• Anonym (Kalliee)

Bråk om text, vem har rätt?

För nåt år sen skulle jag och en vän skriva en bok ihop. Det blev till slut bara jag som skrev och då tröttnade jag på idén.
    Tiden gick och för några månader sen fick jag lust att fortsätta på historien. Det blev en novell som jag sen vann en skrivtävling med. Nu anser min vän sig ha rätt till en del av prispengarna eftersom det var "vårt projekt". Jag håller givetvis inte med, men vad säger lagen om hen skulle anmäla mig för det? Har man verkligen rätt till en text någon annan skrivit, bara för att det från början var sagt att det skulle göras ihop?

• Svar på tråden Bråk om text, vem har rätt?
  • Goneril
    Anonym (Jing) skrev 2025-02-15 11:53:38 följande:
    Nej hen har inga rättigheter till detta men om du värderar hens input och er vänskap är det trevligt med något symboliskt. 
    Håller med. Att spåna kring idéer gemensamt är inte så tidskrävande, tankarna fäster man på pränt och kallar det sedan projekt. Det verkliga arbetet är ju det som TS utfört; att skriva, disponera och formulera sig. Det har hon gjort med bravur  annars hade hon inte vunnit tävlingen. Kompisen har väl inte ens korrekturläst , alltså inte bidragit på något sätt. 10% av prissumman kan hon få, men inte mer. 
  • Anonym (M)

Fråga personen hur mycket tid den har lagt ner på detta. Sen tar du hur mycket tid du lagt ner själv och räknar ut procentuellt vad var och en ska ha av pengarna.

• Anonym (Bengta)
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-15 11:44:49 följande:
    Det vore att ge hen cred hen inte förtjänar. Hela anledningen att projektet gavs upp var ju för att hen inte bidrog med något konkret. Hen lät bollen falla, att jag plockade upp den igen ett bra tag senare ger inte hen några rättigheter till den.

Nej, inga rättigheter, men bara för det behöver du ju inte vara tarvlig. 

Men som någon skrev, gjort är gjort. 

Ofta när man tabbat sig så är en ärligt menad ursäkt det enda som behövs. 

• Anonym (Kalliee)
    Anonym (Bengta) skrev 2025-02-15 17:32:23 följande:

Nej, inga rättigheter, men bara för det behöver du ju inte vara tarvlig. 

Men som någon skrev, gjort är gjort. 

Ofta när man tabbat sig så är en ärligt menad ursäkt det enda som behövs. 

Tarvlig? Den enda tarvliga är den som vill ha pengar för något hen inte gjort något för.
  • Anonym (Bengta)
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-15 17:48:37 följande:
    Tarvlig? Den enda tarvliga är den som vill ha pengar för något hen inte gjort något för.
    Min gissning är att det är en reaktion som hade uteblivit och du från början hade varit hygglig och stämt av med skrivarkompisen innan du jobbade vidare med er gemensamma idé på egen hand. Ofta bemöts dåliga handlingar med andra dåliga handlingar, för att man blir sur och vill ge igen lite, helt enkelt. 
  • NinniQX

Enda fel jag ser är att du skulle ha frågat om du kunde gå vidare på idéen som ni hade pratat om. Men du valde att inte säga något utan gick vidare. Själva arbetet som du har lagt ner kan hon inte ta åt sig. 

• Anonym (Visa god ton)

Jag anser nog att TS borde ge en del av summan till personen ifråga. Kanske inte hälften, men en del. Det är rimligt!

• Anonym (Kalliee)
    NinniQX skrev 2025-02-16 10:17:48 följande:

Enda fel jag ser är att du skulle ha frågat om du kunde gå vidare på idéen som ni hade pratat om. Men du valde att inte säga något utan gick vidare. Själva arbetet som du har lagt ner kan hon inte ta åt sig. 

Så unik är inte idén att jag tycker att hen har någon rätt att paxa den. Det blev ju aldrig något av det heller, det var bara jag som la ner något riktigt jobb på det. Det var mitt skrivande och mina karaktärer som gjorde storyn, inte grundidén och det står hen fritt att skriva en egen.
  • Anonym (Kalliee)
    Anonym (Visa god ton) skrev 2025-02-16 10:22:28 följande:

Jag anser nog att TS borde ge en del av summan till personen ifråga. Kanske inte hälften, men en del. Det är rimligt!

Aldrig. Hen har inte gjort mer än kasta ur sig några ideer, inget konkret alls. Helt orimligt att få betalt för något man inte bidragit till.
  • Anonym (Visa god ton)
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 10:27:15 följande:
    Aldrig. Hen har inte gjort mer än kasta ur sig några ideer, inget konkret alls. Helt orimligt att få betalt för något man inte bidragit till.
    Har inte hen bidrag med idén?  
Svar på tråden Bråk om text, vem har rätt?