• Anonym (w45y)

En fråga till kvinnor

Snubblade över en video där en snubbe intervjuar svenska tjejer om de kunde tänka sig att dejta en kortare kille och undrar varför det är viktigt att killen ska vara längre.

Det jag inte förstår är... kvinnor vill vara jämlika med män. Men de vill ändå ha sin stora starka beskyddande man att titta upp på och det även helst i klackar. 

Man vill vara jämställd men samtidigt vill man vara liten gentemot mannen och att han ska beskydda henne. Men det är ju inte jämställt överhuvudtaget.

Hur går det ihop egentligen? Vill man ha jämställdhet eller inte?

Eller gissar jag rätt nu, den svenska kvinnan anser sig ha rättighet till att få välja och vraka och bete sig illa mot dom hon inte gillar och samtidigt kräva beskydd av männen?

Vill man vara jämställd så är det antagligen lättare om man är i samma ögon nivå.

• Svar på tråden En fråga till kvinnor
  • Anonym (peter)

Förstår inte varför korta killar ska göra en sån grej av det. Jag är kort man, alltså är jag inte intressant för kvinnor, bara att acceptera och fokusera på annat i livet.

• Anonym (M)

Du verkar blanda ihop jämställdhet med attraktion. Det är helt olika saker. Det är inte jämställdhet att tvinga sig vara nära någon man inte känner något sånt för. Varken för kvinnor eller män!

Nej ingen har rätt att välja och vraka, det man har är rätten att säga nej till en relation

men om man skulle köpa ditt resonemang och världen skulle bli sådan att kvinnor väljer för dem oattraktiva män pga någon slags idé om jämställdhet, så kan man ju verkligen undra vad dessa män skulle få ut av ett sånt upplägg. Men de kanske känner att det spelar ingen roll att kvinnan egentligen inte vill ha sex med dem

• Anonym (Sara)
    Anonym (Linn) skrev 2025-02-12 17:18:15 följande:

Snälla nån, nu kommer alla perfekta och oskyldiga kvinnor svara att de inte bryr sig om längden överhuvudtaget, snälla tro inte på det. Det är vetenskapligt bevisat att kvinnor föredrar långa män, att de tycker det är attraktivt och manligt. Jag gör det själv och skulle känna mig väldigt okvinnlig om mannen var kortare än mig. Tro mig jag har testat och det funkar inte.

Du kan ju bara svara för vad du själv föredrar. Du kan inte föra talan för alla kvinnor. Jag har flera vänner som dras till långa män och jag har samtidigt vänner som föredrar kortare män. Jag talar för mig själv och jag dras inte till långa män i första hand, jag har dem gärna här nere på mina breddgrader. Men du påstår att jag ljuger?
  • Anonym (Hello Bunda)
    Anonym (M) skrev 2025-02-12 19:00:48 följande:

Du verkar blanda ihop jämställdhet med attraktion. Det är helt olika saker. Det är inte jämställdhet att tvinga sig vara nära någon man inte känner något sånt för. Varken för kvinnor eller män!

Nej ingen har rätt att välja och vraka, det man har är rätten att säga nej till en relation

men om man skulle köpa ditt resonemang och världen skulle bli sådan att kvinnor väljer för dem oattraktiva män pga någon slags idé om jämställdhet, så kan man ju verkligen undra vad dessa män skulle få ut av ett sånt upplägg. Men de kanske känner att det spelar ingen roll att kvinnan egentligen inte vill ha sex med dem

Hur ska någons preferenser få tillåtelse att se ut från ett "jämställt perspektiv" enligt ts då? Inga preferenser får man ha om någon är kort eller tjock, rak näsa, skarp käklinje, blå ögon eller andra saker då. 

Trollvarning på tråden förvisso, känns inte sannolikt att såna här trådar ploppar upp så pass regelbundet.
  • Anonym (Jo)

Längd har väl inget med jämställdhet att göra.

• Anonym (w45y)
    Anonym (Hello Bunda) skrev 2025-02-12 20:01:12 följande:
    Hur ska någons preferenser få tillåtelse att se ut från ett "jämställt perspektiv" enligt ts då? Inga preferenser får man ha om någon är kort eller tjock, rak näsa, skarp käklinje, blå ögon eller andra saker då. 

Trollvarning på tråden förvisso, känns inte sannolikt att såna här trådar ploppar upp så pass regelbundet.

Fast nu hugger du dig själv i foten.

Män får inte påtala om att kvinnor är tjocka. Män får inte anse att en kvinna är tjock i dagens samhälle utan hon ska älskas precis för vem och vad hon är. Men detsamma gäller inte för killarna. 

• Anonym (M)
    Anonym (w45y) skrev 2025-02-12 22:24:34 följande:

Fast nu hugger du dig själv i foten.

Män får inte påtala om att kvinnor är tjocka. Män får inte anse att en kvinna är tjock i dagens samhälle utan hon ska älskas precis för vem och vad hon är. Men detsamma gäller inte för killarna. 

Män får väl påtala vad de vill, om någon skulle intervjua dem om deras preferenser som beskrivs i trådstarten.
  • Anonym (w45y)
    Anonym (M) skrev 2025-02-12 22:33:04 följande:
    Män får väl påtala vad de vill, om någon skulle intervjua dem om deras preferenser som beskrivs i trådstarten.

Får o får. Ja, en kille kan påtala om det men inte utan konsekvens. O säger man till sin tjej att on är för tjock (efte at man har tröttnat på att hjälpa henne ur sängen) ja, då skriks det om psykisk misshandel och då va man automatiskt en fysisk misshandlare också tydligen. 

Så visst, du har rätt men inte utan att man ska bli nackad i princip.

• Anonym (M)
    Anonym (w45y) skrev 2025-02-12 22:48:38 följande:

Får o får. Ja, en kille kan påtala om det men inte utan konsekvens. O säger man till sin tjej att on är för tjock (efte at man har tröttnat på att hjälpa henne ur sängen) ja, då skriks det om psykisk misshandel och då va man automatiskt en fysisk misshandlare också tydligen. 

Så visst, du har rätt men inte utan att man ska bli nackad i princip.

Så tråden handlar nu plötsligt istället om tjejer som säger till sina pojkvänner att de är för korta?
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2025-02-12 22:51:14 följande:
    Så tråden handlar nu plötsligt istället om tjejer som säger till sina pojkvänner att de är för korta?
    Och ja att säga till sin pojkvän att han är för kort det skulle jag kalla psykisk misshandel även det. Finns ingen anledning att påtala något sådant. Däremot om någon FRÅGAR om ens preferenser i en intervju, det är en helt annan sak än att oombett anmärka på andras utseenden.
Svar på tråden En fråga till kvinnor