• Anonym (Mat)

Varför köper ni massor…

av matvaror som ni egentligen hade klarat er utan eller minskat ner drastiskt på alternativt bytt till bättre alternativ? 

Bröd behöver man tex inte vräka i sig massor om dagen. Fruktyoghurt byts till naturell och man smaksätter själv, mjölk endast i mat eller till gröt, flingor (osötad) etc. 

Samtidigt som vissa köper allt detta som innehåller mycket socker så håller de ner på godis, chips, glass , läsk till max till helgen men resten av veckan går bra att äta och dricka massa socker. I princip så får man ju i sig en massa onödigt socker under hela veckan iallafall. Det är bara i en annan form och är betyder inte att det är nyttigare. 

• Svar på tråden Varför köper ni massor…
  • Anonym (reflektion)

Jag ser mig omkring, mina barn och deras kompisar, jag själv och mina kompisar, mina föräldrar och deras kompisar. Det är egentligen bara min generation som "vräkt i oss bröd" och "godis varje dag i veckan" och "mjölk i parti och minut". Mina föräldrar hör till bantningsgenerationen, de är och har alltid varit livrädda för fett och socker. Jag och mina kompisar hör till åren strax innan curlinggenrationen, de som fick klara sig mycket själva, som åt en halv skogaholmslimpa med prickig korv och drack en halv liter oboy till både frukost, mellanmål och kvällsmacka. Mina barn är under 10. Denna generation har gemensamt med bantningsgenerationen att de är i princip rädda för mat. Eller deras föräldrar är i alla fall för deras "skull"/räkning. Fett är jättefarligt, och socker är giftigt. Att röra på sig är visst också jättefarligt, i alla fall om det sker utanför organiserade aktiviteter. Stress däremot, att aldrig få slappna av och göra ingenting, att alltid, alltid ha aktiviteter man springer mellan, det är inte så farligt. Kortisol, vad är det? Det är gainomax och sportdrycker och dietbars för man "hinner inte" mellan sånglektionen och fotbollsträningen. 

Jag tror faktiskt att vi behöver leta på fler ställen än i maten, och kanske till och med idrotten, för att hitta orsakerna till folks övevikt.

• Anonym (Granbarr)

Intressant nog är det en stor majoritet av dessa hälsohetsare som själva lever synnerligen ohälsosamt med att röka/snusa i mängder,  dricker stora mängder alkohol, har skitkassa matvanor och är beroende av energidrycker ...

Men ve den som äter en macka och bulle i det sällskapet....

• Anonym (Z)
    Anonym (Mat) skrev 2025-02-06 16:41:45 följande:

Skillnaden då mot nu var just att man begränsade lördagsgodiset och läsk. Född tidigt 80-tal så vet. Dessutom var vi barn ute jämt och ständigt. Idag sitter barnen inne mest och det ska skjutsas hit och dit när vi själva tog oss fram på egen hand.

Nu äter vi mer eller mindre dåligt hela veckorna istället och helgen blir betydligt mer godis och framför allt läsk. Är väl knappast någon idag som delar en 33 cl flaska på 2 barn som vi gjorde. Nu räcker knappt 1,5 liter på 2 personer. 

Det där är väldigt generaliserande.

Som barn på 70-talet delade jag och mitt syskon på 1 liter Coca Cola varje lördag. Fick veckopeng på lördag och köpte alltid en jättepåse kola. Ibland fick vi kakor och ofta fick vi glass och söta efterrätter. Jag var ute mycket och gjorde lite sport ibland. 

Mitt barn född 1998 fick en kort period Oboy varje morgon (åt ingenting) för det var det enda hon fick i sig. Under några månader när hon var 8 åt hon några godisbitar en gång i veckan, men för övrigt åt hon aldrig godis, kakor etc som barn och inte nu heller som ung vuxen. Söt efterrätt några gånger per år bara och äter väldigt hälsosamt sen hon var liten. Hon har alltid varit ute mycket och hållit på med en massa sporter.  Hennes små släktingar som går på mellanstadiet nu äter och sportar ungefär som hon gjorde. 

Varken din eller min berättelse bevisar något, betyder bara att man ska inte utgå från sin egen erfarenhet och tro att det är allmängiltigt. 

• Anonym (60-talist, kvinna)
    Anonym (Mat) skrev 2025-02-06 13:33:18 följande:
    Varför köper ni massor?

av matvaror som ni egentligen hade klarat er utan eller minskat ner drastiskt på alternativt bytt till bättre alternativ? 

Bröd behöver man tex inte vräka i sig massor om dagen. Fruktyoghurt byts till naturell och man smaksätter själv, mjölk endast i mat eller till gröt, flingor (osötad) etc. 

Samtidigt som vissa köper allt detta som innehåller mycket socker så håller de ner på godis, chips, glass , läsk till max till helgen men resten av veckan går bra att äta och dricka massa socker. I princip så får man ju i sig en massa onödigt socker under hela veckan iallafall. Det är bara i en annan form och är betyder inte att det är nyttigare. 

Man köper det man önskar att äta, inte svårare än så.
    Det är egentligen det enda svar som behövs på din ts.

Men ok då!

Vad som är ett "bättre alternativ" är upp till var och en. Det är just därför alternativen finns förstår du.

Bröd får man vräka i sig om man vill, inget jag gör visserligen men jag känner folk som äter mackor både till frukost och lunch, sen äter de mat på kvällen.
    Personligen blir det en eller två fullkornsmackor per dag för det mesta. På helgen blir det frallor ibland, för att det är gott. Bara därför.

En fralla med ost är förbaskat gott om du frågar mig. Eller för den delen pasta och pizza. Gott. Men jag mår dåligt av det. Magen blir som en ballong, så det händer inte ofta. 

Youghurt då? Nja... mycket sällan. Filmjölk eller kvarg är bättre. Kvarg innehåller dessutom mycket protein.
    Mjölken den mjölken, jag har alltid varit en kalv när det kommer till mjölk. Både gott och nyttigt.
    Häll den i maten du, låt oss andra dricka för livets lust!
    Varför lider du av att jag tippar i mig 10 liter mjölk per vecka?

Godis, läsk och annat slisk har jag inte intagit på den här sidan millenieskiftet förresten.

Vad som är onödigt, min vän, det bestämmer den som betalar kalaset.

Hur mycket tid att du tillbringat med att kontrollera vad människor köper i affären förresten, eftersom du har sån koll menar jag?
  • Anonym (O'boy)
    Anonym (Mat) skrev 2025-02-06 16:41:45 följande:

Skillnaden då mot nu var just att man begränsade lördagsgodiset och läsk. Född tidigt 80-tal så vet. Dessutom var vi barn ute jämt och ständigt. Idag sitter barnen inne mest och det ska skjutsas hit och dit när vi själva tog oss fram på egen hand.

Nu äter vi mer eller mindre dåligt hela veckorna istället och helgen blir betydligt mer godis och framför allt läsk. Är väl knappast någon idag som delar en 33 cl flaska på 2 barn som vi gjorde. Nu räcker knappt 1,5 liter på 2 personer. 

I

Mina ungar (mellanstadieålder) delar absolut på en 33cl läsk. De vill ha lite men gillar inte för mycket. 1,5 liter hinner bli avslagen innan den är slut på oss tre. Köper sällan större än 50cl trots att literpriset blir avsevärt högre. 

Men som sagt, du gör som du vill och jag som jag vill. 
  • Anonym (Lovisa)

TS, vad köper du själv som är så fantastiskt duktig på detta att du kan mästra andra i vad de äter?

• Fjäril kär

Blir lite full i skratt av såna här trådar för att i min omgivning så är dom som skriker högst om hälsa och kost är dom som själva är ganska kass på det. 
    Dom gör ett par vändor på gymmet och visst det är bra men sen lurar dom sig själva med att ha riktigt kassa kunskaper om mat överlag och gärna är glada i alkohol och tobak märkligt nog... 
    Hittar dom ofta på uteserveringen sommartid bolmandes på cigaretter och halpackad på tredje glaset vin 
    Dom kan ha en domedagsföreläsning om kolesterol men att dom själva är halvpackad fre-sön varje vecka får man inte kommentera..   

• Anonym (ABC)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-02-06 17:42:58 följande:

Intressant nog är det en stor majoritet av dessa hälsohetsare som själva lever synnerligen ohälsosamt med att röka/snusa i mängder,  dricker stora mängder alkohol, har skitkassa matvanor och är beroende av energidrycker ...

Men ve den som äter en macka och bulle i det sällskapet....

Intressant 
  • Anonym (ABC)

Upp till var och en att göra som dom vill.

• Anonym (O'boy)

Nu ska jag värma en stor mugg (närmare 5dl) med mjölk och ta i O'boy och göra ett par mackor med extra mycket smör och ost på. Bara för att alltid retar det någon!

Svar på tråden Varför köper ni massor…