• Elina87

katt som spyr.

En av våra små kissar har på sista tiden börjar kräkas rätt ofta, vet inte om det är pga hårbollar eller något annat typ maten eller om hon är sjuk.
    Nu kommer lite äckliga detaljer men hon spyr ganska mycket typ pölar som blir 10-15 cm i diameter och det ser ut som att det är matbitar i men inget annat konstigt.

Har någon annan nån katt som kräks så utav hårbollar eller någon som har nåt annat svar på vad det kan vara??

• Svar på tråden katt som spyr.
  • Elina87

vi ger dem bara torrfoder nu, har gjort det ända sen dom var små, ger dom friskies

• Minelli

Jag ger min friskies nu med, det enda som funkar för honom.
    Men prova du att byta kanske?
    Olika katter tål ju olika foder och så.

• Monstermamman

Har du avmaskat dom på sistone?

• Elina87

jo vi ska prova att byta ut maten, finns det någon speciell mat som är "känd" för att vara snäll mot magen.

• Elina87

monstermamman: nope det har vi inte gjort, kan det vara det??

• Monstermamman

Ja, det kan vara det!
    Pröva med att avmaska också du, det ska man ju göra ändå en par gånger per år åtminstone.

• Elina87

Okej ska göra det, tack! för alla tips nu ska jag försöka få katten att må bättre:))

• TantGsgubbe

Vi har en av våra katter som beter sig exakt lika, vi har dock kommit på att han tycker om att slicka på plast (typ blöjförpackningar och liknande) vi har varit nogranna med att plocka upp allt sådant som han kan tänka sig att slicka på och tycker att det har blivit klart bättre, provade även att byta foder till royal canin för känslig mage och det hjälpte lite i allafall.
    Nu har vi bytt tillbaka till friskis och det verkar inte blivit sämre av det, och klart lindrigare för plånboken.

tips: kolla ifall din katt tycker om att slicka på plast, kanske äta på någon blomma eller liknande

• Elina87

okej jag ska kolla upp det, vet bara att hon äter toapapper när hon leker med rullarna, ska se om hon passar på att käka undertiden också eller om hon äter nåt annat:)

• Lotta o Emelie

Min katt kräkte oxå mycket innan typ varje dag, var hos veterinären o tog prover, dom hittade inget, sen fick han kokt torsk o kyckling, då slutade han att kräka. Veterinären sa att han kan vara allergisk så hon skrev ut recept på kortison tabletter och då får han hills d-d foder. Nu har han slutat att kräka.

Svar på tråden katt som spyr.