Kan inte bo kvar hos mamma.
Hej!
Nk får jättegärna fråga mig.
Hej!
Hej!
Hur menar du med avstängd från skolan?
Är du sjukskriven, eller ska du byta utbildning?
Är du under vård?
Så länge du går i skolan är hon försörjningsskyldig. Jobba ska du inte behöva göra för den sakens skull.
Har du ingen sysselsättning/försörjning ska du vända dig till socialtjänsten. De har troligen inga boenden lediga, men kan hjälpa till med bidrag. Om du hoppat av skolan bör du också kunna få bidrag när du bor hemma, om det är det din mammas svek handlar om. Å andra sidan får hon ju mindre pengar när hon inte längre ansvarar för dig.
Är du sjukskriven så hör med Försäkringskassan vad du har rätt till (Men jag antar att det är din mammas ansvar även då).
Syv på skolan kan hjälpa till med ny utbildning. Kanske även kommunen.
Hej!
Eftersom att du är myndig och inte går i skolan så upphör din mammas ansvar för dig. Du behöver söka jobb och bostad om du inte tänkt plugga på gymnasiet. Men eftersom du är så ung så borde soc prioritera dig. Jag jobbar på soc och unga människor brukar prioriteras, men antar att det beror på vilken kommun man jobbar i.
Jag hade 100 % närvaro första och andra året. Men nu tredje året hade jag 10% då jag aldrig gick mer till skolan och praktiken vilket gjort att jag nu blivit avstängd. Är ej sjukskriven och är "under vård" men inte så att jag får hjälp utan behöver avvakta tills att jag blir 22 för att göra operation möjligtvis. Ska ej byta utbildning då jag inte nu kommer få examen på det praktiska/teoretiska med mitt gymnasieprogram annars är jag godkänd I alla ämnena för övrigt.
Jag hade 100 % närvaro första och andra året. Men nu tredje året hade jag 10% då jag aldrig gick mer till skolan och praktiken vilket gjort att jag nu blivit avstängd. Är ej sjukskriven och är "under vård" men inte så att jag får hjälp utan behöver avvakta tills att jag blir 22 för att göra operation möjligtvis. Ska ej byta utbildning då jag inte nu kommer få examen på det praktiska/teoretiska med mitt gymnasieprogram annars är jag godkänd I alla ämnena för övrigt.
Okej. Ja, då har hon inget försörjningsansvar.
Du behöver skriva in dig på arbetsförmedlingen, och söka försörjningsstöd.
Hur akut är hemlösheten? Vill hon ?bara? att du flyttar ut, eller saknar du tak över huvudet?
Vad är din plan framöver?
Din mammas handläggare på soc kräver antingen att du börjar betala hyra och mat där hemma. Så din mamma får det troligen tuffare ekonomiskt om du inte söker jobb, ersättning från försäkringskassan osv. Så tips, gå till soc! Och om du kan jobba; sök sommarjobb! Ska du vara sjukskriven, sök läkarintyg och visa upp.
Hon vill att jag flyttar ut . Hon säger att hon kan inte ha mig och jag får klara mig själv just nu vill jag det när hon endå säger det hon kommer ju såklart få en mindre lägenhet av soc. Trodde man bara kunde skriva in sig när man var 20? Okej ska göra det, min plan framöver är att plugga upp matten som jag inte är godkänd i och troligtvis börja jobba såklart. Jag har skolios och kyfos.
Hur blir man sjukskriven? har mycket kontakt med vården men får inte direkt någon hjälp, trodde sjukskrivnkng endast var för människor som haft fast jobb osv.
Hur blir man sjukskriven? har mycket kontakt med vården men får inte direkt någon hjälp, trodde sjukskrivnkng endast var för människor som haft fast jobb osv.