• Anonym (sårad)

Definition av otrohet

Jag hade tyckt det var ok att min kille kysser typ granntjejen på munnen om det sker spontant och på skoj utan några känslor inblandade. Typ varken kärlek eller sexuell attraktion. Nu händer väl det sällan dock bara sådär.

Men jag har grymt svårt att acceptera att han använder sina sinnen och känslor (sexuella i detta fall) till att njuta av en annan människas nakna kropp, bröst, fittor. Det spelar ingen roll om det är en främling på en porrsida eller om grannen (som min kille inte känner) skickar över en film där hon onanerar. Jag tycker inte att det är ok att ha känslor på detta sättet med någon annan än sin partner. Det skulle ju då kunna innebära att det är ok att grannens tjejkompis (som är helt främmande för min kille) också skickar över en film till min kille där hon onanerar med tex en dildo. 

Allt ovan är bara exempel.

Hur resonerar ni? Är det okej att runka till en porrstjärna men inte till en tjej som bor i samma bostadsområde? Vad är skillnaden? Naken kropp som naken kropp där någon gör något som är njutbart och som ska ge en annan person njutning. Jag tycker det är ett stort jävla SVEK mot sin flickvän.

Min kille har inte fått tillräckligt av mig och har därför runkat i smyg. Han påstår att det sker utan porr men jag har saker som säger emot. Han blånekar. Jag är djupt ledsen. Vill inte tro att det är sant men jag tror det ändå tyvärr.

• Svar på tråden Definition av otrohet
  • Just Precis

Anonym (porr) skrev 2025-02-01 17:01:42 följande:
    Vad tycker du om t.ex. onlyfans? Alltså inte camsex då utan att titta på innehåll, men ändå lite mer nära personen på något sätt.

Spännande fråga! Har aldrig provat själv men fått känslan att det är rätt enväga, alltså att personen med kontot ger blanka fan i de som betalar, isf på rätt sida otrohetsstrecket.

Men sen kan jag tänka mig att tittaren kan bygga upp en ganska rejäl fantasivärld kring nån slags connection med kontoinnehavaren vilket förstås är debilt och osexigt?. och skulle väl vara rätt knepigt emotionellt i en relation om känslor byggdes upp.

• Anonym (porr)
    Just Precis skrev 2025-02-01 17:54:35 följande:

Spännande fråga! Har aldrig provat själv men fått känslan att det är rätt enväga, alltså att personen med kontot ger blanka fan i de som betalar, isf på rätt sida otrohetsstrecket.

Men sen kan jag tänka mig att tittaren kan bygga upp en ganska rejäl fantasivärld kring nån slags connection med kontoinnehavaren vilket förstås är debilt och osexigt?. och skulle väl vara rätt knepigt emotionellt i en relation om känslor byggdes upp.

Jag håller med. Har inte heller någon erfarenhet, men tänker mig att jag skulle tycka att det kändes som otrohet om det fanns någon interaktion med personen. Så länge det är envägs, som du säger, tycker jag det är på "rätt" sida. Såvida det inte är en person man känner till i verkligheten förstås.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Naiv) skrev 2025-02-01 12:43:48 följande:
    Fler som är naiva ser jag... Den där kyssen, hur oattraktiv människan än är, kan trigga en sexuell lockelse hos en man.

Ja, jag köper det, man kan utveckla något slags känslor eller besatthet för personer som man egentligen äcklas av. Lite som att sexuella övergrepp kan få vissa att medvetet utsätta sig för situationer där traumat återupplevs. Men svartsjuka triggas inte av statistik eller att något teoretiskt kan hända, det är en rent emotionell reaktion.

Och vadå naiv? Ska jag vara arg på honom för att vi har en lågbegåvad granne som hoppade på honom, eller ska vi sälja huset och lämna landet, eller vad menar du att jag ska göra? 

• Anonym (Naiv)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-01 22:58:33 följande:

Ja, jag köper det, man kan utveckla något slags känslor eller besatthet för personer som man egentligen äcklas av. Lite som att sexuella övergrepp kan få vissa att medvetet utsätta sig för situationer där traumat återupplevs. Men svartsjuka triggas inte av statistik eller att något teoretiskt kan hända, det är en rent emotionell reaktion.

Och vadå naiv? Ska jag vara arg på honom för att vi har en lågbegåvad granne som hoppade på honom, eller ska vi sälja huset och lämna landet, eller vad menar du att jag ska göra? 

Hahaha nej jag menar inte som ett trauma :) Om du visste hur många äldre fullständigt oattraktiva kvinnor som får ragg bara för att de erbjuder lättillgängligt sex så skulle du låta lite mindre oinsiktsfull.

Jädrar, vad du drar på växlar! Sa jag någonting alls i stil med att du ska lämna honom eller vara arg...? Det du "ska" göra är att sluta vara så naiv nog att inbilla dig att det aldrig någonsin skulle kunna finnas sexuella tankar om grannen bara för att du tycker att hon är oattraktiv på både in- och utsida.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Naiv) skrev 2025-02-02 09:30:52 följande:
    Hahaha nej jag menar inte som ett trauma :) Om du visste hur många äldre fullständigt oattraktiva kvinnor som får ragg bara för att de erbjuder lättillgängligt sex så skulle du låta lite mindre oinsiktsfull.

Jädrar, vad du drar på växlar! Sa jag någonting alls i stil med att du ska lämna honom eller vara arg...? Det du "ska" göra är att sluta vara så naiv nog att inbilla dig att det aldrig någonsin skulle kunna finnas sexuella tankar om grannen bara för att du tycker att hon är oattraktiv på både in- och utsida.
    Ok. Jag upplever att det är två olika saker vi diskuterar här.

Det ena är det rent logiska. Ja, min man skulle rent teoretiskt kunna vara upp över öronen kär i henne. Eller bara känna sig kåt en kväll när jag inte är hemma. Du känner att jag inte inser det tillräckligt mycket och därför kallar du mig naiv. Fair enough. Jag tror att risken är extremt låg, men absolut kan jag ha fel. Å andra sidan finns det inte så mycket jag i så fall kan göra åt det. 

Det andra är det irrationella, det där hotet man kan känna till och med när risken att något ska hända verkligen är noll. Det är en reaktion som härstammar från det limbiska systemet, och det limbiska systemet kan inte göra riskberäkningar eller skilja mellan porr och verklighet. Där menar jag att vår granne inte triggar den typen av känsla (dvs svartsjuka) hos mig. Detta kan aldrig vara naivt, eftersom känslan inte är baserad på faktiska risker.

Så ja, jag inser att det teoretiskt skulle kunna hända något mellan dem, men jag är fortfarande inte det minsta svartsjuk.
  • Anonym (Naiv)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-02 10:54:26 följande:
    Ok. Jag upplever att det är två olika saker vi diskuterar här.

Det ena är det rent logiska. Ja, min man skulle rent teoretiskt kunna vara upp över öronen kär i henne. Eller bara känna sig kåt en kväll när jag inte är hemma. Du känner att jag inte inser det tillräckligt mycket och därför kallar du mig naiv. Fair enough. Jag tror att risken är extremt låg, men absolut kan jag ha fel. Å andra sidan finns det inte så mycket jag i så fall kan göra åt det. 

Det andra är det irrationella, det där hotet man kan känna till och med när risken att något ska hända verkligen är noll. Det är en reaktion som härstammar från det limbiska systemet, och det limbiska systemet kan inte göra riskberäkningar eller skilja mellan porr och verklighet. Där menar jag att vår granne inte triggar den typen av känsla (dvs svartsjuka) hos mig. Detta kan aldrig vara naivt, eftersom känslan inte är baserad på faktiska risker.

Så ja, jag inser att det teoretiskt skulle kunna hända något mellan dem, men jag är fortfarande inte det minsta svartsjuk.
    Så, om man utgår från det du skrivit i tråden så skulle du alltså inte bli svartsjuk även om han skulle vara kåt på henne eftersom du ändå inte anser henne vara ett hot mot relationen, dvs du räknar med att inget fysiskt kommer att hända mellan dem ändå, tanken är fri osv. Det är ju skönt om man klarar av att tänka så, särskilt då man inte vet vad som pågår i ens partners huvud.
  • Anonym (Frida)

Jag skulle inte acceptera att min man kysste en annan kvinna "på skoj", vem gör en sådan sak?
    Inte heller att han tar emot videos eller bilder med sexuell underton (eller för den delen rena porrbilderna...) från granntjejen eller någon annan tjej. Om han får något sånt så räknar jag med att han berättar det för mig och blockar henne. Jag har varit med om män som försökt göra samma sak mot mig och jag har berättat för min man varje gång.

Porrtittande kan jag inte heller acceptera. Jag var tillsammans med en man som regelbundet såg på porr när jag var i tidiga tjugoårsåldern och sexet med honom var aldrig bra. Dels hade jag svårt att attraheras av honom när jag visste att han brukade sitta framför datorn och runka till filmer där andra hade sex, dels för att han var porrskadad och inte alls visste hur man gjorde det skönt utan var bara hårdhänt och klumpig.
    Min man har aldrig sett på porr och det märks. Han är lyhörd och bra i sängen.

Jag räknar porrtittande som otrohet men ännu värre skulle det vara med att onanera till bilder från en "privatperson" i vår närhet. En porrstjärna lär han ju inte gå hem till för casual sex men det kan mycket väl hända om det skulle vara granntjejen. Om hon dessutom skickar bilder specifikt till honom är ju det lite skillnad jämfört med om bilderna låg ute på nätet för vem som helst att se.

• Anonym (Lika för lika)

Jag har inget problem med porrtittande. Å andra sidan är jag tekniskt sett inte trogen heller eftersom jag hittade en fast KK som gav något jag inte får och aldrig kommer att få hemma.

Men min primära relation har inte byggt på löften i kyrkan. Han sa "jag älskar dig idag, imorron vet man inget om och så länge vi vill vara ett par så föredrar jag principen "don't ask/ don't tell".

Okej, budskap uppfattat. Då är det det du får.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Naiv) skrev 2025-02-02 11:08:31 följande:
    Så, om man utgår från det du skrivit i tråden så skulle du alltså inte bli svartsjuk även om han skulle vara kåt på henne eftersom du ändå inte anser henne vara ett hot mot relationen, dvs du räknar med att inget fysiskt kommer att hända mellan dem ändå, tanken är fri osv. Det är ju skönt om man klarar av att tänka så, särskilt då man inte vet vad som pågår i ens partners huvud.
    Jag vet inte riktigt hur du drar den slutsatsen. Det kan hända att jag inte skulle vara svartsjuk då, eller så skulle jag det. Jag vet faktiskt inte själv.
  • Anonym (Mannen)

Otrohet är vad ens partner definierar som otrohet. Men en grundkomponent är att man hemlighåller något för sin partner. Det kan vara att man träffar en kollega i hemlighet efter jobbet till att man har sex med någon utan sin partners tillstånd.

Kan man inte berätta det för sin partner har man sannolikt varit otrogen.

Så om att onanera till porr är otrohet för dig så är det vad som gäller.

I de relationer jag varit i så har vi bara diskuterat detta i vissa. Men det vi kom fram till då var att onani till en främmande porrstjärna var okej men inte att onanera till någon som fanns i ens närhet på något sätt. 

I flera av de relationer jag haft så har vi onanerat tillsammans till porr. Eller haft sex när vi kollat på porr. Dock har det då alltid varit minst en man och en kvinna som haft sex på filmen.

• Anonym (Naiv)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-02 15:45:04 följande:
    Jag vet inte riktigt hur du drar den slutsatsen. Det kan hända att jag inte skulle vara svartsjuk då, eller så skulle jag det. Jag vet faktiskt inte själv.
    Som sagt, utifrån din beskrivning tidigare i tråden av vad som skulle göra dig svartsjuk eller inte.
  • Anonym (Naiv)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-02 15:53:46 följande:

Otrohet är vad ens partner definierar som otrohet. Men en grundkomponent är att man hemlighåller något för sin partner. Det kan vara att man träffar en kollega i hemlighet efter jobbet till att man har sex med någon utan sin partners tillstånd.

Kan man inte berätta det för sin partner har man sannolikt varit otrogen.

Så om att onanera till porr är otrohet för dig så är det vad som gäller.

I de relationer jag varit i så har vi bara diskuterat detta i vissa. Men det vi kom fram till då var att onani till en främmande porrstjärna var okej men inte att onanera till någon som fanns i ens närhet på något sätt. 

I flera av de relationer jag haft så har vi onanerat tillsammans till porr. Eller haft sex när vi kollat på porr. Dock har det då alltid varit minst en man och en kvinna som haft sex på filmen.

Man kanske ska skilja på kategorierna "otrohet" och "svek inom relationen" snarare? Fysisk otrohet är då sånt som att ligga med någon, men det kan bli ett jäkla tjafs med personen ifråga om hen bestämt hävdar att det inte alls är otrohet, t ex porr. Man får inte så mycket trovärdighet i diskussionen då eftersom det verkar som att väldigt många inte anser att porr är otrohet. Däremot kan det vara ett svek mot partnern om man har sagt att man inte vill att hen håller på med sånt, och då har man ändå gått över gränsen för vad som är ok.
Svar på tråden Definition av otrohet