• Anonym (Trugghet)

Trygga länder?

Vilket land i världen är mest tryggt numer att bo i som född blond och lång svenska? 

• Svar på tråden Trygga länder?
  • Anonym (Trugghet)
    Xenia skrev 2025-02-05 15:19:37 följande:

TS, är de här planerna på att flytta utomlands seriösa eller startar du bara trådar på kul?

Är du arbetslös är det bättra att flytta i Sverige. Eller utbilda dig till ett annat yrke där det är större efterfrågan på arbetskraft.

Vilka yrken är det brist på med korta utbildningar? :)
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Hio) skrev 2025-02-05 15:09:19 följande:
    Bortsett från det där med aktiva vulkaner. 
    Ja, bortsett från det. Syftade på kriminaliteten. 
  • sillson
    Anonym (SF) skrev 2025-02-05 14:02:24 följande:
    Svenska är huvudspråket i delar av Finland och på Åland.

Finland/Åland är därför ett bra svar på TS fråga.
    Finland har mer dödligt våld än Sverige. Dessutom är större andel av mordoffren kvinnor i Finland. Om man bara är ute efter trygghet så är det bättre i Sverige än Finland.
  • Xenia
    Anonym (Hio) skrev 2025-02-05 15:16:42 följande:
    Känner en fransman som bor i Sverige som fullkomligt älskar svensk byråkrati - hur allt bara flyter, man kan fixa det mesta hemifrån och det inte tar flera dagar att ta reda på enkla småsaker. Och de man pratar med är trevliga istället för sura. 
    Ja, alla de som klagar på "svensk byråkrati", de vet inte alls hur det är i andra länder. Hur tror ni den tyska el kinesiska byråkratin är t ex?
  • Anonym (Trugghet)
    Xenia skrev 2025-02-05 17:02:32 följande:
    Ja, alla de som klagar på "svensk byråkrati", de vet inte alls hur det är i andra länder. Hur tror ni den tyska el kinesiska byråkratin är t ex?
    Hur är byråkratin i Schweiz?
  • Anonym (M)
    Xenia skrev 2025-02-05 13:41:15 följande:
    Det har förstås med känslan att sticka ut att göra. Som blond sticker man ut om alla omkring är svarthåriga, som  lång kvinna sticker man ut om de flesta kvinnor är mycket kortare.

Att vara lång och blond är alltså vanligt förekommande i Europa, Kanada, USA, Australien och Nya Zeeland. 
    Lettland!! De har de längsta kvinnorna och många är blonda. 
  • Anonym (Blond och lång kvinna)

Monaco är nog det absolut säkraste landet, särskilt för en fri västerländsk lång och blond kvinna.
    Jag (blond och relativt lång kvinna) har trivts mycket bra i Monaco under flera långa vistelser där. Jag skulle mycket gärna bo där, men jag har tyvärr inte möjlighet...

Men för att komma i åtnjutande av denna extrema säkerhet får man vara beredd välkomna kameraövervakning, ansiktsigenkänning och alla möjliga former av övervakning.
    Men om man som jag har rent mjöl i påsen och om man värdesätter stor säkerhet så är det lätt att leva med att en viss övervakning är en självklar förutsättning för hög säkerhet.
    Jag personligen uppskattar att landet är noga med vilka man släpper in, eller har extremt bra kontroll på vilka som besöker landet. Också under turistsäsongen, när där rör sig många och diverse människor, har jag sett flera exempel på att man har extremt god koll.
    Jag har sett flera exempel där personer med ont uppsåt har försökt göra något, men omedelbart och häpnadsväckande snabbt bli stoppade, och mycket handfast stoppade.

Jag uppskattar all denna säkerhet och jag skulle välkomna åtminstone någon liten del av motsvarande säkerhet i Sverige.
    Eftersom jag har rent mjöl i påsen, åtminstone relativt rent, så skulle jag alla dagar i veckan uppskatta ökad säkerhet och ökad övervakning i dagens Sverige.

• Anonym (Hio)
    Anonym (Blond och lång kvinna) skrev 2025-02-05 18:03:19 följande:

Monaco är nog det absolut säkraste landet, särskilt för en fri västerländsk lång och blond kvinna.
    Jag (blond och relativt lång kvinna) har trivts mycket bra i Monaco under flera långa vistelser där. Jag skulle mycket gärna bo där, men jag har tyvärr inte möjlighet...

Men för att komma i åtnjutande av denna extrema säkerhet får man vara beredd välkomna kameraövervakning, ansiktsigenkänning och alla möjliga former av övervakning.
    Men om man som jag har rent mjöl i påsen och om man värdesätter stor säkerhet så är det lätt att leva med att en viss övervakning är en självklar förutsättning för hög säkerhet.
    Jag personligen uppskattar att landet är noga med vilka man släpper in, eller har extremt bra kontroll på vilka som besöker landet. Också under turistsäsongen, när där rör sig många och diverse människor, har jag sett flera exempel på att man har extremt god koll.
    Jag har sett flera exempel där personer med ont uppsåt har försökt göra något, men omedelbart och häpnadsväckande snabbt bli stoppade, och mycket handfast stoppade.

Jag uppskattar all denna säkerhet och jag skulle välkomna åtminstone någon liten del av motsvarande säkerhet i Sverige.
    Eftersom jag har rent mjöl i påsen, åtminstone relativt rent, så skulle jag alla dagar i veckan uppskatta ökad säkerhet och ökad övervakning i dagens Sverige.

Omfattas även utlänningar i lågstatusyrken av den säkerheten? Min fördom är att den typen av säkerhetsarbete främst finns där ekonomiskt priviligerade rör sig. Med tanke på att TS inte får jobb ens i sitt hemland är det ju inte direkt finsalongerna hon kommer att hamna i, tänker jag (om hon inte städar dem, för all del). 
  • Anonym (SF)
    sillson skrev 2025-02-05 16:59:39 följande:
    Finland har mer dödligt våld än Sverige. Dessutom är större andel av mordoffren kvinnor i Finland. Om man bara är ute efter trygghet så är det bättre i Sverige än Finland.
    Relationsvåld, som är det du talar om, tar i så fall TS med sig dit.

Det finns ingen våg av skjutningar och sprängningar på Åland.
  • fultextad användarhandbok

Ja, både finska och svenska är nationalspråk här i Finland. Ekenäs som nämnts fungerar bra på svenska, annars finns också andra småorter som också är övervägande svenskspråkiga eller tvåspråkiga. Pargas är ett bra och trevligt exempel. Vasa har nog fler finskspråkiga än svenskspråkiga, däremot finns det många orter runtom staden som är svenskspråkiga, Vörå, Pedersöre, Närpes mer flera. Däremot talas inte respektive språk av alla och landet blir enligt mig ganska litet om man inte talar majoritetens språk. Kan vara värt att ta i bekantande.

Svar på tråden Trygga länder?