• Mkay

Kan inte använda kondomer?

Efter vårt första barn fick jag lite problem av p-pillerna varav jag kände att jag ville ta en paus från hormonella preventivmedel. Mannen hävdar dock att kondom aldrig fungerat för honom och att han inte kan ha sex med en sådan då han inte känner något så han blir slak direkt. Vi har därmed oskyddat sex nu där han kör avbrutet samlag, vilket inte känns superbra då det inte är helt säkert. Jag tycker även att det låter konstigt, har aldrig stött på någon med samma problem/hört talas om detta.

Är det någon med samma problem som kan bekräfta att detta är en grej? Någon som har hittat några supertunna kondomer som fungerar ändå? Eller är det bara så att en del av den manliga befolkningen inte använder kondomer alls för att de inte kan det? 

• Svar på tråden Kan inte använda kondomer?
  • hmm77
    Anonym (same) skrev 2025-02-08 14:37:46 följande:

Funkar inte för oss heller, jag blir helt sönderskavt efter 2 minuter å han känner inget. Avbrutet har fungerat i 11 år nu utan några som helst problem i kombo med att jag vet när jag har ägglossning

11 år hehe
  • Emmakatt

Jag befinner mig i liknade situation. Vill ej börja med hormonella preventivmedel r.t framförallt biverkningar som kraftig viktuppgång. Sen vill vi försöka få barn nästa år fick barn för ett halvår sedan. Vi kör avbrytet hittils.  brukar ha 29 dagar cykel ibland tidigt 22 och ibland 33zBåda barnen har blivit tills dag 9 i cykeln och dag 24.

Men har latex allergi. Blir öm och känner mig irriterad och svullen. För oss har vi kombinerat med billing metoden och clearblue monitor. barnen har blivit till genom dessa metoder. genom kolla på livmoder sekret får man koll på sin cykel. I vårat fall så har vi redan bestämt oss att det är ok om vi får en till. Men vi gärna vänta till våran två blir lite äldre.  så om ni vill kan ni kombinera avbrytet samlag med andra metoder.

• Anonym (Evert)

Jag har alltid hatat kondom. En sån kräver att man blir kåt, blir hård, håller ståndet och dunkar på mot mållinjen. Tråksex.

Om man vill ha ett mer omväxlande sexliv där man har penetrerande sex omväxlande med slick och sug och vila så funkar det inte alls. Så fort man blir lite slak så måste kondomen tas av och en ny sättas på när ståndet återkommit. Stressen över det här gjorde att jag blev avtänd. 

Så mina kvinnor har haft spiral, vilket inte gett fullt skydd. Jag var inblandad i flera aborter innan jag efter två barn och efter 40 bestämde mig för att sterilisera mig. Underbart, blev det. Hur mycket sex och närhet som helst - utan gummituta för mig, utan hormonterror eller plastmojänger i livmodern för henne.

• Anonym (Quiinan)

Ptja. Jag får inte äta p-piller och vill inte ha spiral eller liknande. Kondom har varit ett stort problem för dom killar jag varit med (alltså att dom tycker det blir "oskönt"). Och avbrutet som metod litar jag inte på. Så jag har helt enkelt löst det som så att jag slutat ha sex med män och införskaffat en satisfyer istället. Är inte i ett förhållande så det funkar bra. Aldrig varit lyckligare. Skaffar jag någonsin en partner igen så ska han vara steriliserad. Annars får det vara. Men jag tvivlar på att det någonsin kommer hända.

Kan tillägga att jag är totalt ointresserad av barn och sållar mig till frivilligt barnfria skaran. Så att bli preggo, någon gång, har jag noll intresse av. 

Men såklart jobbigt om man som kvinna lever med någon som förväntar sig penetrerande sex på återkommande basis och man inte hittar något preventivmedel som funkar för båda två.

• hmm77
    Anonym (Quiinan) skrev 2025-02-08 16:45:08 följande:

Ptja. Jag får inte äta p-piller och vill inte ha spiral eller liknande. Kondom har varit ett stort problem för dom killar jag varit med (alltså att dom tycker det blir "oskönt"). Och avbrutet som metod litar jag inte på. Så jag har helt enkelt löst det som så att jag slutat ha sex med män och införskaffat en satisfyer istället. Är inte i ett förhållande så det funkar bra. Aldrig varit lyckligare. Skaffar jag någonsin en partner igen så ska han vara steriliserad. Annars får det vara. Men jag tvivlar på att det någonsin kommer hända.

Kan tillägga att jag är totalt ointresserad av barn och sållar mig till frivilligt barnfria skaran. Så att bli preggo, någon gång, har jag noll intresse av. 

Men såklart jobbigt om man som kvinna lever med någon som förväntar sig penetrerande sex på återkommande basis och man inte hittar något preventivmedel som funkar för båda två.

Grundproblemet här är ju att det är bara kvinnor som har preventivmedel. Män har bara två alternativ. Kondom som gör sexet dåligt eller sterilisera sig och aldrig kunna få barn.  Det behövs mer preventivmedel för män så de också kan bestämma när de vill ha barn.

Varför kan inte du sterilisera dig då?
  • Anonym (1)

Kan tipsa om att beställa hem en mix av kondomer och testa ut en som verkligen passar. 

typ här: https://www.kondomvaruhuset.se/pasante-size-mix-20-st-kondomer.html?gad_source=1&gbraid=0AAAAADvCX8HhHXdxmcJNGqoXtyIKPfP0p&gclid=EAIaIQobChMIvrv2gOa0iwMVQmSRBR0hFzVUEAQYAyABEgJ_NPD_BwE

Jag hade alltid använt RFSU Thin men upptäckte att den inte alls är rätt för mig. Tror många män egentligen skulle ha lite större kondomer för då sitter de betydligt bättre 

• Mkay
    Anonym (Kille) skrev 2025-02-08 09:03:08 följande:

Rfsu säljer ju "thin" som ska vara tunna nog. Annars skaffa appen där ni kvinnor kan registrera er mensklocka och då vet ni när ungefär er ägglossning är. Så ha inte sex 2 dagar innan den är påväg. Funkade för oss i 2 år tills vi tog för stora risker. Kondom har aldrig vart ett alternativ för oss förutom efter nån månad efter förlossning. Så testa thin. Även om det inte riktigt samma känsla. Vill man inte ha barn så är de det bättre alternativet. Vill ni inte ha mer alls så får nån av er sterilisera er

Thin har han testat och verkar inte heller funka. Undvika ha sex vid ägglossning tillsammans med avbrutet får kanske vara lösningen då.. inte perfekt då vi inte vill ha ett till barn just nu då första barnet är så svårt än vilket har tärt på oss och vårt förhållande kanske inte skulle klara av ett till barn för tillfället. Så psykiskt känns det dåligt utan en metod som är 100%. Men har man inget alternativ så
  • Mkay
    Emmakatt skrev 2025-02-08 15:52:12 följande:

Jag befinner mig i liknade situation. Vill ej börja med hormonella preventivmedel r.t framförallt biverkningar som kraftig viktuppgång. Sen vill vi försöka få barn nästa år fick barn för ett halvår sedan. Vi kör avbrytet hittils.  brukar ha 29 dagar cykel ibland tidigt 22 och ibland 33zBåda barnen har blivit tills dag 9 i cykeln och dag 24.

Men har latex allergi. Blir öm och känner mig irriterad och svullen. För oss har vi kombinerat med billing metoden och clearblue monitor. barnen har blivit till genom dessa metoder. genom kolla på livmoder sekret får man koll på sin cykel. I vårat fall så har vi redan bestämt oss att det är ok om vi får en till. Men vi gärna vänta till våran två blir lite äldre.  så om ni vill kan ni kombinera avbrytet samlag med andra metoder.

Ja det låter som att våra situationer är väldigt lika. Vad är billing metoden? 
  • Mkay
    Anonym (Quiinan) skrev 2025-02-08 16:45:08 följande:

Haha vilken bra lösning du har kommit på! Önskar det var lika lätt med en partner 😁 ja jag har alltid trott att det där gnället på kondom mest varit för att det inte var lika skönt och inte tagit det fullt så seriöst. Men tror inte min man skulle ljuga om detta även då han inte heller vill ha ett till barn just nu. Så då är det väl så och då får man väl rätta sig därefter.. vilket är synd då kondom annars är ett så klockrent skydd
  • zz22zz

Visst är det skönare utan kondom men om man inte vill ha barn just nu så förtar ju rädslan för en oönskad graviditet ju ockå en del av stämningen. 

Jag hade problem med kondom i början. Kändes inte skönt och jag blev slak snabbt. Sen insåg jag att vanliga profilkondomer var för tighta och efter att ha mätt omkretsen på kuken och beställt större kondomer så har det funkat utan problem de perioderna andra preventivmedel inte använts.

Mitt råd är att ta fram måttbandet. Mät omkretsen på makens kuk. beställ hem olika kondomer efter omkretsen och testa er fram. Har han större omkrets och behöver större kondomer kan du ju också stärka hans ego lite. Ge uttryck för att han har en stor kuk och hur tänd du blir av att han behöver stora kondomer så ska du nog se att lite etra blod rusar ned på rätt plats. Har han sedan svårt att komma pga mindre känsel kan man ju alltid avsluta med en avsugning eller avrunkning, 

Svar på tråden Kan inte använda kondomer?