Oplanerad femma, stöd och hjälp
Kort om mig och mitt liv just nu. Jag är 33 år och gift med min tolv år äldre man. Just nu är jag föräldraledig med vår yngsta och enda gemensamma son. Han är 1,5 år och skall skolas in i mitten på mars.
Denna lilla pojk aka ?sladdis? har tre äldre syskon varav två bröder 12 och 15år som är mina samt en 15årig syster som är min mans dotter.
När jag och min man träffades för dryga sju år sedan var jag tydlig med att jag inte var klar med barn. Jag fick ju mina första killar när jag var mycket ung och ville Verkligen få uppleva hur det är att bli förälder i vuxen ålder. För även om jag tyckte att jag var vuxen vid 18, och båda killarna var planerade, så var jag ju verkligen inte det.
Så kom sista lilla skrutten och jag förstår äntligen hur ett moderskap skall kännas på riktigt. Jämfört med hur ensam jag blev som ung mamma fick jag nu istället en hel ?armé? av vänner under denna föräldraledigheten. Varje dag har vi träffats på öppna förskolan, planerat lek, besökt simhall, lekland och även träffats på kvällar och helger med övrig familj. Livet har varit och är fortfarande UNDERBART.
Men sorgen är nu smärtsam över att jag inte fick uppleva denna starka anknytning, gemenskap och glädje, med de två första. Jag lever med en stark ångest över att denna tiden nu snart är slut. Jag och min man var överens om ett gemensamt barn och det kändes helt rätt. Även några månader postpartum var jag högt och tydligt nöjd och klar med barn. ?Min kropp kommer aldrig orka en till graviditet?
Men när minstingen hade fyllt 1 år och jag äntligen hade hittat alla vänner, och funnit det fina med att få vara hemma med ett litet barn, växte sig en barnlängtan fram utan dess like. Men varje gång jag tog upp det med min man var det ett tydligt NEJ. Kan tillägga att min man ska sterilisera sig, men har likt i många hänseenden svårt att få tummen ur. Jag har aldrig kunnat äta artificiella hormoner eller haft koppar i kroppen och har därför skyddat mig genom säkra perioder, med fertilitetsförståelse. Detta har fungerat genom alla mina sexuellt aktiva år fram tills nu. Hade mykoplasma kring nyår och var mycket sjuk. Tappade rösten och hävde i mig bisolduo(bisolvon). Det i kombination med en väldigt tidig ägglossning (måste skett CD9) har nu resulterat till en graviditet. Nu behöver jag stöd.
Jag vet inte vad jag skall göra!! Efter inskolning skall jag läsa upp grundläggande behörighet, kommer ta ca 35-40 veckor. Sen är tanken polishögskola eller sjuksköterskeprogrammet. Vi har redan tre Barn som snart är i övre tonåren och som de närmsta åren behöver oss mer än någonsin. Våran minsta börjar bli stor och en till bebis skulle innebära två-tre år till av lägre inkomst, förskjutning av studier, dessutom då två småbarn som springer åt varsitt håll. svårare med barnvakt, svårare att ge tid åt de stora barnen osv osv. Min man är fast beslutsam om att han inte vill eller orkar en till.
ich jag är kluven. Jag älskar ju typ redan det lilla livet i magen. Men är också livrädd och pessimistisk inför en framtid med en bebis till nu. Har dessutom levt genom två tidiga missfall efter Varandra när vi försökte med vår minsta. Så bara det att jag nu är i vecka 7 och inte fått missfall ännu gör saken ännu värre. Jag är rädd att tonåringarna ska känna sig bortprioriterade att sömnlösa nätter och två blöj och trotsbarn kommer knäcka oss. Och mig. Jag har inte heller världens energi och är nervös bara inför studierna. Har ADD så studier har tidigare i livet varit förknippat med mycket ångest.
Kan jag bearbeta en abort och stänga dörren för all framtid inför fler barn. Kan jag finna mening i livet och de barnen jag har. Eller kommer jag ångra mig för alltid. Bläää va svårt det här är. Och verkligen när man är ensam om att känna någon sorts anknytning och modersinstinkt redan?..
Hjälp! Hur har ni gjort? Erfarenheter tack.