• Mkay

Kan inte använda kondomer?

Efter vårt första barn fick jag lite problem av p-pillerna varav jag kände att jag ville ta en paus från hormonella preventivmedel. Mannen hävdar dock att kondom aldrig fungerat för honom och att han inte kan ha sex med en sådan då han inte känner något så han blir slak direkt. Vi har därmed oskyddat sex nu där han kör avbrutet samlag, vilket inte känns superbra då det inte är helt säkert. Jag tycker även att det låter konstigt, har aldrig stött på någon med samma problem/hört talas om detta.

Är det någon med samma problem som kan bekräfta att detta är en grej? Någon som har hittat några supertunna kondomer som fungerar ändå? Eller är det bara så att en del av den manliga befolkningen inte använder kondomer alls för att de inte kan det? 

• Svar på tråden Kan inte använda kondomer?
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Quiinan) skrev 2025-02-08 16:45:08 följande:

Ptja. Jag får inte äta p-piller och vill inte ha spiral eller liknande. Kondom har varit ett stort problem för dom killar jag varit med (alltså att dom tycker det blir "oskönt"). Och avbrutet som metod litar jag inte på. Så jag har helt enkelt löst det som så att jag slutat ha sex med män och införskaffat en satisfyer istället. Är inte i ett förhållande så det funkar bra. Aldrig varit lyckligare. Skaffar jag någonsin en partner igen så ska han vara steriliserad. Annars får det vara. Men jag tvivlar på att det någonsin kommer hända.

Kan tillägga att jag är totalt ointresserad av barn och sållar mig till frivilligt barnfria skaran. Så att bli preggo, någon gång, har jag noll intresse av. 

Men såklart jobbigt om man som kvinna lever med någon som förväntar sig penetrerande sex på återkommande basis och man inte hittar något preventivmedel som funkar för båda två.

Du vill aldrig ha barn? Så varför sterilisera inte du dig bara? Då är allt löst? 
  • Anonym (V)
    hmm77 skrev 2025-02-08 17:11:45 följande:
    Grundproblemet här är ju att det är bara kvinnor som har preventivmedel. Män har bara två alternativ. Kondom som gör sexet dåligt eller sterilisera sig och aldrig kunna få barn.  Det behövs mer preventivmedel för män så de också kan bestämma när de vill ha barn.

Varför kan inte du sterilisera dig då?
    Att preventivmedel för kvinnor också försämrar sexet är väl ett lika stort problem. Det är på g med p-piller för män men de vill inte ta sitt ansvar och riskera att ta sin del av biverkningar.....
  • hmm77
    Anonym (V) skrev 2025-02-09 06:55:26 följande:
    Att preventivmedel för kvinnor också försämrar sexet är väl ett lika stort problem. Det är på g med p-piller för män men de vill inte ta sitt ansvar och riskera att ta sin del av biverkningar.....
    det stämmer inte. det är Vissa kvinnor som känner försämring och vissa kvinnor känner ingen skillnad eller till och med bättre. 

Vilka "De" vill inte ta ansvar?
  • Anonym (Malou)

Min man funkar inte heller med konom. Och det är knappast så att han inte har försökt, han var i studentgruppen som delade ut kondomer och höll kampanjer från RFSU med mera, så han hade obegränsad tillgång till övningsmaterial men det blev inte bra.

Jag har haft tre kopparspiraler på raken, det funkade bäst för mig då jag inte fick extrema blödningar och de satt tiden ut.

Jag har dåliga erfarenheter av P-spruta, p-piller och hormonspiral. Samtliga hade biverkningar som jag inte tycker är acceptabla.

• Anonym (Malou)
    Anonym (V) skrev 2025-02-09 06:55:26 följande:
    Jo, men det var också vissa allvarliga biverkningar med manliga p-piller.
    När en "vanligt förekommande" biverkan är avvikande leverenzymfunktion då hade inte jag velat att min man skulle ta det medlet.

För kvinnor var det starka biverkningar på 60-talet med första generationens p-piller, men det är inte troligt att något läkemedelsföretag hade släppt ut dem på marknaden idag.

Sen finns det också en tröskel att komma över, att nya produkter som godkänns inom en grupp läkemedel måste ha lika bra eller bättre effekt än de som redan finns/ jämförbara biverkningar. Det kriteriet är hittills inte uppfyllt för de preparat som har tagits fram för män, men flera genombrott i kunskap har gjorts senaste tio åren.

Så forskarna jobbar vidare.
  • Anonym (Quiinan)
    Anonym (Kille) skrev 2025-02-09 06:47:32 följande:
    Du vill aldrig ha barn? Så varför sterilisera inte du dig bara? Då är allt löst? 
    Jag är för ung för att få sterilisera mig och jag har inte orkat ta den kampen med vården. Plus att det är ett stort ingrepp (för kvinnor). 
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Quiinan) skrev 2025-02-09 13:31:04 följande:
    Jag är för ung för att få sterilisera mig och jag har inte orkat ta den kampen med vården. Plus att det är ett stort ingrepp (för kvinnor). 
    Ja jo. Men det är DU som inte vill ha barn. Då är väl det bäst att du tar upp den kampen? Hur gammal är du då?
  • Anonym (On point)

Det verkar som om killar som ända från första samlaget i sin ungdom använt kondom inte alls har några problem med det.

Det är helt naturligt för dem och konstigt nog upplever de inte någon större skillnad när de är utan, när de vill göra barn.

Därför får jag för mig att en del av problemet sitter i huvudet. Har man intalat sig att man inte känner så mycket, gör man det inte heller

• hmm77
    Anonym (On point) skrev 2025-02-09 16:06:12 följande:

Det verkar som om killar som ända från första samlaget i sin ungdom använt kondom inte alls har några problem med det.

Det är helt naturligt för dem och konstigt nog upplever de inte någon större skillnad när de är utan, när de vill göra barn.

Därför får jag för mig att en del av problemet sitter i huvudet. Har man intalat sig att man inte känner så mycket, gör man det inte heller

det ska du som tjej tala hur vi killar känner med kondom?
  • Anonym (Inlärning)
    Anonym (On point) skrev 2025-02-09 16:06:12 följande:

Inte så konstigt. Det mesta vi lärt oss i livet att använda är vi vana med senare i livet. 

Visst kan något sätta sig i huvudet men majoriteten av fallen är nog inte det. Jag upplevde en stor skillnad första gången jag fick prova utan. Inte så konstigt heller prova och ta en gummibit och sätt över klitoris och gno på. Klart det kommer fungera men att man inte skulle känna någon skillnad är väl att överdriva. Det är ju ändå ett konstgjort material som ligger mellan. 

Med det sagt så klart det fungerar både och, man får acceptera hur det är helt enkelt. Även tjejer har jag hört säga att kondom har en annan känsla än utan för dem också.

Svar på tråden Kan inte använda kondomer?