• Elina87

katt som spyr.

En av våra små kissar har på sista tiden börjar kräkas rätt ofta, vet inte om det är pga hårbollar eller något annat typ maten eller om hon är sjuk.
    Nu kommer lite äckliga detaljer men hon spyr ganska mycket typ pölar som blir 10-15 cm i diameter och det ser ut som att det är matbitar i men inget annat konstigt.

Har någon annan nån katt som kräks så utav hårbollar eller någon som har nåt annat svar på vad det kan vara??

• Svar på tråden katt som spyr.
  • FrökenFräken79

Royal canin har ett foder som heter Sensible 33. Det gav vi våran katt när hon kräktes o hon blev bättre. Men nu har vi gått tillbaka till Eukanuba o d funkar. Katter kan ju visa sitt missnöje genom att kräkas oxå.

• Birgitta2

Det kan inte vara så att hon hetsäter? Katter som skopar i sig torrfoder hur mycket som helst kräks upp överflödet. Det sväller ju i magen, och vid hetsätning så får hon/han i sig för mycket och kräks upp resterna.

• Alfelina

Varför spyr ALLTID mina katter på mattan. Om jag ser att de är på väg att spy lyfter jag bort dom i från mattan. Men dom kämpar sig tillbaka, och spyr på mattan ändå??????????

• Birgitta2

Alfelina: Att de drar sig till mattan beror nog på att när de hulkar, så glider tassarna runt på golvet och de får inget fäste. Det är antagligen skönare på mattan.

• veronicaermanbriks

mask kanske..???
    ser det ut som smala spagetti???
    prova avmaska!

• Elina87

Började tänka på det där med att dom kanske äter för mycket för ett tag sedan och sen dess så har killen min gett dem mindre mat när dem fått och nu har hon slutat kräkas, Det är nu ganska uppenbart att hon äter för snabbt eftersom att det tar mer än dubbelt så lång tid för vår andra katt att få i sig maten om man ger dem samma mängd.
    Så nu när det problemet är löst så har det kommit upp ett nytt...:S och det är att vår andra katt har fått för sig att pinka på våra underbart sköna duntäcken, *skit katt!*
    har hänt 4 gånger nu och börjar bli väldigt less, har snart kastat ut lika mycket pengar på kemtvätt och specialtvättmedel som på ett par nya täcken, och det kanske är enda lösningen till att få henne att sluta?? lukten sitter inte kvar i täcket för oss människor alltså varken jag eller killen känner något men uppenbarligen måste hon göra det. Eller har ni nåt annat tips på hur man skall få henne att sluta och förstå att det hon gör är fel?

• Zenobia

En av mina kissar hade spy natt igår natt. Spyde 5 gånger då. Men det beror på att han slukar i sig blötmaten. Men det jag har börjat med är att mossa maten och hälla i torrfoder som gör att han inte kan hetsäta. Men ändå änder de här.

Min syrra har lärt sin kisse en smart sak. Det är att när den började hulka och var på väg att spy som liten. Satte hon kissen vid kattlådan och han spyde där. Så nu när han känner att han har en hårboll på väg så går han dit och spyr.

• Matilda07 och Moa08

När våran äldsta katt var liten så började han spy..och efter att han spytt flera dagar och flera gånger om dagen alltid efter att han ätit, så for vi med honom till vetrinären där dom upptäckte (via röntgen) att han svalt något som blockerat tarmen. De blev tvungna och operera ut föremålet som visade sig vara en rund plastbit och efter det återhämtade han sig och kunde börja äta igen som vanligt och nu mår han bra igen min lillgubbe

• LillaFlingan

En fråga som slår mig, 1 vad ger ni för foder? 2 får de inte fri tillgång till torrfoder? 3 kräks hon när det är torrfoder som äts eller typ burkmat? Burkmat är inget man Måste ge, det innehåller till 80% vatten och de måste äta 4 gånger så mycket för att få i sig samma mängd näring som i torrfoder.

hoppas det löser sig helt.:)

• FrökenFräken79

Jag ger mina Eukanuba och dom har fri tillgång till det. Och alltid färskt vatten. Mina får aldrig (nån gång i månaden) burkmat. Och så har d alltid varit. Men Eukanuba funkar på mina katter. den ena kräks nån gång..men d är så lite så hon har säkert bara ätit för mycket..Matvraket

• Elina87

vi ger katterna friskies torrfoder och ger dom nästan aldrig burkmat, problemet med att hon kräktes har nu lösts då vi upptäckt att hon ätit för mycket.

någon som kan svara på frågan eller ge tips om hur man ska få katten att sluta pinka på våra duntäcken ? ?

• tesoj

Vi ger våra katter Royal Canin outdoor. Någon av dem kräks någon gång/ månad. (Har 5 st så det är inte så lätt att veta vilken av dem som kräks.) De har fri tillgång till både torrfoder och vatten. Köpte en vattenfontän till dem för någon månad sedan och nu dricker de mycket mer vatten än de tidigare har gjort. Någon gång i månaden brukar vi ge dem tonfisk för det gillar de verkligen.

• FrökenFräken79

Elina87 Tyvärr har jag aldrig haft d problemet själv..men dom säger ju att man ska visa katten pinket (i d här fallet sängen) o stoppa ner katten o lådan. Är hon kastrerad ? Fast d är ju mest hankatter som gör så tror jag,men jag är ingen kattexpert på d viset. Hon kanske inte tycker om era nya täcken..katter kan visa missnöje genom att kräkas eller kissa inne. Men jag tror d bästa är att ryta lite till henne o ta med henne in i kattlådan. Jag hoppas d löser sej.

• Alfelina

Tänk oxå på att inte torrfodret står i direkt solljus................maten härsknar!

• Elina87

frökenfräken79: det är så vi har gjort blivit sura på henne och visat att vi tycker att det hon gör är fel och har sedan klappat och gosat med hennen när hon varit på lådan så att hon vet att hon varit duktig. Jag läste i en kattbok att hur mycket vi människor än kämpar med att få bort en fläck med kattpink så känner dom ändå av den, och anledningen till att dom pinkar där igen är oftast för att dom vill "återmärka" sitt revir, dom accepterar inte att de är så lite lukt som det är efter man försökt tvätta bort fläcken och gör det därför igen. Nu har vi ett annat täcke i sängen och inget har hänt hittils, om vi lägger dit dom "nerpinkade" rena täckena snart och hon pinkar på dom så vet vi ju då vad det är. alltså lukten sitter fortfarande i..:(

• FrökenFräken79

Elina87: Hoppas att hon glömt bort att dom luktade Inte roligt sånt där. Jag hoppas iaf att det ordnar sej!!

• JoWiAn

Min katt kräks varje gång hon får burkmat. Så nu får hon bara torrfoder.

• Elina87

frökenfräken79; jo man kan ju hoppas att hon glömt;P hehe

• Rosali

Hej! Prova med avmaskning Det kan hjälpa.

• Moomin

2 av våra katter kräks typ hela tiden. Så fort de ätit. Oavsett vad. De har de gjort i flera år och det är inget farligt...

Svar på tråden katt som spyr.