt första äggutag i fredags. Vi fick 10 ägg och spermierna såg bra ut. Vi bokade tid för återföring på onsdag (dag 5). Vi bor några timmar från kliniken, så det krävs mycket planering för att få till allt med ledighet från jobb osv. Kliniken skulle inte ringa i helgen. 

Istället ringde dom igår och sa att tyvärr så blev endast två befruktade och nu kunde vi få återföring på måndag dag 3, om vi ville (vad betyder det? att det är så liten chans att det är knappt värt?). Jag blev så ledsen att jag knappt minns vad han sa.

Det känns som vi bränner våra försök nu. Vet att det bara är första och är helt inställd på att flera troligtvis kommer behövas, men vi är ganska gamla (37 + 38) och kommer kanske inte ha råd att betala egna försök sen. Känslorna skenar.

Hur mycket sämre än chansen med återföring dag 3 jämfört med dag 5?
    Om bara 2/10 blir befruktade, kommer man välja ICSI nästa gång då?

Livet är tufft på flera  fronter just nu. Tyngst är att jag förlorade min mamma för en månad sedan, mamma som var min stora stöttepelare. Samtidigt ville varken jag eller mamma att jag skulle vänta längre, men jag är rädd att min sorg ska påverka chanserna negativt.

De gör säkert ICSI nästa gång, så förbättrar det chanserna lite! Jag tror inte du har sämre chans en dag 3, många säger ju att livmodern är den bästa miljön! Många kliniker har väl som rutin att sätta in på dag 2-3 om det är lite färre befruktade ägg, just för att inte behöva förlora något ytterligare i värmeskåpen när de försöker odla till blastocyster..

Hos min plockade de 15 ägg, 11 var mogna, 7 blev befruktade men bara 1 litet ägg utvecklades vidare till en blastocyst. Så jag förstår lite känslan när första informationen låter bra, men i slutändan blir det inte mycket...
  • EJT
    Josefine1987 skrev 2025-04-27 11:23:20 följande:

Hej på er, hoppas det är okej att jag hoppar in. Tack för att ni delar med er så i dessa trådar. Jag har läst och följt flera av under många månader, vilket gett mig så mycket <3

Jag och min sambo har försökt bli gravida i 3 år. Vi blev remitterade för IVF för 1,5 år sedan men pga tråkiga omständigheter har allt dragit ut på tiden.

Vi gjorde vårt första äggutag i fredags. Vi fick 10 ägg och spermierna såg bra ut. Vi bokade tid för återföring på onsdag (dag 5). Vi bor några timmar från kliniken, så det krävs mycket planering för att få till allt med ledighet från jobb osv. Kliniken skulle inte ringa i helgen. 

Istället ringde dom igår och sa att tyvärr så blev endast två befruktade och nu kunde vi få återföring på måndag dag 3, om vi ville (vad betyder det? att det är så liten chans att det är knappt värt?). Jag blev så ledsen att jag knappt minns vad han sa.

Det känns som vi bränner våra försök nu. Vet att det bara är första och är helt inställd på att flera troligtvis kommer behövas, men vi är ganska gamla (37 + 38) och kommer kanske inte ha råd att betala egna försök sen. Känslorna skenar.

Hur mycket sämre än chansen med återföring dag 3 jämfört med dag 5?
    Om bara 2/10 blir befruktade, kommer man välja ICSI nästa gång då?

Livet är tufft på flera  fronter just nu. Tyngst är att jag förlorade min mamma för en månad sedan, mamma som var min stora stöttepelare. Samtidigt ville varken jag eller mamma att jag skulle vänta längre, men jag är rädd att min sorg ska påverka chanserna negativt.

Och välkommen till tråden! 🧡
Svar på tråden IVF 2025