Anonym (Mat) skrev 2025-02-06 13:33:18 följande:
Varför köper ni massor?
av matvaror som ni egentligen hade klarat er utan eller minskat ner drastiskt på alternativt bytt till bättre alternativ?
Bröd behöver man tex inte vräka i sig massor om dagen. Fruktyoghurt byts till naturell och man smaksätter själv, mjölk endast i mat eller till gröt, flingor (osötad) etc.
Samtidigt som vissa köper allt detta som innehåller mycket socker så håller de ner på godis, chips, glass , läsk till max till helgen men resten av veckan går bra att äta och dricka massa socker. I princip så får man ju i sig en massa onödigt socker under hela veckan iallafall. Det är bara i en annan form och är betyder inte att det är nyttigare.
Man köper det man önskar att äta, inte svårare än så.
Det är egentligen det enda svar som behövs på din ts.
Men ok då!
Vad som är ett "bättre alternativ" är upp till var och en. Det är just därför alternativen finns förstår du.
Bröd får man vräka i sig om man vill, inget jag gör visserligen men jag känner folk som äter mackor både till frukost och lunch, sen äter de mat på kvällen.
Personligen blir det en eller två fullkornsmackor per dag för det mesta. På helgen blir det frallor ibland, för att det är gott. Bara därför.
En fralla med ost är förbaskat gott om du frågar mig. Eller för den delen pasta och pizza. Gott. Men jag mår dåligt av det. Magen blir som en ballong, så det händer inte ofta.
Youghurt då? Nja... mycket sällan. Filmjölk eller kvarg är bättre. Kvarg innehåller dessutom mycket protein.
Mjölken den mjölken, jag har alltid varit en kalv när det kommer till mjölk. Både gott och nyttigt.
Häll den i maten du, låt oss andra dricka för livets lust!
Varför lider du av att jag tippar i mig 10 liter mjölk per vecka?
Godis, läsk och annat slisk har jag inte intagit på den här sidan millenieskiftet förresten.
Vad som är onödigt, min vän, det bestämmer den som betalar kalaset.
Hur mycket tid att du tillbringat med att kontrollera vad människor köper i affären förresten, eftersom du har sån koll menar jag?