• Anonym (TS)

Problem med barnvagnsrum, vem har rätt?

Vi har ett stort problem. Vi bor en trappa upp utan hiss och det finns bara plats för två vagnar i barnvagnsrummet. Vi har en syskonvagn där nu som precis fick plats och grannarna har en vagn som de inte har använt alls på säkert flera år (yngsta barnet är för stort för vagn). 

Jag har en 3-åring och en nyfödd bebis (11 dagar gammal). Hon föddes med akutsnitt så jag kan inte dra upp vagnen för trappan när jag är själv. 

Vi har kvar 3-åringens gamla liggvagn och jag skulle verkligen vilja ha den till bebisen när jag är själv med henne, när sonen är på förskola eller hos farmor (hon har tagit ledigt för att hjälpa till med honom första tiden). Syskonvagn är ju jobbigt på bussen , i hissar, på fik och restauranger och i affärer och dessutom tyngre så vill inte behöva ha den när jag bara har ett barn med mig. Tänker att folk på bussen kanske blir irriterade då också. 

Så jag tänkte om jag kunde be grannen antingen fälla ihop sin vagn eller flytta den  till källarförrådet. Pratade med hyresvärden också och de sa att barnvagnsrummet är till för de som använder barnvagn. BVC-sköterskan som jag pratade med tyckte också att det är rimligt att grannen flyttar eller fäller ihop vagnen. Men min sambo tycker inte jag har rätt att ha två vagnar där utan jag får klara mig med bara syskonvagnen även när jag är själv med bebis. 

Att ha bara den vanliga funkar tyvärr inte för då blir sonen svartsjuk när bara lillasyster får vara i vagnen.

Vad tycker ni , vem har rätt? Jag eller sambon? Är det rimligt att be grannen fälla ihop eller flytta vagnen? Jag tänker att barnvagnsrummet är till för de som har små barn som använder vagn och just nu har jag två och grannen har inga. 

• Svar på tråden Problem med barnvagnsrum, vem har rätt?
  • Anonym (Ui)

Ja, grannen ska flytta sin vagn. 
    Nja, det känns inte okej att du ockuperar hela barnvagnsrummet. Rimligaste är väl att treåringen får sura lite. 

• Virriga Vera

Hyresvärden har rätt, be dem att skriva ett brev till de som glömt kvar sin vagn att den skall bort. Problemet är löst.

• GGN
    Anonym (TS) skrev 2025-02-13 11:31:55 följande:

Vet inte om du har läst hela trådstarten. Jag vill inte ha syskonvagnen på bussar eller någonstans när jag inte verkligen måste utan då vill jag ha den vanliga som är mycket lättare. Men jag måste ha den när jag lämnar 3-åringen på förskolan för annars försöker han klättra upp i liggvagnen där lillasyster ligger eller så vägrar han gå för att han blir svartsjuk när bara lillasyster får åka vagn. 

Jag måste alltså kunna använda båda vagnarna för att det ska funka. Det är ingenting som är lätt efter kejsarsnitt när man har en 3-åring också och en inte så hjälpsam sambo men jag måste få det att funka på något sätt så jag klarar mig själv med båda barnen när sambon är på jobbet. 

För det första har du en värdelös jävla karl. Följ Mansbebisar på Instagram och få lite klarhet. 
    För det andra: kan inte treåringen vara hemma från förskolan i några veckor, tills du mår bättre?
  • Anonym (Nä)
    Anonym skrev 2025-02-13 15:37:15 följande:
    Nja, alla som bor i huset har samma rätt till allmänna förrådsplatser. Ingen har förtur.
    Dock, borde ju grannen inte ha några problem med att avvara platsen om vagnen ändå inte används. 
    Kanske har de fullt i sitt förråd förstås, och vet inte var de ska ställa den... då får ts ta det. Hon kan knappast tvinga bort grannens egendom från ett delat utrymme.
    HV har redan sagt till ts att utrymmet är till för personer som använder sin vagn, och det gör inte grannen så nej, inte alls samma rätt.
  • Anonym (TS)

Tack för era svar.. Vet inte riktigt hur jag ska skriva det här utan att det blir fel men de är inte svenska och har verkligen en känsla av att de kommer lyssna mycket mer på en man än en kvinna. Och så har det varit problem med dom och barnvagnsrummet förut , när mitt äldre barn (från ett tidigare förhållande , hon är stor nu) var bebis och jag också nyss hade gjort kejsarsnitt och dessutom var ensamstående lät de en kompis ställa in vagnen när jag var ute , kom hem och min fick inte plats. Så att tänka på andra är inte direkt deras starka sida.

Tycker det känns jobbigt att behöva prata med dom själv men eftersom idioten jag tyvärr har skaffat två barn med inte vill hjälpa till alls måste jag väl det. Han är på jobbet nu och jag har skrivit till honom att om jag inte kan använda båda vagnarna får han vara föräldraledig istället , han har inte fått magen uppskuren så det blir definitivt lättare för honom. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-13 16:39:44 följande:

Tack för era svar.. Vet inte riktigt hur jag ska skriva det här utan att det blir fel men de är inte svenska och har verkligen en känsla av att de kommer lyssna mycket mer på en man än en kvinna. Och så har det varit problem med dom och barnvagnsrummet förut , när mitt äldre barn (från ett tidigare förhållande , hon är stor nu) var bebis och jag också nyss hade gjort kejsarsnitt och dessutom var ensamstående lät de en kompis ställa in vagnen när jag var ute , kom hem och min fick inte plats. Så att tänka på andra är inte direkt deras starka sida.

Tycker det känns jobbigt att behöva prata med dom själv men eftersom idioten jag tyvärr har skaffat två barn med inte vill hjälpa till alls måste jag väl det. Han är på jobbet nu och jag har skrivit till honom att om jag inte kan använda båda vagnarna får han vara föräldraledig istället , han har inte fått magen uppskuren så det blir definitivt lättare för honom. 

Som sagt, be hyresvärden ta diskussionen.
  • Anonym (C)

Ja, då fattar jag varför du drar dig för att prata med dem. Försök att se om hyresvärden kan hjälpa dig!

Angående att din sambo skulle kunna vara föräldraledig så tänker jag att det är märkligt att kvinnor förväntas klara av att ensamma ta hand om flera små barn så kort tid efter en stor bukoperation. Och då menar jag inte bara attityden hos vissa fäder utan i samhället i stort.
  • Anonym (Nej)

De kommer inte flytta sin vagn. Du kan inte bevisa att dom använder den eller inte. Utrymmet tillhör alla. Helt galet att du vill ha två vagnar. 

• Anonym

Inget fel i att ta den plats som är ledig!
    Deras kompis behövde en plats och en plats var ledig.

Påminner mig om en dam i kvarteret jag bodde i för ett antal år sedan. Jag hadde köpt cyklar till mig och min son och vi ställde in dem i cykelförrådet som fanns utanför. Döm om min förvåning när jag kom ut nästa gång och cyklarna stod utanför porten men en lapp där det stod att "platserna du tog är upptagna".

Jag ringde hv som sa att det finns inga upptagna platser utan det för först på plats som gäller. Efter det låste vi fast våra cyklar med kedjelås i själva cykelstället och upplyste damen om vad hv sagt.

Det blev ingen direkt sjönsång från henne men det sket jag fullständigt i.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2025-02-13 17:08:40 följande:
    Inget fel i att ta den plats som är ledig!
    Deras kompis behövde en plats och en plats var ledig.

Påminner mig om en dam i kvarteret jag bodde i för ett antal år sedan. Jag hadde köpt cyklar till mig och min son och vi ställde in dem i cykelförrådet som fanns utanför. Döm om min förvåning när jag kom ut nästa gång och cyklarna stod utanför porten men en lapp där det stod att "platserna du tog är upptagna".

Jag ringde hv som sa att det finns inga upptagna platser utan det för först på plats som gäller. Efter det låste vi fast våra cyklar med kedjelås i själva cykelstället och upplyste damen om vad hv sagt.

Det blev ingen direkt sjönsång från henne men det sket jag fullständigt i.

Fast min hyresvärd har redan sagt att barnvagnsrummet är till för personer som bor här som använder barnvagn. Man kan inte blockera platsen så fort den andra som använder det är ute, det är inte så det funkar här. Situationen du beskriver är ju inte alls samma eftersom ni båda bodde där. 

Jag tycker själv att det är helt sjukt att det bara finns plats för två barnvagnar eftersom det skulle kunnat bo fler familjer med småbarn här. Men just nu bor det bara en familj med småbarn som använder vagn här och det är vi. 

Svar på tråden Problem med barnvagnsrum, vem har rätt?