• Karriäristen

Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen

Det finns en traditionell indelning i olika sysslor som manliga och kvinnliga. Att byta däck på bilen är manligt medan att köpa barnkläder är kvinnligt. 

Hur ställer ni er till manliga och kvinnliga sysslor? Jag kan tänka mig några exempel på förhållningssätt:

1. Förnekelse

Man har inte tänkt så mycket på det. Man hävdar att alla sysslor är lika viktiga och lika mycket värda. I praktiken har man tydligt uppdelade sysslor men man pratar inte om det och man tycker att det funkar. Så länge alla är nöjda finns det väl inget problem?

2. Aktiv medvetenhet

Man har någon sorts feministisk ideologi hemma där det råder stor medvetenhet om vad som är kvinnligt och manligt. Att rakt av dela upp sysslorna på detta sätt jämställs med nazism (typ). Man försöker med olika listor, diskussioner hitta vägar att uppnå en egen modell som båda parter upplever som rättvis.

3. Acceptans

Man är medveten om att vissa uppgifter är manliga och andra kvinnliga. Man ser inte det som något problem utan lever mer eller mindre enligt sådana mönster. Man har kanske mer fokus på fördelningen av tid än av exakta uppgifter. Om Kalle är bättre än Anna på att byta däck är det mer tidsekonomiskt att han gör det. Anna kanske är bättre på att laga mat och gör det istället. 

Säkert kan man tänka sig fler varianter än dessa. Följer ni något av mönstren ovan eller har ni någon egen modell?  Själv kör vi mycket enligt linjen Acceptans men med vissa variationer. Jag brukar till exempel handla mat för att jag gillar det.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Svar på tråden Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen
  • Karriäristen
    Anonym (Ps) skrev 2025-01-29 22:07:30 följande:

Min fru tycker helt uppenbart att det finns "karlgöra" eftersom hon aldrig gör dessa sysslor. Det handlar t.ex. om underhållet av vår bostad men även andra praktiska sysslor. Däremot håller hon hårt på att vi ska vara jämställda vad gäller hushållsarbetet och det praktiska föräldraansvaret.

Jag tycker att detta synsätt är ganska ohederligt men håller god min. 

Instämmer helt och har precis samma situation.

Min sambo kommer från en kultur där uppdelningen i manligt och kvinnligt är betydligt starkare än i Sverige. Hon har aldrig fått lära sig hur man använder en hammare eller en skruvmejsel. Att bli ombedd att lösa något sådant uppfattar hon som en kränkning. Eftersom allt sådant är manligt är det min plikt att sköta om det.
  • Karriäristen
    Anonym (Fia) skrev 2025-01-29 13:44:27 följande:
    Hur menar du här med att blanda in jobbet? Kvinnorna i min omgivning har yrken som läkare, chefer och advokater, det blir ju samma där. Så vad är skillnaden?
    Man kan ha olika yrken. Att kvinnor generellt skulle ha dåliga yrken är förstås inte sant. Däremot är det i majoriteten av förhållanden, även i Sverige idag, så att mannen i högre grad gör karriär och har högre lön än kvinnan. Detta gäller i hög grad även de kvinnor som har sådana bra jobb som du listade. Undantag går alltid att hitta men det generella mönstret ser ut så.

Med en mer traditionell indelning av sysslor så sköter kvinnan markservicen medan mannen jobbar över på kvällen för att gynna karriären eller få in extrapengar för att finansiera familjens semester. Om det är det senare så bidrar ju han också till gemensam nytta och det kan man ju tycka också borde räknas.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Karriäristen skrev 2025-01-30 03:30:33 följande:
    Instämmer helt och har precis samma situation.

Min sambo kommer från en kultur där uppdelningen i manligt och kvinnligt är betydligt starkare än i Sverige. Hon har aldrig fått lära sig hur man använder en hammare eller en skruvmejsel. Att bli ombedd att lösa något sådant uppfattar hon som en kränkning. Eftersom allt sådant är manligt är det min plikt att sköta om det.

Du valde en kvinna från en annan kultur, med en snävare syn på könsroller än vad de flesta svenskar har.

Får du stå ditt kast då? Det är ju var kvinnor ofta får höra om de har en man från en annan kultur. Att de får skylla sig själva om han är ojämställd, att de visste vad de gav sig in på osv.

Även i Sverige är det fortfarande vanligt att kvinnor gör mer av det typiskt kvinnliga och män gör mer av det typiskt manliga. Däremot är det nog extremt ovanligt att en svensk kvinna ser det som nästan förolämpande eller kränkande att hon förväntas lära sig att hantera en hammare eller en skrivmejsel, eller ser det som mannens plikt att göra det. 

Vi ska vara glada att vi har ett mer öppen synsätt, inte är lika låsta som din kvinna verkar vara. Det betyder inte att båda måste göra allt. Däremot är det viktigt att den totala arbetsbördan är ungefär jämn. Både jag och min man jobbar heltid, alltså har vi båda lika mycket ansvar för hem och barn. Det är sådant som behöver göras varje dag, mer eller mindre. 

Karriäristen skrev 2025-01-30 03:37:39 följande:
    Man kan ha olika yrken. Att kvinnor generellt skulle ha dåliga yrken är förstås inte sant. Däremot är det i majoriteten av förhållanden, även i Sverige idag, så att mannen i högre grad gör karriär och har högre lön än kvinnan. Detta gäller i hög grad även de kvinnor som har sådana bra jobb som du listade. Undantag går alltid att hitta men det generella mönstret ser ut så.

Med en mer traditionell indelning av sysslor så sköter kvinnan markservicen medan mannen jobbar över på kvällen för att gynna karriären eller få in extrapengar för att finansiera familjens semester. Om det är det senare så bidrar ju han också till gemensam nytta och det kan man ju tycka också borde räknas.
    Hur hög lön man har är faktiskt inte det som räknas, utan hur många timmar man jobbar. Om båda jobbar 40 timmar i veckan men mannen tjänar dubbelt så mycket som kvinnan, betyder inte det att kvinnan ska sköta dubbelt så mycket av markservicen. Det faller på sin egen orimlighet. Om han däremot jobbar över oftare får hon naturligtvis göra mer hemma.

Sen måste ju vardagen gå ihop. Tidskrävande karriärer kanske inte går ihop med småbarn? Om man inte har en partner som jobbar mindre och är beredd att göra mer hemma.
  • Karriäristen
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-30 05:53:05 följande:

Du valde en kvinna från en annan kultur, med en snävare syn på könsroller än vad de flesta svenskar har.

Får du stå ditt kast då? Det är ju var kvinnor ofta får höra om de har en man från en annan kultur. Att de får skylla sig själva om han är ojämställd, att de visste vad de gav sig in på osv.

Även i Sverige är det fortfarande vanligt att kvinnor gör mer av det typiskt kvinnliga och män gör mer av det typiskt manliga. Däremot är det nog extremt ovanligt att en svensk kvinna ser det som nästan förolämpande eller kränkande att hon förväntas lära sig att hantera en hammare eller en skrivmejsel, eller ser det som mannens plikt att göra det. 

Vi ska vara glada att vi har ett mer öppen synsätt, inte är lika låsta som din kvinna verkar vara. Det betyder inte att båda måste göra allt. Däremot är det viktigt att den totala arbetsbördan är ungefär jämn. Både jag och min man jobbar heltid, alltså har vi båda lika mycket ansvar för hem och barn. Det är sådant som behöver göras varje dag, mer eller mindre. 

Frågan i den här tråden handlar om hur folk i allmänhet har det, inte min specifika situation. Här verkade det handla om någon med (sannolikt) svensk partner som ändå har samma läge som jag.

Problemet för mig är egentligen inte att min sambo skulle vara ovillig att ta sig an saker. Jag har vid flera tillfällen visat henne hur man gör saker. Det har inte varit några problem sedan. Problemet är mer mentalt och handlar om att hon under sin uppväxt aldrig varit inblandad i något som uppfattats som manligt. Det har funnits vattentäta skott mellan det manliga och kvinnliga och det har uppfattats som normalt och rimligt att ha det så. Det har lett till att hon är oerfaren som ett litet barn när det gäller många enkla saker. Även tjejer i Sverige har ju träslöjd och där lär man sig en hel del användbart.

Karriäristen skrev 2025-01-30 06:35:01 följande:

Frågan i den här tråden handlar om hur folk i allmänhet har det, inte min specifika situation. Här verkade det handla om någon med (sannolikt) svensk partner som ändå har samma läge som jag.

Problemet för mig är egentligen inte att min sambo skulle vara ovillig att ta sig an saker. Jag har vid flera tillfällen visat henne hur man gör saker. Det har inte varit några problem sedan. Problemet är mer mentalt och handlar om att hon under sin uppväxt aldrig varit inblandad i något som uppfattats som manligt. Det har funnits vattentäta skott mellan det manliga och kvinnliga och det har uppfattats som normalt och rimligt att ha det så. Det har lett till att hon är oerfaren som ett litet barn när det gäller många enkla saker. Även tjejer i Sverige har ju träslöjd och där lär man sig en hel del användbart.

Fast du skrev att hon uppfattar det som en kränkning att göra det hon kallar manliga sysslor? Att vara okunnig men villig att lära sig, är ju en annan sak.

Det är just de vattentäta skotten mellan manligt och kvinnligt som blir problem och är begränsande. Att könsrollerna inte får överskridas, eller att det är tabu. Det var länge sedan vi hade det så i Sverige och det är jag glad för.

Sen behöver man inte vara extrem åt andra hållet. Det är inte ?fel? att leva traditionellt. Men det ska vara självvalt och den totala arbetsbördan bör vara ungefär jämn. 

Min man sköter det mesta med bilen. Jag är helt ointresserad av bilar. Men jag är bättre på att snickra än han, samt mer intresserad. I en del andra kulturer hade jag kanske aldrig fått lära mig det, aldrig fått chansen? 

• Anonym (Fia)
    Karriäristen skrev 2025-01-30 03:37:39 följande:

Välutbildade kvinnor gillar jämställda män, jag håller inte med dig om att man då accepterar orättvisor hemma. Att man satsar på karriären men ska tycka det är ok att hindras av nån som tycker att deras arbete är viktigare.

Jobba extra är vanligt bland hantverkare för att dra in extrapengar så jag tycker att du gör fel som tar akademikeryrken som exempel. Gemensam nytta, ja på ett kortsiktigt vis. I förlängningen så kommer en sån obalans att förstöra relationen, vid skilsmässa och vid pensionen så drabbas kvinnor och i förlängningen barnen. Alla behöver ha ett eget kapital när vi i Sverige inte har underhåll som motsvarar kostnaden om kvinnan blir ensam med barnen. Vilket sker oftare än folk vet.
  • Karriäristen
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-30 06:54:23 följande:

Fast du skrev att hon uppfattar det som en kränkning att göra det hon kallar manliga sysslor? Att vara okunnig men villig att lära sig, är ju en annan sak.

Det är just de vattentäta skotten mellan manligt och kvinnligt som blir problem och är begränsande. Att könsrollerna inte får överskridas, eller att det är tabu. Det var länge sedan vi hade det så i Sverige och det är jag glad för.

Sen behöver man inte vara extrem åt andra hållet. Det är inte ?fel? att leva traditionellt. Men det ska vara självvalt och den totala arbetsbördan bör vara ungefär jämn. 

Min man sköter det mesta med bilen. Jag är helt ointresserad av bilar. Men jag är bättre på att snickra än han, samt mer intresserad. I en del andra kulturer hade jag kanske aldrig fått lära mig det, aldrig fått chansen? 

Ja, att så att säga bli ålagd eller tvungen att göra manliga sysslor uppfattar hon som en kränkning. Om jag däremot tar mig tid att reda ut den specifika sysslan och ser till att hon lär sig så går det bättre.

• cosinus

Typ såhär då hemma hos oss.

Mannen gör alltid (om han inte är bortrest) följande
    Skottar snö
    Städar köket
    Plockar i och ur diskmaskinen
    rensar avlopp

Jag gör alltid följande
    Tvättar
    Klipper gräs
    monterar på och av takräcke/takbox när det behövs
    byter däck

Övrigt är lite mer att den som har tid tar det.

Snön har att göra med att mannen tycker det är helt ok att skotta. Jag tycker vi ska betala för en traktor. Han vägrar = han får skotta (vi har råd).
    Köket är för att hans behov av ordning där är större än mitt så han tar det så slipper han tjura över att jag är långsam.
    Diskmaskinen är ingen ide att någon annan försöker med för han lägger ändå om tetriset i den efter sitt eget huvud. Då får han göra det.
    Rensar avlopp för att jag hulkar av det.

Tvättar gör jag av samma anledning som han har köket. Jag klarar inte av att vänta ut honom och hur han hanterar tvätten.
    Klippa gräset är ungefär som snön. Jag tycker det är ok, han tycker inte det så jag tar det. Jag tar dessutom slänten själv vilket han inte vill göra så mycket enklare att jag bara gör.
    Takbox och takräcke gör jag för att jag fixar det själv. Han tycker det är för tungt och tycker vi ska göra två och då är det enklare för mig att bara gå ut och göra.
    Däcken tar jag av lite samma anledning. Han vill ha hjälp om han ska byta och han är mycket omständigare än mig så så mycket enklare att bara sätta en podd i öronen och göra det själv.

Vi har aldrig funderat över vem som borde göra vad utifrån kön utan mer utifrån vad som funkar och vilka områden vi har behov av att styra själva.

• ClumsySmurf

Att göra något som en 12 årig tjej klarar av att som t.e.x byta däck på bilen är inte särskilt manligt men män brukar få göra det

Anonym (Finns ej längre) skrev 2025-01-29 11:17:23 följande:

Jag känner en del män och ingen av den byter däck eller fixar något med bilen. De skickar in på verkstan. Inga av männen är händiga. Ingen målar och ingen snickrar i hemmet. Ingen bygger exklusivt ihop Ikea varor. På sin höjd klipper de gräset med en eldriven gräsklippare men idag finns robotgräsklippare så många väljer detta istället.

Den klassiska mannen finns inte längre. Väldigt få män som följer den klassiska bilden av mannen. De kvinnor jag känner målar lägenheten, tar hand om trädgården, städar, klipper häcken. Ja kvinnan är mer en klassisk man i modern tid än vad mannen är. Männen sitter mest hemma och kollar på sport och spelar tv-spel och bygger på ölmagen och ringer service när något händer med bilen eller när något behöver renoveras.

Den klassiska mannen finns inte längre.
    Jodå, min mamma lärde mej att byta däck på bilen när jag var liten,

Svar på tråden Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen