• Anonym (Mamma)

Kan jag få dem att ändra fakturan?

Pappan bokade in barnets tandläkartid på min vecka utan att checka av med mig. Jag utgick ifrån att han skulle hämta och ta henne dit, men det gjorde han inte och nu har jag fått hem en faktura för det missade besöket. Kan jag be dem skriva den i hans namn? Känns inte rättvist att jag ska få lägga pengar på något jag inte själv orsakat.

• Svar på tråden Kan jag få dem att ändra fakturan?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2025-01-27 22:36:04 följande:
    Alltså inget samtycke till att betala.
    Om en vårdgivare tar en avgift för uteblivna besök, har vårdnadshavaren samtyckt till denna eventuella avgift för barnets räkning när VH bokat en tid för barnet och därigenom godkänt villkoren. 
  • Krocko
    Anonym (M) skrev 2025-01-27 22:36:04 följande:
    Alltså inget samtycke till att betala.
    Det ska stå i kallelsen som man får, att uteblir du utan att meddela så får du en faktura. Så ja, även om man få en tid telefonledes så har man förmodligen varit på den kliniken tidigare och vet om reglerna för uteblivna besök, det är ju så var du än går inom vården och även på frisersalonger t ex nuförtiden, att uteblir du så får du betala. Och är du minderårig så är det dina vårdnadshavare som är skyldiga att betala. Men VEM av vårdnadshavarna som betalar är inget som vården har med att göra.
  • Anonym (Mamma)

Ska man vara noga har jag aldrig varit på den här kliniken med barnet, då vi flyttat sen senaste tandläkarbesöket.

Men som jag säger gång på gång, det inte inte kliniken jag kräver ska ha koll, utan bara att de går med på att skicka den till honom istället eftersom jag faktiskt inte haft något med tidsbokningen att göra.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-28 10:56:41 följande:

Ska man vara noga har jag aldrig varit på den här kliniken med barnet, då vi flyttat sen senaste tandläkarbesöket.

Men som jag säger gång på gång, det inte inte kliniken jag kräver ska ha koll, utan bara att de går med på att skicka den till honom istället eftersom jag faktiskt inte haft något med tidsbokningen att göra.

Du kan naturligtvis fråga dem men de har ingen skyldighet att ändra fakturan. 
  • Anonym (A)

Vad säger kliniken då?
  • Krocko

Men snälla människa, ring och fråga, det kostar ingenting och du kan verkligen betona att ni har samarbetsproblem och att det skulle underlätta mycket för dig om de kunde hjälpa dig med den här saken. 

VI här kan ingenting om rutinerna på just den kliniken utan mer om hur regelverket ser ut när det gäller minderåriga och betalningsansvar.  
  • Anonym (ccvb)

Har du provat att ringa kliniken och frågat om de kan skicka en ny faktura i hans namn?
  • Anonym (Mamma)

Jag ska ringa idag om de inte svarat på mitt mail innan jag går på lunch. Jag förstår ändå inte hur de lagligt kan kräva att jag betalar något jag inte varit med att boka. Kollade påminnelsen och den kom ett dygn innan besöket, så det hade oavsett varit för sent att avboka.

• Anonym (M)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-27 22:52:10 följande:
    Om en vårdgivare tar en avgift för uteblivna besök, har vårdnadshavaren samtyckt till denna eventuella avgift för barnets räkning när VH bokat en tid för barnet och därigenom godkänt villkoren. 
    Vilket TS inte har gjort.
  • Anonym (M)
    Krocko skrev 2025-01-28 08:51:08 följande:
    Det ska stå i kallelsen som man får, att uteblir du utan att meddela så får du en faktura. Så ja, även om man få en tid telefonledes så har man förmodligen varit på den kliniken tidigare och vet om reglerna för uteblivna besök, det är ju så var du än går inom vården och även på frisersalonger t ex nuförtiden, att uteblir du så får du betala. Och är du minderårig så är det dina vårdnadshavare som är skyldiga att betala. Men VEM av vårdnadshavarna som betalar är inget som vården har med att göra.
    Fast det är inget juridiskt bindande avtal att man talar om att någon måste betala. Vad man antar att någon vet spelar ingen roll om man inte uttryckligen kommit överens om det genom att tex signera. Kan inte se hur det skulle hålla i domstol om TS inte betalar.
Svar på tråden Kan jag få dem att ändra fakturan?