Inlägg från: Anonym (Ardna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ardna)

BIM Mars 2025

Anonym (blomman) skrev 2025-03-06 16:46:04 följande:

Och nu kom mensen precis enligt beräknad dag. Krävdes väl bara slöseri innan idag av ett graviditetstest innan den bestämde sig för att komma 😅

Men åh, så nedstämd!! Drömmen om barn 2025 är nu borta. Tårarna rinner. Nya tag till 2026. Vi funderar nämligen på att ta en till två månaders paus, för att vi funderat på de här med att inte ha ?decemberbarn?, fylla år mitt i julen och sådär. Men de kanske är ?dumt? tänkt av oss? Ska man fortsätta försöka? Hur tänker ni andra?

Sen börjar det närma sig ett års försök för vår del, tänkte då ta kontakt med vården för hjälp. Vart vänder man sig? Till sin närmsta barnmorskemottagning? Är inte riktigt dags än men snart.

Så tråkigt ❤️ vi var där innan vårt första barn, bara mens och negativa tester i ett år tills vi fick ett plus som blev ma och sen efter det ett år till med negativa tester och mens innan vi fick plusset som visade sig vara livets gåva självt ❤️ 

Det behövs bara rätt månad ibland. Utredningar visade inga bekymmer för oss och hade den där månaden vår som blev till varit vårt första försök hade det tagit sig på första försöket istället 🙏
     Med det sagt så gör inte många försök som slutar i mens att det inte snart blir ett plus istället ❤️
  • Anonym (Ardna)
    Anonym (blomman) skrev 2025-03-06 16:46:04 följande:

Och nu kom mensen precis enligt beräknad dag. Krävdes väl bara slöseri innan idag av ett graviditetstest innan den bestämde sig för att komma 😅

Men åh, så nedstämd!! Drömmen om barn 2025 är nu borta. Tårarna rinner. Nya tag till 2026. Vi funderar nämligen på att ta en till två månaders paus, för att vi funderat på de här med att inte ha ?decemberbarn?, fylla år mitt i julen och sådär. Men de kanske är ?dumt? tänkt av oss? Ska man fortsätta försöka? Hur tänker ni andra?

Sen börjar det närma sig ett års försök för vår del, tänkte då ta kontakt med vården för hjälp. Vart vänder man sig? Till sin närmsta barnmorskemottagning? Är inte riktigt dags än men snart.

Sök på barnlöshet och din region på Google så kommer du nog dit du ska. I Skåne kan man göra egen vordbegöran på 1177 till rmc. Men heter lite olika i olika regioner 🥰
  • Anonym (Ardna)
    Palettbladet25 skrev 2025-03-06 16:52:22 följande:

Tack snälla du för bra svar. Då ska jag nog beställa hem.. tror du det blir bra med den som är ?östrogen och progesterontest?? 

❤️❤️❤️

Vet inte om östrogen säger så mycket när man är gravid, men det skadar väl inte . Vet de har bara progesteron annars ☺️
  • Anonym (Ardna)
    Anonym (blomman) skrev 2025-03-06 17:27:17 följande:
    Tack snälla för dina svar! Bor också i Skåne så då vet jag hur jag går vidare, tack! 

Vad tuff resa ni haft bakom er! ❤️
    Det var jobbigt när vi var där men värt all väntan, det känns som det blev precis som det var meningen till slut ❤️ Nu hoppas vi på en bonus med ett litet syskon 🥹
  • Anonym (Ardna)
    Anonym (blomman) skrev 2025-03-06 21:20:27 följande:
    Håller tummarna att ni får ett syskon snart 🥰
    Tack ❤️ håller tummarna att ni får ert bfp snart också 🙏
    Anonym (blomman) skrev 2025-03-06 21:24:43 följande:
    Anonym (Önskan97) skrev 2025-03-06 20:42:36 följande:
    Förstår din besvikelse ❤️ min mens slutade idag och jag hade också tyvärr nästan förväntat mig att få barn 2025 ?men så lätt är det såklart inte. Vi har bestämt oss för att köra på trots potentiellt decemberbarn, det hade känts jobbigt att fundera på om just den månaden hade tagit sig om vi försöker många månader till efter det. Det blir nog bra oavsett!

Ja jag har nog börjat fundera på om vi inte också ska köra på - för tänk så är nästa månad den rätta månaden! Får prata ihop mig med partnern och se vad vi kommer fram till 🥰 

Verkligen! Och även om bf blir januari så kan bebis välja födelsedag i december ❤️ Är själv född sista dagarna i november och har aldrig lidit av att vara född sent på året. Vi hoppas såklart inte på just juldagarna men december känns inte som ett hinder. Och blir det jul så blir det en fantastisk julklapp 🙏❤️
  • Anonym (Ardna)
    Loppan2025 skrev 2025-03-08 18:34:35 följande:

Det jag trodde var positivt måste varit ett spökstreck, för testen efter har alla varit negativa 😔 

Är på BIM+2 idag. Var på en check igår med ultraljud och slemhinnan var 6mm och såg ut som att ägglossning skett. 

Någon som har koll på hur tjock livmoder slemhinnan är innan mens och tidigt i en graviditet?  

Vid ivf bör slemhinnan vara mer än 8 mm vid insättning. Vet inte om den kan krympa inför mensen. Tror den ska vara åtminstone lika tjock vid graviditet som vid ägglossning, att den byggs på lite till.
    Vad jag läst kan den vara tunnare än 8 mm vid graviditet också, men att man helst ser att den är tjockare än 8 mm vid ägglossning även vid naturlig befruktning. 
    Synd att läkaren inte förklarade mer för dig, Håller tummarna att plusset är nära 🙏❤️

• Anonym (Ardna)
    AngieF skrev 2025-03-10 10:02:29 följande:

Testade östrogen och progesteron i fredags och fick svar imorse. Jag testade dag 6 efter ÄL eftersom det inte gick att testa på lördagen.

Av vad Google säger tolkar jag det som att progesteron nivån bekräftar att ägglossning har skett och typ tillräcklig för att kunna stötta en graviditet om ägget blev befruktat. 

Är på ÄL+9 idag och fick kämpa mot mig själv för att inte ta ett test idag, har lovat mig själv att vänta till tidigast imorgon! Har inga symptom öht så känner ingen stor förhoppning att det blir något denna månad..

Det är gott  väl tillräckligt 🥰
  • Anonym (Ardna)
    Anonym (ÖnskarSladdis) skrev 2025-03-10 10:51:25 följande:

Ni som beställt egna prover för att kolla fertilitetsstatus, varifrån har ni beställt och vilka prover? 

Jag funderar på denna: www.testmottagningen.se/tester/fertilitetstester/fertilitetstest/ Är det någon av er som gjort den?

Jag har gjort den ett halvår efter förlossning, då prolaktin efter amningen kunde hindra cykeln samt jag ville kolla mitt amh igen. Jag har något lågt amh fick vi reda på under fertilitetsutredning innan första barnen och vi vet att vi kanske kommer göra ivf för att få ett till. Annars säger inte amh så mycket, men tillsammans med fsh kan det ge en hint om klimakteriet närmar sig. 
    Blodstatusen och sköldkörteln tror jag det är ganska lätt att få vårdcentralen att ta gratis ☺️ 

Jag köpte detta test när de hade rea och gav mig inte massor, mer än att jag fick reda på att mitt amh sjunkit mer men att mitt fsh ligger lågt än. 

• Anonym (Ardna)
    Anonym (ÖnskarSladdis) skrev 2025-03-10 12:53:07 följande:
    Jag undrar hur det är med äggen, jag blir 37 i år och jag och maken har ett gemensamt barn som är 11 år.. tror inte vi kommer få hjälpa av vården

Kanske se om ni kan få tid till en fertilitetsläkare/gyn. jag är 32 med amh som 40 år. Men Amh säger mer hur man reagerar vid ivf medicinering. Tillsammans med att de via ultraljud räknar folliklar får man en bättre bild av läget. 

Amh säger dock inte så mycket om fertiliteten just nu utan mer en uppskattning hur länge till man är fertil. Som för min del sa de vid vår utredning innan första barnet att det inte påverkar våra chanser just nu, men att vi kanske Inte skulle Räkna med att blir gravid efter 35-40 men jag har bara en äggstock också 🥰

• Anonym (Ardna)
    Anonym (ÖnskarSladdis) skrev 2025-03-11 09:45:25 följande:

Jag blev gravid i januari men fick tidigt missfall, så vet att det inte är "helt slut" iaf, det var oplanerad graviditet. 

Jag är mest nyfiken på äggen som sagt, kan man inte ta reda på det via blodprov och utlåtande?

Man kan få reda på amh som kan ge en bild ☺️ men den kan visa lågt trots att man har goda chanser eller verkligheten är bättre än Amh säger 🙃
    Den säger inget om kvaliteten. 

Men abosolut att testet kan ge en hint om läget 🥰

Svar på tråden BIM Mars 2025