• Anonym (TS)

Problem med barnvagnsrum, vem har rätt?

Vi har ett stort problem. Vi bor en trappa upp utan hiss och det finns bara plats för två vagnar i barnvagnsrummet. Vi har en syskonvagn där nu som precis fick plats och grannarna har en vagn som de inte har använt alls på säkert flera år (yngsta barnet är för stort för vagn). 

Jag har en 3-åring och en nyfödd bebis (11 dagar gammal). Hon föddes med akutsnitt så jag kan inte dra upp vagnen för trappan när jag är själv. 

Vi har kvar 3-åringens gamla liggvagn och jag skulle verkligen vilja ha den till bebisen när jag är själv med henne, när sonen är på förskola eller hos farmor (hon har tagit ledigt för att hjälpa till med honom första tiden). Syskonvagn är ju jobbigt på bussen , i hissar, på fik och restauranger och i affärer och dessutom tyngre så vill inte behöva ha den när jag bara har ett barn med mig. Tänker att folk på bussen kanske blir irriterade då också. 

Så jag tänkte om jag kunde be grannen antingen fälla ihop sin vagn eller flytta den  till källarförrådet. Pratade med hyresvärden också och de sa att barnvagnsrummet är till för de som använder barnvagn. BVC-sköterskan som jag pratade med tyckte också att det är rimligt att grannen flyttar eller fäller ihop vagnen. Men min sambo tycker inte jag har rätt att ha två vagnar där utan jag får klara mig med bara syskonvagnen även när jag är själv med bebis. 

Att ha bara den vanliga funkar tyvärr inte för då blir sonen svartsjuk när bara lillasyster får vara i vagnen.

Vad tycker ni , vem har rätt? Jag eller sambon? Är det rimligt att be grannen fälla ihop eller flytta vagnen? Jag tänker att barnvagnsrummet är till för de som har små barn som använder vagn och just nu har jag två och grannen har inga. 

• Svar på tråden Problem med barnvagnsrum, vem har rätt?
  • Dexter dot com

Helt rimligt att fråga grannen som kanske helt enkelt glömt att deras vagn som dom inte använder står där. Får du ett nej så be hyresvärden att prata med grannen. Hade ju varit skillnad om dom använt vagnen.

• Krocko

Men du behöver väl inte din sambos tillåtelse att be grannen om att vila ihop eller kanske flytta sin vagn? Jag hade bara knackat på och frågat.

• Anonym (M)

Fast det är ju bara att fråga grannen. Är du rädd för din man? Han låter inte särskilt stöttande. 

• Anonym (TS)
    Dexter dot com skrev 2025-02-13 10:59:02 följande:

Helt rimligt att fråga grannen som kanske helt enkelt glömt att deras vagn som dom inte använder står där. Får du ett nej så be hyresvärden att prata med grannen. Hade ju varit skillnad om dom använt vagnen.

Tack för svar! Ja hade de använt vagnen hade jag såklart inte tyckt att de ska behöva flytta den. Ska se om de är hemma i eftermiddag så jag kan fråga. 
  • Anonym (?)

Jag bara antar här att detta aldrig någonsin kommer bli ett problem för honom eftersom han sannolikt inte kommer vara föräldraledig annat än i anslutning till sin semester? I så fall har han ju kanske inte heller så mycket att säga till om faktiskt.

• Anonym (Hh)

Självklart så ska grabben fälla ihop vagnen eller flytta på den. Men samtidigt tycker jag inte att man själv sen ska fylla upp rummet själv.
    Så du menar att du inte kan/klarar av att ta upp en tom barnvagn upp och ner för en trappa själv? 

• Anonym (TS)
    Anonym (Hh) skrev 2025-02-13 11:17:42 följande:

Självklart så ska grabben fälla ihop vagnen eller flytta på den. Men samtidigt tycker jag inte att man själv sen ska fylla upp rummet själv.
    Så du menar att du inte kan/klarar av att ta upp en tom barnvagn upp och ner för en trappa själv? 

Nej inte efter kejsarsnitt. Man får inte lyfta tyngre än barnet. Har pratat med barnmorska också, dra upp vagn för trappor får man inte göra. 
  • Anonym (Hh)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-13 11:19:33 följande:
    Nej inte efter kejsarsnitt. Man får inte lyfta tyngre än barnet. Har pratat med barnmorska också, dra upp vagn för trappor får man inte göra. 
    Men det går bra med en syskonvagn på bussar mm. Vilket är betydligt tyngre och bökigare . Var ligger logiken i det? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2025-02-13 11:16:35 följande:

Jag bara antar här att detta aldrig någonsin kommer bli ett problem för honom eftersom han sannolikt inte kommer vara föräldraledig annat än i anslutning till sin semester? I så fall har han ju kanske inte heller så mycket att säga till om faktiskt.

Vet inte riktigt hur han har tänkt med föräldraledigt men han tog inte ens sina 10 dagar nu fast jag har fött med akutsnitt och behöver mycket hjälp egentligen så räknar inte riktigt med att han ska vara föräldraledig så mycket. Man är ju redan så låst med en nyfödd och nu ska jag vara ännu mer låst, tänker på hur jobbigt det skulle vara på skogspromenader, i affärer och på fik med en klumpig syskonvagn. 

Jag ska försöka prata med grannarna men känner att de antagligen skulle lyssnat mer om han gör det eller är med ialaldall men han vägrar. 
  • Anonym (Fisk)

Är det sambon som kör vagn eller är det du?
    Vilken mupp.

Svar på tråden Problem med barnvagnsrum, vem har rätt?