• Karriäristen

Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen

Det finns en traditionell indelning i olika sysslor som manliga och kvinnliga. Att byta däck på bilen är manligt medan att köpa barnkläder är kvinnligt. 

Hur ställer ni er till manliga och kvinnliga sysslor? Jag kan tänka mig några exempel på förhållningssätt:

1. Förnekelse

Man har inte tänkt så mycket på det. Man hävdar att alla sysslor är lika viktiga och lika mycket värda. I praktiken har man tydligt uppdelade sysslor men man pratar inte om det och man tycker att det funkar. Så länge alla är nöjda finns det väl inget problem?

2. Aktiv medvetenhet

Man har någon sorts feministisk ideologi hemma där det råder stor medvetenhet om vad som är kvinnligt och manligt. Att rakt av dela upp sysslorna på detta sätt jämställs med nazism (typ). Man försöker med olika listor, diskussioner hitta vägar att uppnå en egen modell som båda parter upplever som rättvis.

3. Acceptans

Man är medveten om att vissa uppgifter är manliga och andra kvinnliga. Man ser inte det som något problem utan lever mer eller mindre enligt sådana mönster. Man har kanske mer fokus på fördelningen av tid än av exakta uppgifter. Om Kalle är bättre än Anna på att byta däck är det mer tidsekonomiskt att han gör det. Anna kanske är bättre på att laga mat och gör det istället. 

Säkert kan man tänka sig fler varianter än dessa. Följer ni något av mönstren ovan eller har ni någon egen modell?  Själv kör vi mycket enligt linjen Acceptans men med vissa variationer. Jag brukar till exempel handla mat för att jag gillar det.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Svar på tråden Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen
  • ClumsySmurf
    Anonym (Imse Vimse) skrev 2025-01-29 15:02:27 följande:

Skillnaden mellan de uppgifterna är ju att kvinnliga sysslor ska utföras dagligen, medan de manliga utförs någon gång om året. Därav att kvinnor har betydligt högre arbetsbörda på fritiden än män har. 

Jag kan inte säga att vi har delat upp det på det sättet, faktum är att jag (kvinna) ansvarar för allt det där. Kanske en av många anledningar till att vi nu ska skiljas. Jag orkar inte dra hela lasset själv och samtidigt se på när någon rullar tummarna.

Min ena bror är städgalen och gillar när det är pedantiskt rent, så han ägnar en hel del tid åt städning. Å andra sidan är han också biltokig och gör ALLT med bilarna helt själv. 

En annan skillnad mellan uppgifterna är ju att kvinnliga sysslor ska utföras av både kvinnor och män medan de manliga utförs någon man.

• Anonym (Ben)
    Karriäristen skrev 2025-01-30 03:16:50 följande:
    Det är knappast så att jag skulle ha dålig koll på vad jag pratar om. Möjligen använder jag begreppen lite oprecist, alltså mer som folk pratar idag än exakt så som det skulle heta enligt någon mer ideologiskt kunnig persons synsätt.

Feminism finns av flera slag. En huvudindelning är mellan vänsterfeminister och borgerliga feminister. De som alltmer kommit att dominera arenan är vänsterfeministerna. De andra framstår ibland som lite bortglömda. Många vänsterfeminister anser att de andra inte är några riktiga feminister. Det beror på att de inte förstår att det är klasskampen som är den överordnade frågan och feminismen en del av detta.

Att påstå att det skulle finnas någon sorts ?opolitisk feminism? är ett konstigt påstående. Jag vet inte vad det är för något eller vilka som är de ledande företrädarna eller ideologerna i den rörelsen, om den nu finns.

Att icke-feminister skulle ha någon sorts enhetlig åsikt om vad män eller kvinnor ska göra är en konstig uppfattning. Det normala är rimligen att man inte tycker att frågan är så viktig. Alla par och familjer får organisera tillvaron på det sätt som passar dem. Någon överordnad sanning om vad som är rätt eller fel finns inte. Om någon eventuellt skulle ha en uppfattning att t.ex, 1800-talets bondesamhällle skulle vara norm för dagens samhälle så kan de närmast kallas reaktionära. Sådana personer finns men det är något udda.

Du applicerar begrepp som "vänstermänniskor" , "feminister" och "nazister" utan en reell koppling till verkligheten. Det du gör är med andra ord bara nedlåtande känslouttryck. 

Du tror dessutom att feminister har en enhetlig uppfattning om hur arbetet i hemmet ska fördelas. Jag har aldrig påstått att icke-feminister har en enhetlig uppfattning. Jag gav exempel på hur en icke-feministisk uppfattning kan se ut. Ett annat exempel på en icke-feministisk uppfattning kan vara att kvinnan ska ansvara för att göra samtliga arbeten i hemmet, allt från städning till "däcksbyten" 

• Karriäristen
    Anonym (Ben) skrev 2025-01-30 13:46:58 följande:

Du applicerar begrepp som "vänstermänniskor" , "feminister" och "nazister" utan en reell koppling till verkligheten. Det du gör är med andra ord bara nedlåtande känslouttryck. 

Du tror dessutom att feminister har en enhetlig uppfattning om hur arbetet i hemmet ska fördelas. Jag har aldrig påstått att icke-feminister har en enhetlig uppfattning. Jag gav exempel på hur en icke-feministisk uppfattning kan se ut. Ett annat exempel på en icke-feministisk uppfattning kan vara att kvinnan ska ansvara för att göra samtliga arbeten i hemmet, allt från städning till "däcksbyten" 

Vad är det för reell koppling till verkligheten du är ute efter?  Jag var för länge sedan medlem i organisationer som var vänster och där det fanns många feminister. Det är från den miljön jag hämtar det jag skriver. Vi pratar nu om aktiva och engagerade personer, inte några vanliga individer som anser sig höra till någon grupp. Nazister, fascister eller nazist-fascister är sådana uttryck som vänstermänniskor brukar använda för att bunta ihop alla som inte tror på deras egen verklighetsbild. Jag har själv blivit kallad för sådana saker och hört andra bli etiketterade så också.

Jag har inte påstått att feminister skulle ha några enhetliga uppfattningar. Jag lade upp ett exempel. Det var medvetet skrivet för att inte vara nedlåtande.

• Anonym (Nej)

Vi vet väl aldrig exakt hur många otroheter som uppdagas och hur många som inte?

• Anonym (Nej)

Jag vet däremot inte vilka som är bäst på att följa otroheter?

• Anonym (Ben)
    Karriäristen skrev 2025-01-30 15:40:10 följande:

Vad är det för reell koppling till verkligheten du är ute efter?  Jag var för länge sedan medlem i organisationer som var vänster och där det fanns många feminister. Det är från den miljön jag hämtar det jag skriver. Vi pratar nu om aktiva och engagerade personer, inte några vanliga individer som anser sig höra till någon grupp. Nazister, fascister eller nazist-fascister är sådana uttryck som vänstermänniskor brukar använda för att bunta ihop alla som inte tror på deras egen verklighetsbild. Jag har själv blivit kallad för sådana saker och hört andra bli etiketterade så också.

Jag har inte påstått att feminister skulle ha några enhetliga uppfattningar. Jag lade upp ett exempel. Det var medvetet skrivet för att inte vara nedlåtande.

Du jämför Feminism med en fascistisk organisation. Det finns ingenting rimligt i det du säger. Nu väljer du också att kalla att det är (ihopbuntat) "vänstermänniskorna" som gör det här. Den enda som gör kopplingar mellan feminism, fascism och buntar ihop alla är ju du.

För det andra så har du en bestämd uppfattning om vad som är manligt eller kvinnligt och utefter den bestämda, egenutformade uppfattningen så baserat du tre frågeställningar. I princip så är poängen "har ni accepterat det här?" (Din egenutformade bestämda uppfattning).

Handla mat gör du för att du tycker är kul. Du har då bestämt att det tillhör de kvinnliga sysslorna. 

Jag vet inte vad som irriterar mig mest. Tror det är projicerandet och den totala omedvetenheten.

• Agda90
    ClumsySmurf skrev 2025-01-30 09:40:08 följande:
    En annan skillnad mellan uppgifterna är ju att kvinnliga sysslor ska utföras av både kvinnor och män medan de manliga utförs någon man.
    Så du ska byta däck två gånger per år och tvätta bilen en gång i månaden. Men du förvöntar dig mat varkendag, rena kläder och ett städat hem?

En sån "man" hade jag kastat ut.
  • Karriäristen
    Anonym (Ben) skrev 2025-01-30 13:46:58 följande:

Vänstermänniskor är i hög grad kopplade till verkligheten. Det finns många sådana. Feminister är lite knepigare. Min bild av den gruppen kommer från lite längre tillbaka, när det var "mer på modet" att vara feminist. Det kan vara så att vissa som kallar sig feminister idag har en lite annan stil och inriktning. Nazisterna har inget mer verkligheten att göra alls. Det beror på att vänstermänniskorna har hittat på att alla som är höger är "nazister" eller något ditåt. Jag har träffat människor som är nazister (riktiga alltså) och det är något ganska annorlunda och inte så kul.

Att man kan tro starkt på principer om rättvisa, oavsett om det nu är feminism eller något annat som är rättesnöret, och upprätta listor och modeller för hur allt ska fördelas på det absolut mest korrekta sättet är ju inte fel. Någon kanske trivs med att leva så. Jag skulle inte automatiskt dissa en sådan modell. Däremot vore det intressant att få veta mer om det hela. Många jag i praktiken har träffat som hört till denna kategori har verkat mer intresserade av att prata högt om sina fina och perfekta principer än att faktiskt tillämpa dem. Det har varit mer tröttsamma än intressanta. Det utesluter förstås inte att någon kan ha en mer genomtänkt modell.

• Anonym (Ben)
    Karriäristen skrev 2025-01-31 10:31:22 följande:

Vänstermänniskor är i hög grad kopplade till verkligheten. Det finns många sådana. Feminister är lite knepigare. Min bild av den gruppen kommer från lite längre tillbaka, när det var "mer på modet" att vara feminist. Det kan vara så att vissa som kallar sig feminister idag har en lite annan stil och inriktning. Nazisterna har inget mer verkligheten att göra alls. Det beror på att vänstermänniskorna har hittat på att alla som är höger är "nazister" eller något ditåt. Jag har träffat människor som är nazister (riktiga alltså) och det är något ganska annorlunda och inte så kul.

Att man kan tro starkt på principer om rättvisa, oavsett om det nu är feminism eller något annat som är rättesnöret, och upprätta listor och modeller för hur allt ska fördelas på det absolut mest korrekta sättet är ju inte fel. Någon kanske trivs med att leva så. Jag skulle inte automatiskt dissa en sådan modell. Däremot vore det intressant att få veta mer om det hela. Många jag i praktiken har träffat som hört till denna kategori har verkat mer intresserade av att prata högt om sina fina och perfekta principer än att faktiskt tillämpa dem. Det har varit mer tröttsamma än intressanta. Det utesluter förstås inte att någon kan ha en mer genomtänkt modell.

Du drar alla vad du kallar för "vänstermänniskor" över en kam. Trots att det är du som jämför feminism med nazism. Och detta trots att du också anser att riktiga nazister är något annorlunda. Ser du inte vad du gör här? Du projicerar.

Du vill veta mer. Det finns inga modeller, eller riktlinjer på hur saker ska fördelas gällande feminism. Det feminism handlar om (i det här fallet som vi diskuterar) är att arbetsbördan ska fördelas någorlunda lika mellan man och kvinna. Till syvende och sist så är innebörden att båda ska känna sig trygga (ekonomiskt och fysiskt), ha möjlighet till vila, frihet och utveckling.

Hur någon sen vill göra det i ett feministiskt hushåll förtäljer inte historien. 

Jämför med ett icke-feministiskt hushåll som jag nämnde tidigare där majoriteten av arbetsbördan läggs på kvinnan. Hon får sämre möjligheter till vila och ekonomisk trygghet. Hon blir beroende av mannen, är förhållandet dåligt (exv misshandel) så känner hon sig låst. Lämnar mannen så står hon på bar backe.
Svar på tråden Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen