• Anonym (Kalliee)

Bråk om text, vem har rätt?

För nåt år sen skulle jag och en vän skriva en bok ihop. Det blev till slut bara jag som skrev och då tröttnade jag på idén.
    Tiden gick och för några månader sen fick jag lust att fortsätta på historien. Det blev en novell som jag sen vann en skrivtävling med. Nu anser min vän sig ha rätt till en del av prispengarna eftersom det var "vårt projekt". Jag håller givetvis inte med, men vad säger lagen om hen skulle anmäla mig för det? Har man verkligen rätt till en text någon annan skrivit, bara för att det från början var sagt att det skulle göras ihop?

• Svar på tråden Bråk om text, vem har rätt?
  • Anonym (Bidrag)

Har hon bidragit med något?

• Anonym (H)

Personen var alltså inte med och skrev något alls, inte ens i början? 

I så fall är det ju solklart din text. 

• Anonym (Kalliee)
    Anonym (Bidrag) skrev 2025-02-14 22:15:46 följande:

Har hon bidragit med något?

Idéer, men hen hävdar främst att "projektet är bådas och att jag inte hade rätt att använda det utan hens godkännande"
  • Anonym (Bidrag)
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-14 22:19:06 följande:
    Idéer, men hen hävdar främst att "projektet är bådas och att jag inte hade rätt att använda det utan hens godkännande"
    Om hon faktiskt kommit med idéer så blir det ju lite knepigare. Men är det något att bråka om? Är det så mycket pengar du pengar?
  • Anonym (Bengta)
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-14 22:19:06 följande:

Det tycker jag att hen har rätt i! Jag hade blivit rejält sne. 

Om det håller i rätten vet jag inte. Juridisk rådgivning brukar ingå i hemförsäkringen, om du vill höra med en jurist. Men det ska vara någon med upphovsrätt som specialitet, för det är rätt snårig lagstiftning vad jag har förstått. 

• Anonym (Kalliee)
    Anonym (Bengta) skrev 2025-02-14 22:26:37 följande:

Det tycker jag att hen har rätt i! Jag hade blivit rejält sne. 

Om det håller i rätten vet jag inte. Juridisk rådgivning brukar ingå i hemförsäkringen, om du vill höra med en jurist. Men det ska vara någon med upphovsrätt som specialitet, för det är rätt snårig lagstiftning vad jag har förstått. 

Varför? Den skrev inte sig själv.
  • Goneril

Finns det någon sorts avtal mellan er?  Även ett muntligt avtal gäller även om det är svårare att föra i bevis. TS har väl sina utkast kvar i datorn  och då ser man ju att det hon som lagt ber arbetet.Själva projekt-idén var kompisen med stt utforma och då kanske hon ska ha någon slant för det, men absolut inte dela prissumman eftersom TS är den som lagt ner arbetet. Jag skulle konsultera www.lawline.se i ärendet. "Vårt projekt",  men hur mycket har hon bidragit med? Ogint att komma och kräva halva prissumman när hon inte bidragit?

• Anonym (Bengta)
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-14 23:00:42 följande:
    Varför? Den skrev inte sig själv.

För att du har gått vidare med en idé som var er gemensamma utan att stämma av med din kompis först. Du gick bakom ryggen på hen. 

• Anonym (Kalliee)
    Anonym (Bengta) skrev 2025-02-15 07:44:43 följande:

För att du har gått vidare med en idé som var er gemensamma utan att stämma av med din kompis först. Du gick bakom ryggen på hen. 

Som bara jag har skrivit på. Det står hen fritt att skriva sin egen.
Svar på tråden Bråk om text, vem har rätt?