• Mkay

Kan inte använda kondomer?

Efter vårt första barn fick jag lite problem av p-pillerna varav jag kände att jag ville ta en paus från hormonella preventivmedel. Mannen hävdar dock att kondom aldrig fungerat för honom och att han inte kan ha sex med en sådan då han inte känner något så han blir slak direkt. Vi har därmed oskyddat sex nu där han kör avbrutet samlag, vilket inte känns superbra då det inte är helt säkert. Jag tycker även att det låter konstigt, har aldrig stött på någon med samma problem/hört talas om detta.

Är det någon med samma problem som kan bekräfta att detta är en grej? Någon som har hittat några supertunna kondomer som fungerar ändå? Eller är det bara så att en del av den manliga befolkningen inte använder kondomer alls för att de inte kan det? 

• Svar på tråden Kan inte använda kondomer?
  • Anonym (Jörgen)

Att hålla på och fippla med en jävla kådis tar udden av sexet till viss del. Sen känns det inte lika bra.

• Anonym (Quiinan)
    Anonym (Kille) skrev 2025-02-09 15:28:20 följande:
    Ja jo. Men det är DU som inte vill ha barn. Då är väl det bäst att du tar upp den kampen? Hur gammal är du då?
    Men gud jag skrev ju att jag valt att sluta ha sex. Så inga stackars män behöver anpassa sig till att jag inte vill bli gravid och samtidigt inte vill använda hormonella preventivmedel eller plantera in föremål i min vajayjay som ska förhindra att jag blir gravid. Jag tvingar inga män att trä på en kådis på sin penis, jag förvägrar ingen annan människa lust. Jag klarar mig toppen utan sex med andra, och jag kommer inte blir gravid. Så, alla nöjda.
    Jag har andra och viktigare saker att lägga min tid och energi på just nu än att börja försöka få en sterilisering. 
  • Anonym (Inlärning)
    There is no denying that latex condoms reduce tactile sensation. However, the experience of pleasure is inherently subjective, reflecting the complex interplay of sensation, emotion, and cognition (Abramson & Pinkerton, 2002).
  • hmm77
    Anonym (Quiinan) skrev 2025-02-09 16:29:42 följande:
    Men gud jag skrev ju att jag valt att sluta ha sex. Så inga stackars män behöver anpassa sig till att jag inte vill bli gravid och samtidigt inte vill använda hormonella preventivmedel eller plantera in föremål i min vajayjay som ska förhindra att jag blir gravid. Jag tvingar inga män att trä på en kådis på sin penis, jag förvägrar ingen annan människa lust. Jag klarar mig toppen utan sex med andra, och jag kommer inte blir gravid. Så, alla nöjda.
    Jag har andra och viktigare saker att lägga min tid och energi på just nu än att börja försöka få en sterilisering. 
    du låter så bitter
  • Anonym (On point)
    hmm77 skrev 2025-02-09 16:15:13 följande:
    det ska du som tjej tala hur vi killar känner med kondom?
    Har faktiskt ganska stor erfarenhet av detta och har bedrivit lite forskning på området. Svaren på de frågor som ställs visar faktiskt på att det är den förväntade känslan som avgör om man använder kondom eller inte.

I gruppen som alltid använder kondom svarade man att det kanske skulle ge mer känsla om de var utan kondom men rädslan för att kvinnan skulle bli gravid var så mycket större att de inte vill chansa.

I gruppen som inte använde kondom hade man ingen större rädsla för att kvinnan skulle bli gravid eftersom de antog att hon skötte detta med spiral eller p-piller.
    De ansåg också att känslan skulle påverkas mycket negativt med kondom

I gruppen som använde kondom sporadiskt gjorde de detta för att skydda sig mot könssjukdomar. På frågan om kondomen påverkade känslan svarade många Vet inte, eller kanske.

Var och en får dra sina slutsatser av detta.
  • Anonym (On point)

Glömde att de som alltid använder kondom var företrädes vis yngre medan de som aldrig använde eller sporadiskt använder var företrädesvis äldre

• Anonym (Quiinan)
    hmm77 skrev 2025-02-09 16:41:19 följande:
    du låter så bitter
    Jag är inte bitter. Jag är uppriktig. Män är ju generellt ganska dåligt insatta i kvinnohälsa och kvinnovård så att säga att jag som kvinna, som inte vill ha barn, bara ska ta tag i en sterilisering och få det gjort (för att män tycker det är obekvämt med kondom) är ganska okunnigt och korkat. Som att en kvinna i barnafödande ålder bara knäpper med fingrarna så får man en sterilisering av regionen. Det är en process. Och nästan omöjligt (i min region i alla fall, men skulle tippa på att det är ungefär likadant i hela landet) när man är inom ett visst åldersspann. Man ska vara i rätt mindset för att kontakta vården om det, och mentalt förberedd på en övertalningskampanj om varför man inte borde sterilisera sig, och definitivt inte innan man fått barn.

För mig var det ett mycket enklare beslut att sluta ha sex med män på obestämd tid. Och om jag senare i livet letar en partner så ser jag helst att han är steriliserad. Men det kanske var den biten som var en öm tå för män i denna tråd. 

Jag lovar, jag har ett bra liv och är supernöjd där jag är. Till mäns förtret så mår självvalda singelkvinnor rätt bra. Även om det kan vara svårt att greppa för det motsatta könet. Skadar jag någon annan när jag valt att avstå sex med andra? För jag tar inte skada av det. Det går utmärkt att ha sex med sig själv, och jag kommer oftare än vad jag någonsin gjort med en man. 

Inväntar fortfarande kommentaren om att det enda jag behöver är ett riktigt knull av en kuk för att bli lite gladare. Det brukar ju vara mer regel än undantag. 
  • Emmakatt
    Mkay skrev 2025-02-08 23:45:47 följande:
    Ja det låter som att våra situationer är väldigt lika. Vad är billing metoden? 
    Bedöma livmoderhals sekret. Jag brukar iaf kunna veta var jag befinner mig i cykeln och kan ha ägglossningstest efter det. Har kvar sedan förra graviditeten. Får iaf min mens som kommer efter när ägglossningtestet var positivt. använder cirka 3 tester per cykel.
  • Anonym (I)
    Anonym (Kille) skrev 2025-02-09 15:28:20 följande:
    Ja jo. Men det är DU som inte vill ha barn. Då är väl det bäst att du tar upp den kampen? Hur gammal är du då?

Sterilisering är större ingrepp för kvinnor än för män. Hennes man kan lika bra sterilisera sig. 

Allt ansvar för preventivmedel ligger inte bara på en kvinna. 

• Anonym (I)
    Anonym (On point) skrev 2025-02-09 16:06:12 följande:

Det verkar som om killar som ända från första samlaget i sin ungdom använt kondom inte alls har några problem med det.

Det är helt naturligt för dem och konstigt nog upplever de inte någon större skillnad när de är utan, när de vill göra barn.

Därför får jag för mig att en del av problemet sitter i huvudet. Har man intalat sig att man inte känner så mycket, gör man det inte heller

Såklart sitter det i huvudet eller tyder det på omogenhet.
Svar på tråden Kan inte använda kondomer?