• Jemp

Träna 5 åring att sova i sitt eget rum - hur gjorde ni?

Är det nytt med eget rum så har de sovit resten av natten hos oss. 

Ena barnet fasade ut det själv rätt fort, andra barnet kom länge in på rutin och fick ha det så en längre tid. Numera (6,5) sover hon som standard hela natten i sin säng. Ibland kommer hon in enstaka natt, men emellanåt blir det lite som rutin. Ju äldre hon blir desto svårare får jag dessutom att sova inklämd bredvid henne. 

Då pratade vi om det ett tag med henne, att försöka sova hela natten i egen säng. Kommer hon in har jag gått och stoppat om henne och ev legat bredvid. Vi har aldrig startat nån kamp om det dock. 

Vid det laget kunde hon också somna själv i sängen utan att vi var med. Har också försökt förebygga att hon vaknar och går upp (vatten vid sängen, varmare täcke, se till att hon använder pyjamas mer på rutin, dra upp/ner rullgardin osv. 

• Jemp
    Anonym (?) skrev 2025-02-13 22:05:15 följande:
    Tror jag läste i tråden tidigare ...
    Vid 5 års ålder sover man själv i eget rum, borstar sina tänder och torkar sin egen röv sedan ett par år tillbaka.
    Läste jag rätt eller fel om det var någon som hade en 11-åring i sängen?
    Inte ens ok vid "speciella" behov kan jag tycka. Lär barnet att klara sig själv istället. Det tjänar ni alla på.
    Varför skulle man borsta tänderna helt själv så tidigt, rakt emot tandläkarens inrådan?
  • Jemp
    Anonym (?) skrev 2025-02-13 22:50:22 följande:

Man gör som man vill.... Har en i min närhet som är pedagog på hög nivå och även hon uppmanar till att utmana barn. Låter lite taskigt men är som att träna en hundvalp.
    Ungarna älskar att klara av saker själva.
    Lite som att skitiga barn är lyckliga barn.
    Många föräldrar har svårt för att utmana sina barn. Sitt ner och lägg pussel. läs böcker, rita, utmana ungarna. Bygg en koja under köksbordet De älskar ju det!
    Och , den kvalitetstid du lägger ner när de är små - den kommer de alltid att minnas.

Och kopplingen till tråden är att..?
    För du tror väl inte på riktigt att samsovning har nåt samband med om barnen får lära sig något? Eller att de föräldrarna inte spenderar tid när de är vakna med sina barn?
Svar på tråden Träna 5 åring att sova i sitt eget rum - hur gjorde ni?