• Anonym (Utsatt)

Partner låste in mig

Min partner var arg på mig. Hon tvingade in mig i bilen och sa att hon skulle ringa på polisen om jag inte lyssnade på henne. Sedan tvingade hon in mig på en psyket, hon satt bara och berätta för en läkare hur dum hon tycker att jag är. Sedan fick jag ett vårdintyg (tvångsvård) så dom låste in mig. 

Kan man verkligen göra såhär?? 

Hon fick mig inlåst på laglig väg. Borde inte detta vara direkt kriminellt. Läkarna har inte sagt vad jag är för sjuk, men dom är på mig hela tiden. 

Hur kan man ens göra såhär mot sin egna partner. Det borde ju ses som våld i nära relation. 

• Svar på tråden Partner låste in mig
  • EpicF
    Anonym (Utsatt) skrev 2025-02-07 09:00:44 följande:
    Vi äger huset, men hon sa att hon var arg för att jag bland annat tagit in en massa hantverkare och på detta för att jag fixat folk som ska gräva upp tomten för bygga en bunker, något jag ansåg vara viktigt. Så när hon kom hem kvällen innan och det stod en grävmaskin på tomten så blev hon arg. Morgonen efter tvingade hon in mig i bilen. 
    Att gräva upp en bunker i sin trädgård är inte normalt och kan tyda på en psykos. Vilket nog var ser läkaren misstänkte och därför satte lpt på dig. Och också för att du totalt verkar sakna sjukdomsinsikt. 

Var glad att du har en partner som faktiskt bryr sig. 
  • Anonym (psyk)

Psykiater här. Låter som ett mani. Begripligt att man tvångsvårdar enligt LPT.

• Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Njae) skrev 2025-02-07 17:23:31 följande:
    Ingen blir LPT:ad på de grunderna. För det krävs det mer.
    Har man extrem otur så kanske. Så jag skulle inte säga ingen. Jag har jobbat i psykiatrin länge och jag har sett en enda LPT-bedömning som var helt absurd av läkaren. Ungefär i klass med som TS beskrivit. Men det är extremt osannolikt, läkaren har till 99,99% något annat som indikerar detta på TS. Jag vill dock inte helt utesluta möjligheten.

När det hände så blev patienten dessutom avskrivet sitt LPT och fick lämna efter att ha blivit bedömd av en annan läkare, allt gick på under 2 dygn. 
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2025-02-07 17:44:41 följande:
    Har man extrem otur så kanske. Så jag skulle inte säga ingen. Jag har jobbat i psykiatrin länge och jag har sett en enda LPT-bedömning som var helt absurd av läkaren. Ungefär i klass med som TS beskrivit. Men det är extremt osannolikt, läkaren har till 99,99% något annat som indikerar detta på TS. Jag vill dock inte helt utesluta möjligheten.

När det hände så blev patienten dessutom avskrivet sitt LPT och fick lämna efter att ha blivit bedömd av en annan läkare, allt gick på under 2 dygn. 
    Har träffat 6 olika läkare nu. Ingen har velat häva detta. 
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Utsatt) skrev 2025-02-07 21:46:13 följande:
    Då skulle jag lita på läkaren. Allt jag ville var att invända mot personen ovan som sa "Ingen blir LPT:ad på de grunderna" för även om det är extremt osannolikt så kan det faktiskt hända. Det var onödigt av mig att invända bara som en slags brasklapp. Lyssna på läkarna, du har mött 6 av dem. De behåller dig där av en vettig anledning.
  • EpicF
    Anonym (Hmmm...) skrev 2025-02-07 21:57:52 följande:
    Då skulle jag lita på läkaren. Allt jag ville var att invända mot personen ovan som sa "Ingen blir LPT:ad på de grunderna" för även om det är extremt osannolikt så kan det faktiskt hända. Det var onödigt av mig att invända bara som en slags brasklapp. Lyssna på läkarna, du har mött 6 av dem. De behåller dig där av en vettig anledning.
    Det är knappast pga fruns beskrivning av ts som det.blec lpt. Utan pga omständigheterna runt och det faktum att han totalt saknar sjukdomsinsikt. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (JB)
    Anonym (Utsatt) skrev 2025-02-07 21:46:13 följande:
    Då har de förmodligen rätt. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Partner låste in mig