• ClumsySmurf

Skolskjutning

Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 11:46:33 följande:
    Han sa att "Den pågående våldsvågen i Sverige handlar om invandring." Det gör den inte. Bristande integration möjligtvis, men det är en annan sak och något som statsministern dessutom är ansvarig för att skära ner på.

Sen menar jag inte att statsministerns uttalande enskilt är tillräckligt för att begå en sån här våldshandling, men att det kan ha bidragit. Andra faktorer som säkert spelar in är det toxiska samhällsklimat som regerings politik bidrar till i övrigt - som den ökade arbetslöheten, underfinansierade kommuner, uppsagd skolpersonal, fritidsledare och fältassistenter, och att alltfler lever under existensminimum i det blåbruna Sverige, för att miljonärer ska få skattesänkningar. Allt hänger ihop och bidrar till den samhällskollaps vi ser utspelas.
    Om inte bristande integration handlar om invandring, vad handlar det om?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 14:44:09 följande:
    Skolskjutning Attacker utförda av invandrare benämns som terrorism medan liknande handlingar av vita individer ses som "isolerade händelser" av "en enstöring". För bara några dagar sedan talade statsministern om "inhemsk terrorism" utförd av gängkriminella invandrare. Men när en svensk man går till en SFI skola och dödar invandrare då är han "en enstöring"?

Studier visar att terrorism i Sverige ofta associeras med invandring och islamism, särskilt i högerpolitiska kretsar, vilket skapar en medveten koppling mellan invandring och säkerhetshot. Detta förstärker fördomar och stereotyper och leder till att invandrarna/muslimerna misstänkliggörs kollektivt. Samtidigt tenderar högerextremistiska eller vita gärningsmäns handlingar att framställas som individuella problem snarare än systematiska hot, trots att de uppenbart kan ha ideologiska motiv. 
    "Men när en svensk man går till en SFI skola och dödar invandrare då är han "en enstöring"?"
    varför ska man inte kalla en enstöring för enstöring?
    Blev innesluten

Samtidigt förändrades beteendet.

? Han blev mer och mer innesluten och till slut sa han ingenting. Man visste inte vad han tyckte eller tänkte och man visste inte vad det handlade om, säger klasskompisen.

Vändningen gick väldigt fort, enligt klasskamraten.

? Han gick helt in i sig själv och plötsligt sa han knappt ett ljud.

.....
    En tidigare skolkamrat minns hur han drog upp luvtröjan för att täcka ansiktet, gömde ena handen i tröjärmen och sedan gick runt och täckte sin mun.
    ? Han höll handen för munnen för att inte prata, tolkade jag det som. När jag tänker på honom i dag är det den bilden jag får upp.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson
    "Skolskjutning Attacker utförda av invandrare benämns som terrorism medan liknande handlingar av vita individer ses som "isolerade händelser" av "en enstöring""
    ? Han var mycket tystlåten och höll sig mest för sig själv. Det märktes inte så mycket när han var liten, men ju äldre han blev desto mer drog han sig undan. Sista året var han ofta hemma. Jag tror han att sen helt försvann från skolan
    ....
    Där gick han i specialklass för personer med asperger och högfungerande autism, han fick blandade betyg. I estetisk verksamhet och historia fick han godkänt, i alla andra ämnen underkändes han.
    ...

Polisen uppger att han inte har någon koppling till något gäng. Rickard Andersson är inte heller straffad sedan tidigare och polisens teori är att han inte agerade tillsammans med någon annan.

? Vi tror är att det är en ensamagerande gärningsperson, säger polisområdeschef Roberto Eid Forest.

Uppgifter har även spridits om att gärningsmannen skulle haft ett ideologiskt motiv bakom dådet, något polisen menar att det inte finns några uppgifter om

https://www.tv4.se/artikel/1loe7mCbPv0zlgKVYwRKcR/rickard-andersson-35-misstaenks-foer-masskjutningen-i-oerebro

• ClumsySmurf
    Anonym (S) skrev 2025-02-05 22:29:24 följande:
    Det viktigaste är att uppfostra pojkar till att inte hata flickor. Eftersom hat mot kvinnor har en dödlig utgång. Hat mot män innebär mest att kvinnor verbalt säger att de hatar män alternativt inte vill ha en relation med män. 
    När kvinnor hatar på män är det girl💪tills de blir ifrågasatta, då blir de sojgirls
    utan ryggrad för att slippa kritik.
  • ClumsySmurf
    Anonym (T) skrev 2025-02-06 00:50:00 följande:
    Det kallas confirmation bias... Om en expert sätter sig ner och hoppas på att få höra något högerextremt i det som sades där. Då kan han nog långt inne någonstans börjar höra "Var det där europa?.." Då måste det vara så att han säger "Ni ska ut ur Europa".

Och det är precis vad Tv4 sedan säger att man hör där, innan man själv kan höra det...

Men var det verkligen det han sa om han precis blivit av med socialbidraget och det är en massa socialarbetare som hänger där och ska lära folk hur man får bidrag? 

Det låter ju som något som hade gjort någon desperat.. Så om man bortser ifrån det TV4 säger och lyssnar med sitt eget öra..

är det då så långt bort att tro att han stod och argumnterade där med socialarbetare. "hur fan * ska Jag Jobba...?" efter flera år av att vara arbetslös..

Det är trotts allt hans mat för hela månaden...
    Det kallas confirmation bias
    Jo, och det nedan kallas för rationellt resonemang
    Anonym (T) skrev 2025-02-04 16:19:36 följande:

Av informationen som finns än så länge, vilken är knapphändig... Så kan det ha att göra något med, ett kriminellt leverne, domstol och nu förmodligen en haschpsykos...

Därför är det viktigt att få bort det nu från gatorna.

Anonym (T) skrev 2025-02-04 17:50:18 följande:
    Och själv har du som vanligt ingenting att tillföra mer än lite "proffessionelt" tyckande... 

Du vet att det inte är första gången som flashback har lyckats lista ut hela historien innan du har vågat säga ditt?
    Anonym (T) skrev 2025-02-04 17:51:35 följande:
    Ditt inlägg säger rätt mycket om vem som är mest trovärdig. Är det jag här eller du?
    Anonym (T) skrev 2025-02-06 00:00:03 följande:
    Soc stängde av honom från att få bidrag.. Därför gick han tydligen loss på dem.. 

Det är hans fel att han attackera.. Men dom kanske bör se över lite vilken diagnos han hade, och om dom verkligen brytt sig när dom pressat honom..
    Anonym (T) skrev 2025-02-06 00:25:48 följande:
    Anyways, ni kommer inte lyssna. Men för mig blir det uppenbart att det hade med indraget bidrag ifrån socialen att göra.

Och alltså skrek han på den där filmen "hur fan ska Jag Jobba?" och inte "ni ska ut ur Europa" i det där videoklippet där från TV4. Då han hade en dialog med socialarbetarna där som polisen säger saknas.
    Anonym (T) skrev 2025-02-06 01:26:03 följande:
    Ja, vill du inte veta sanningen så är det ju inget mer med det. Själv så hör jag båda och vill ha reda på sanningen om det som sker. 

Påverkar inte mig mer än jag kommer sova gott för jag vet att jag har rätt när du har fel. 

Anyways, ni kommer inte lyssna. Men för mig blir det uppenbart att det hade med indraget bidrag ifrån socialen att göra.

Och alltså skrek han på den där filmen "hur fan ska Jag Jobba?" och inte "ni ska ut ur Europa" i det där videoklippet där från TV4. Då han hade en dialog med socialarbetarna där som polisen säger saknas. 

• ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2025-02-06 11:23:05 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-02-06 08:32:35 följande:
    "Men när en svensk man går till en SFI skola och dödar invandrare då är han "en enstöring"?"
    varför ska man inte kalla en enstöring för enstöring?"Skolskjutning Attacker utförda av invandrare benämns som terrorism medan liknande handlingar av vita individer ses som "isolerade händelser" av "en enstöring""
    Vi har haft såna gärningsmän tidigare. Lasermannen, t.ex.  Och så Peter Mangs. Personligheterna verkar väldigt lika. Tyvärr, de två hade också autism-diagnos. Men vi får också komma ihåg att de allra flesta som har autism inte dödar andra. Oftast hänger det snarare på komorbiteterna. Dvs. har man en funktionsvariation så är risken större att man har något mer. Och då ofta lite allvarligare störningar, så som personlighetsstörningar. Eller psykossjukdom. Både John Ausonius och Peter Mangs har minst en personlighetsstörning utöver autism. 
    ytterligare komorbiteter som jag misstänker: hatisk, sjävlmordsbenägen, får bild och namn publicerat i media i månader
  • ClumsySmurf
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 13:51:43 följande:
    Det är ingen diagnos och det är inte ett nytt tillstånd, utan från 70 talet c.a. De har bara sett att många med autism har Alexitymi (a.ka empatisvårigheter, vilket alexitymi är).

Hur det är med psykopater för det verkar inte ha bedrivits mycket forskning där? Kanske fär att psykopater sällan säker hjälp för sin personlighetsstörning,  Men jag skulle nog kalla de flesta mördare för psykopater snarare än autister i så fall.

Men det som du skrev, är det som jag syftat på hela tiden, att det inte enbart beror på autism utan andra bakoliggande diagnoser/orsaker. Den skillnaden de såg med autister var ju att de inte alls är oempatiska - tvärtom vill de undvika att skada någon.

Alexitymi är inte en dianos - utan ordet för empatisvårigheter , vilket i sin tur också var kopplat till testosteron. Därav fler män som har svårigheter att förstå sig på/uttrycka sin empati. Denna svårighet finns i sin tur också i olika grader.
    psykopati är inte en diagnos och kvinnor med autism kan också ha alexitymi
    Alexithymia in autism: cross-sectional and longitudinal associations with social-communication difficulties, anxiety and depression symptoms

Methods

In total, 337 adolescents and adults (autism N = 179) were assessed for alexithymia on the Toronto Alexithymia Scale and for social-communication difficulties, anxiety and depression symptoms. A total of 135 individuals (autism N = 76) were followed up 12?24 months later. We used regression models to establish cross-sectional and longitudinal associations between alexithymia, social-communication difficulties, anxiety and depression symptoms.
    .....

Strengths and limitations

A major strength of our study is the inclusion of a heterogeneous, well-characterised sample of autistic males and females, aged 12?30 years. By including females, we were able to ascertain that significantly more diagnosed autistic females than males report high alexithymia. This implies that observed sex differences in rates of co-occurring emotional symptoms in autism (i.e. higher rates of anxiety/depression in autistic females; Mandy et al., Reference Mandy, Chilvers, Chowdhury, Salter, Seigal and Skuse2012) may be explained by sex differences in their underpinning mechanisms. Furthermore, to our best knowledge, this is the first study to report longitudinal associations between alexithymia and social-communication difficulties, anxiety and depression symptoms in autism. We were thus able to confirm that alexithymia in our cohort was generally stable over a period of approximately 12?24 months, supporting the conceptualisation of alexithymia as a trait, rather than state (Salminen, Saarijärvi, Ääirelä, & Tamminen, Reference Salminen, Saarijärvi, Ääirelä and Tamminen1994). However, we also acknowledge several limitations.

https://www.cambridge.org/core/journals/psychological-medicine/article/alexithymia-in-autism-crosssectional-and-longitudinal-associations-with-socialcommunication-difficulties-anxiety-and-depression-symptoms/E682D1AC555FB579EE5247C1E9215761
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2025-02-06 14:17:33 följande:
    Ja, alla dessa "tickande bomber" kan man inte göra något åt förrän de mördat. Och då är det för sent. 17-åringen fick dock 52 år i England, här hade han väl fått 4 års ungdomsvård.

Men en diagnos och ett läkarintyg har kunnat ge Örebromördaren sjukersättning och förhindrat morden. Om det var att han inte fick försörjningsstöd från socialen längre som utlöste morden.
    denna gång, men tickande bomb kan ju vara väldigt känslig

• ClumsySmurf
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-06 20:15:56 följande:

Vad då felaktiga narativ? Har vi yttrandefrihet i Sverige? 

Om någon har gjort något av anledningen: vet ej så bör man inte tolka allt man läser på internet som en fakta
    Att uppmana folk att inte sprida något obekräftat som en fakta är inte att inskränka på deras yttrandefrihet.
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-06 20:35:16 följande:
    Förklara du som kan. Får vi ens yttra oss om det som har hänt? Får man inte tycka att det som har hänt ser ut som ett terroristisk attack? Får man, i brist på information,  diskutera det som hände?
    [...]
    Exempel:
    ClumsySmurf skrev 2025-02-06 11:18:04 följande:
    Anonym (T) skrev 2025-02-04 16:19:36 följande:

Av informationen som finns än så länge, vilken är knapphändig... Så kan det ha att göra något med, ett kriminellt leverne, domstol och nu förmodligen en haschpsykos...

Därför är det viktigt att få bort det nu från gatorna.

Anonym (T) skrev 2025-02-04 17:50:18 följande:
    Och själv har du som vanligt ingenting att tillföra mer än lite "proffessionelt" tyckande... 

Du vet att det inte är första gången som flashback har lyckats lista ut hela historien innan du har vågat säga ditt?
    Anonym (T) skrev 2025-02-04 17:51:35 följande:
    Ditt inlägg säger rätt mycket om vem som är mest trovärdig. Är det jag här eller du?
    Anonym (T) skrev 2025-02-06 00:00:03 följande:
    Soc stängde av honom från att få bidrag.. Därför gick han tydligen loss på dem.. 

Det är hans fel att han attackera.. Men dom kanske bör se över lite vilken diagnos han hade, och om dom verkligen brytt sig när dom pressat honom..

Anonym (T) skrev 2025-02-06 01:26:03 följande:
    Ja, vill du inte veta sanningen så är det ju inget mer med det. Själv så hör jag båda och vill ha reda på sanningen om det som sker. 

Påverkar inte mig mer än jag kommer sova gott för jag vet att jag har rätt när du har fel. 

• ClumsySmurf
    Anonym (S) skrev 2025-02-07 07:48:59 följande:

Jag tycker självklart mest synd om alla offer. Jag är också less på all denna snuffefiering av folk med diagnoser. Barn behöver tidigt lära sig ansvar, man kan inte skylla ifrån sig på omgivningen konstant. Gärningsmannens föräldrar har troligen brustit i sitt föräldraskap för länge sen. 

man ska inte skylla skylla på omgivningen man ska skylla på 35 åringens föräldrar

• ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2025-02-07 08:57:50 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-02-07 08:25:44 följande:
    man ska inte skylla skylla på omgivningen man ska skylla på 35 åringens föräldrar
    Kanske, men vi vet inte det säkert heller. Jag har sett en del exempel på föräldrar till barn med NPF som gjort allt rätt, men ändå hände det något som ingen kunde förutse. Det händer också att unga vuxna med NPF har klart sig just pga föräldrarna, men så fort de flytta hemifrån så blir det kaos. 
    jag tänkte mer på budskapet
    man ska inte skylla på andra, man ska skylla på föräldrarna som inte lärt en 35 åring att inte skylla på andra

Svar på tråden Skolskjutning