• Anonym (Mamma)

Kan jag få dem att ändra fakturan?

Pappan bokade in barnets tandläkartid på min vecka utan att checka av med mig. Jag utgick ifrån att han skulle hämta och ta henne dit, men det gjorde han inte och nu har jag fått hem en faktura för det missade besöket. Kan jag be dem skriva den i hans namn? Känns inte rättvist att jag ska få lägga pengar på något jag inte själv orsakat.

• Svar på tråden Kan jag få dem att ändra fakturan?
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-27 15:52:29 följande:
    Han sa att han bokat en tid och sen fick jag påminnelsesms. Han sa inget om att jag skulle ta henne.
    Så du fick också en kallelse och ni bestämde att han skulle boka tid och ta henne dit och hem? Eller bara att han skulle boka tid? 
  • olof 45

Jag förstår itne. Detta är lite likt en annan tråd, där det var tydligt att KALLELSEN kommit till pappan. Men här är barnet skrivet hos mamman? Det låter lite konstigt?

Men jag skulle säga att du har skäl till att bestrida fakturan. Ring och säg det till tandläkaren, använd ordet "jag bestrider - (påverkar om de kan skicka det till kronofogden eller ej. Du kan behöva skicka tillbaka räkningen med "Jag bestrider denna räkning" skrivet på (ta en bild innan du skickar, så du har det dokumenterat).

Till barnets far skulle jag skriva "Du får betala avgiten för tandläkartiden du bokade men inte fullföljde. Om ens försöker tvinga mig att göra det kan du räkna med att en hel del saker kommer bokas på pappaveckorna, i ditt namn! Utan att du kommer få vetskap om det i tid, det kommer jag se tillTwo can play that game !"

• Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2025-01-27 15:55:27 följande:
    Så du fick också en kallelse och ni bestämde att han skulle boka tid och ta henne dit och hem? Eller bara att han skulle boka tid? 
    Nej, nej, nej. Han bokade tid helt på eget intiativ. Vi får inte kallelser, de går privat och vi bokar själva.
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2025-01-27 15:56:02 följande:

Jag förstår itne. Detta är lite likt en annan tråd, där det var tydligt att KALLELSEN kommit till pappan. Men här är barnet skrivet hos mamman? Det låter lite konstigt?

Men jag skulle säga att du har skäl till att bestrida fakturan. Ring och säg det till tandläkaren, använd ordet "jag bestrider - (påverkar om de kan skicka det till kronofogden eller ej. Du kan behöva skicka tillbaka räkningen med "Jag bestrider denna räkning" skrivet på (ta en bild innan du skickar, så du har det dokumenterat).

Till barnets far skulle jag skriva "Du får betala avgiten för tandläkartiden du bokade men inte fullföljde. Om ens försöker tvinga mig att göra det kan du räkna med att en hel del saker kommer bokas på pappaveckorna, i ditt namn! Utan att du kommer få vetskap om det i tid, det kommer jag se tillTwo can play that game !"

Som sagt, ingen kallelse finns. Han har själv bokat tiden och det enda jag fått därifrån är påminnelsesmset. Jag har bara informerats om att han bokat, ingenting om att jag skulle ta henne dit.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-27 15:56:53 följande:
    Nej, nej, nej. Han bokade tid helt på eget intiativ. Vi får inte kallelser, de går privat och vi bokar själva.
    OK, ja det har inte framkommit.

Men i vilket fall som helst, du kan fråga dom, men de kanske tycker att ni ska lösa det själva. 
    Sedan kan du ändå prata med tandläkaren och säga att bara du får boka barnens tider. 

Om dottern är 13 år, visste inte hon att hon skulle gå dit?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2025-01-27 15:59:09 följande:
    OK, ja det har inte framkommit.

Men i vilket fall som helst, du kan fråga dom, men de kanske tycker att ni ska lösa det själva. 
    Sedan kan du ändå prata med tandläkaren och säga att bara du får boka barnens tider. 

Om dottern är 13 år, visste inte hon att hon skulle gå dit?
    Ja hon visste och trodde han skulle hämta henne i skolan.

Vi har gemensam vårdnad, så nej jag kan inte hindra honom från att boka.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-27 16:01:12 följande:
    Ja hon visste och trodde han skulle hämta henne i skolan.

Vi har gemensam vårdnad, så nej jag kan inte hindra honom från att boka.
    Så hon hade ingen kontakt med honom alls om detta? Eller han med henne?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2025-01-27 16:03:53 följande:
    Nej, hon vet redan rutinerna kring sånt. Hon väntade utanför skolan och ringde när han inte dök upp.
  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2025-01-27 16:03:53 följande:
    Det jag menar är att om han bokar en tid för dottern och sedan meddelar er vilken dag det är, reagerade inte du på att han bokat på din vecka? Brukar han göra det, och brukar han då följa med henne?
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-27 15:58:51 följande:
    Som sagt, ingen kallelse finns. Han har själv bokat tiden och det enda jag fått därifrån är påminnelsesmset. Jag har bara informerats om att han bokat, ingenting om att jag skulle ta henne dit.
    Om han har bokat tiden så har du inget ansvar i detta. Bestrid fakturan. 
Svar på tråden Kan jag få dem att ändra fakturan?