• Anonym (TS)

Problem med barnvagnsrum, vem har rätt?

Vi har ett stort problem. Vi bor en trappa upp utan hiss och det finns bara plats för två vagnar i barnvagnsrummet. Vi har en syskonvagn där nu som precis fick plats och grannarna har en vagn som de inte har använt alls på säkert flera år (yngsta barnet är för stort för vagn). 

Jag har en 3-åring och en nyfödd bebis (11 dagar gammal). Hon föddes med akutsnitt så jag kan inte dra upp vagnen för trappan när jag är själv. 

Vi har kvar 3-åringens gamla liggvagn och jag skulle verkligen vilja ha den till bebisen när jag är själv med henne, när sonen är på förskola eller hos farmor (hon har tagit ledigt för att hjälpa till med honom första tiden). Syskonvagn är ju jobbigt på bussen , i hissar, på fik och restauranger och i affärer och dessutom tyngre så vill inte behöva ha den när jag bara har ett barn med mig. Tänker att folk på bussen kanske blir irriterade då också. 

Så jag tänkte om jag kunde be grannen antingen fälla ihop sin vagn eller flytta den  till källarförrådet. Pratade med hyresvärden också och de sa att barnvagnsrummet är till för de som använder barnvagn. BVC-sköterskan som jag pratade med tyckte också att det är rimligt att grannen flyttar eller fäller ihop vagnen. Men min sambo tycker inte jag har rätt att ha två vagnar där utan jag får klara mig med bara syskonvagnen även när jag är själv med bebis. 

Att ha bara den vanliga funkar tyvärr inte för då blir sonen svartsjuk när bara lillasyster får vara i vagnen.

Vad tycker ni , vem har rätt? Jag eller sambon? Är det rimligt att be grannen fälla ihop eller flytta vagnen? Jag tänker att barnvagnsrummet är till för de som har små barn som använder vagn och just nu har jag två och grannen har inga. 

• Svar på tråden Problem med barnvagnsrum, vem har rätt?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hh) skrev 2025-02-13 11:22:14 följande:
    Men det går bra med en syskonvagn på bussar mm. Vilket är betydligt tyngre och bökigare . Var ligger logiken i det? 

Vet inte om du har läst hela trådstarten. Jag vill inte ha syskonvagnen på bussar eller någonstans när jag inte verkligen måste utan då vill jag ha den vanliga som är mycket lättare. Men jag måste ha den när jag lämnar 3-åringen på förskolan för annars försöker han klättra upp i liggvagnen där lillasyster ligger eller så vägrar han gå för att han blir svartsjuk när bara lillasyster får åka vagn. 

Jag måste alltså kunna använda båda vagnarna för att det ska funka. Det är ingenting som är lätt efter kejsarsnitt när man har en 3-åring också och en inte så hjälpsam sambo men jag måste få det att funka på något sätt så jag klarar mig själv med båda barnen när sambon är på jobbet. 

• Noname00
    Anonym (Hh) skrev 2025-02-13 11:22:14 följande:
    Men det går bra med en syskonvagn på bussar mm. Vilket är betydligt tyngre och bökigare . Var ligger logiken i det? 
    Bussgolvet är rätt lågt numera.
  • Krocko
    Anonym (TS) skrev 2025-02-13 11:24:41 följande:
    Vet inte riktigt hur han har tänkt med föräldraledigt men han tog inte ens sina 10 dagar nu fast jag har fött med akutsnitt och behöver mycket hjälp egentligen så räknar inte riktigt med att han ska vara föräldraledig så mycket. Man är ju redan så låst med en nyfödd och nu ska jag vara ännu mer låst, tänker på hur jobbigt det skulle vara på skogspromenader, i affärer och på fik med en klumpig syskonvagn. 

Jag ska försöka prata med grannarna men känner att de antagligen skulle lyssnat mer om han gör det eller är med ialaldall men han vägrar..
    Men skärp dig människa! Gå bara dit och knacka på, självklart lyssnar de lika mycket eller lite på dig som på din man.

Och vad ÄR det för skithög till gubbe du skaffat barn med? Alltså ibland blir jag mörkrädd för hur blåögda och korkade människor det finns.

KRÄV av honom att ta ut dagarna så du får hjälp och sätt er ner och planera in när han ska vara föräldraledig, hur svårt kan det vara??
  • Kammen320

Grannarna har säkert glömt bort att dom har en vagn där. Är väl bara att fråga? Ser inte riktigt problemet? Är dom otrevliga eller nåt? Och varför sambon ska med och fråga förstår jag inte?

• Shiba56

Kan du inte själv fälla ihop grannens vagn? De kommer kanske inte ens att märka det?

• Anonym (H)

Omyndigförklara inte dig själv, gå ensam till grannen och ställ en enkel, rimlig fråga. Som mamma behöver man lite cojones. 

• Agda90
    Anonym (TS) skrev 2025-02-13 11:24:41 följande:
    Vet inte riktigt hur han har tänkt med föräldraledigt men han tog inte ens sina 10 dagar nu fast jag har fött med akutsnitt och behöver mycket hjälp egentligen så räknar inte riktigt med att han ska vara föräldraledig så mycket. Man är ju redan så låst med en nyfödd och nu ska jag vara ännu mer låst, tänker på hur jobbigt det skulle vara på skogspromenader, i affärer och på fik med en klumpig syskonvagn. 

Jag ska försöka prata med grannarna men känner att de antagligen skulle lyssnat mer om han gör det eller är med ialaldall men han vägrar. 
    Men snälla du. Sluta vara en snäll liten flicka och sätt ner foten!

1. Din sambo bestämmer äver dig, vaeför? 
    2. Varför skulle grannarna lyssna mer på honom än dig? Du får se till att.hosta upp dig och vara tydlig!
    3. Sluta curla det äldre barnet! Välja vagn pga att storasyskonet blir svartsjuk är en perfekt start för just att curla sina ungar till att bli monster. Gillar inte det äldre bsenet att lillasyster åker vagn? Tufft! Förklara läget och för det äldre syskonet och håll linjen!
    4. Din sambo känns som ett arsle. Inte ens ta sina 10 dagar? Och honom skaffade du barn med för att?

Mitt inlägg upplever du säkert som elakt. Må så vara. Men tänk efter lite själv. Du har gjort ett akut snitt och din partner som ska ha din rygg skiter i dig och barnen och försöker bestämma över dig. Vem som har rätt i barnvagsfrågan spelar väl ingen roll!? Det är vad du och grannen kommer överens om som avgör. 

• Anonym (Hh)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-13 11:31:55 följande:

Vet inte om du har läst hela trådstarten. Jag vill inte ha syskonvagnen på bussar eller någonstans när jag inte verkligen måste utan då vill jag ha den vanliga som är mycket lättare. Men jag måste ha den när jag lämnar 3-åringen på förskolan för annars försöker han klättra upp i liggvagnen där lillasyster ligger eller så vägrar han gå för att han blir svartsjuk när bara lillasyster får åka vagn. 

Jag måste alltså kunna använda båda vagnarna för att det ska funka. Det är ingenting som är lätt efter kejsarsnitt när man har en 3-åring också och en inte så hjälpsam sambo men jag måste få det att funka på något sätt så jag klarar mig själv med båda barnen när sambon är på jobbet. 

Jo jag har läst. Tänkte att det var den lättare vagnen som du hade kunnat ha i lägenheten och då tagit ner tom i trappan. Haft syskonvagnen i barnvagnsrummet.
    Sen har du väl kanske inte ärenden och annat var dag där du går ensam med bebis?
    Menar ofta är man ju mer hemma om dagarna när bebis inte är så gammal. Kan ju passa på att gå en runda i samband med lämna och hämta på förskolan. 

Vi tänker väl olika helt enkelt och jag hoppas det löser sig oavsett. 

• Anonym (M)
    Anonym (Hh) skrev 2025-02-13 11:17:42 följande:

Självklart så ska grabben fälla ihop vagnen eller flytta på den. Men samtidigt tycker jag inte att man själv sen ska fylla upp rummet själv.
    Så du menar att du inte kan/klarar av att ta upp en tom barnvagn upp och ner för en trappa själv? 

Om ingen annan i huset behöver utrymmet är det väl självklart att TS ska få använda det. Mår folk bättre av att det står tomt?
  • mammatill6

Rimligt att du frågar grannen vänligt samtidigt som det är helt riligt att du har en vagn i förrådet.

Svar på tråden Problem med barnvagnsrum, vem har rätt?