• Anonym (Kalliee)

Bråk om text, vem har rätt?

För nåt år sen skulle jag och en vän skriva en bok ihop. Det blev till slut bara jag som skrev och då tröttnade jag på idén.
    Tiden gick och för några månader sen fick jag lust att fortsätta på historien. Det blev en novell som jag sen vann en skrivtävling med. Nu anser min vän sig ha rätt till en del av prispengarna eftersom det var "vårt projekt". Jag håller givetvis inte med, men vad säger lagen om hen skulle anmäla mig för det? Har man verkligen rätt till en text någon annan skrivit, bara för att det från början var sagt att det skulle göras ihop?

• Svar på tråden Bråk om text, vem har rätt?
  • Anonym
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 12:46:38 följande:
    Inte? Det var ju precis det jag gjorde.
    Jaha, så du har ljugit tidigare i tråden alltså?
  • Anonym (Kalliee)
    Anonym skrev 2025-02-16 12:29:51 följande:
    Boken blev en novell, alltså inget märkvärdigt egentligen.
    Det krävs mycket för att producera en bok värd namnet, en novell kan en hyfsad klåpare knåpa ihop.
    Jag har skrivit flera böcker och hen ville också börja skriva, vilket är orsaken till varför vi skulle skriva ihop. Jag ville hjälpa hen att komma igång, men sen blev det som sagt inget av det. När jag såg tävlingen med samma tema upptog jag grundidén.
  • Anonym (Kalliee)
    Anonym skrev 2025-02-16 12:48:35 följande:
    Jaha, så du har ljugit tidigare i tråden alltså?
    Vad pratar du om? Jag säger gång på gång att hen inte bidragit till storyn alls. Hen anser sig ha det.
  • Anonym (Kalliee)
    Anonym (Visa god ton) skrev 2025-02-16 12:16:37 följande:
    Du framstår bara som snål och omedgörlig. Du kanske gör din forna vän en tjänst genom att skapa distans mellan er.
    Så man är snål och omedgörlig som inte låter sig utnyttjas? Varför ska hen få betalt för något hen inte gjort?
  • Anonym
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 12:49:53 följande:
    Vad pratar du om? Jag säger gång på gång att hen inte bidragit till storyn alls. Hen anser sig ha det.
    "Har hon bidragit med något?
    Idéer"

"Så unik är inte idén att jag tycker att hen har någon rätt att paxa den."

"
    grundidén var gemensam"

-----------------

Det är likväl en idé.

Den vännen kan du glömma, med "vänner" som du behöver man inga ovänner.
  • Anonym (Kalliee)
    Anonym skrev 2025-02-16 13:05:11 följande:
    "Har hon bidragit med något?
    Idéer"
    "Så unik är inte idén att jag tycker att hen har någon rätt att paxa den."

"grundidén var gemensam"

-----------------

Det är likväl en idé.

Den vännen kan du glömma, med "vänner" som du behöver man inga ovänner.
    Inget som helst unikt. Repliker, situationer. Inget jag ens hade med i novellen. Det hen säger till alla är att "jag använde vår inledning ord för ord". Det var JAG som skrivit den, hen hade bara läst den för att jag visat. Hen har inte bidragit med mer än prat om det precis i början. Det är snarare "med vänner som hen behöver man inga ovänner".
  • Anonym
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 13:15:27 följande:
    Inget som helst unikt. Repliker, situationer. Inget jag ens hade med i novellen. Det hen säger till alla är att "jag använde vår inledning ord för ord". Det var JAG som skrivit den, hen hade bara läst den för att jag visat. Hen har inte bidragit med mer än prat om det precis i början. Det är snarare "med vänner som hen behöver man inga ovänner".
    Men vad bra då, då behöver ni inte vara "vänner".

Drar hon dig inför rätta så får det avgöras där helt enkelt.
    Tänk bara på att domar är en offentlig handling, om du nu är författare som du ger sken av.
  • Anonym
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 13:15:27 följande:
    Glömde.

Även om det var dina ord så var det en del i erat projekt.
  • Goneril
    Anonym skrev 2025-02-16 12:29:51 följande:
    Boken blev en novell, alltså inget märkvärdigt egentligen.
    Det krävs mycket för att producera en bok värd namnet, en novell kan en hyfsad klåpare knåpa ihop.
    Dummaste jag hört. En novell kan inte "en klåpare"  producera. Man ska fånga läsarens intresse  omedelbart, personbeskrivningsrna ska kunna tecknas med några få meningar. Protagonisten, om man ser händelseförloppet genom vederbörandes ögon, ska fånga läsarens intresse direkt. Sedan kommer ett avslut som man oftast inte har så stort utrymme för, ändå ska det ge en bild och en sammanfattning.  Tänk på August Strindbergs "Ett halvt ark papper,," ett helt liv ryms i några rader. "Klåpare", jag bara suckar, du kan väl inte ha läst någon litteratur, nånsin.
  • Anonym (SignumX)
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 12:49:53 följande:
    Tycker du har fått flera märkliga svar här i tråden.

Utifrån det du beskriver tror jag det skulle bli nästintill omöjligt för din vän att i domstol hävda någon rätt till prispengarna eller något annat som har med novellen att göra. Så mycket i rättssammanhang handlar om vad som går att bevisa, vilket ju inte är möjligt om hon inte skrivit ett ord själv. Är själv innehavare av patent och har varit inblandad i tvistemål (relaterat till företaget, dock inte relaterat till patent).

Jag tycker inte heller din vän har någon moralisk grund att hävda rätt till storyn. Lite pinsamt att hon försöker - det visar bara att hon inte har någon uppfattning om hur ett produktionsarbete går till. Jag hjälper (liksom dig) frikostigt till om vänner eller bekanta vill ha råd och idéer kring potentiellt patenterbara uppfinningar. Jag har ingen aptit att "stjäla" någon annans idé och jag vet att 99.999% av arbetet ligger framför dem, oavsett hur bra idén är. Så var det ju även i ditt fall.

Vissa är mycket hemlighetsfulla kring sina idéer - kanske värt det om man klurat ut ett evighetsbatteri men har man kommit på en bättre domkraft har man generellt mer att vinna på att testa idén mot andra (som kan skjuta hål i den och få en att tänka om kring vissa detaljer osv).

Som sagt, många inlägg från användare som svär på att de minsann hade varit frikostiga med sina prispengar. Inte helt förvånande för FL dock. Tror det handlar om en blandning av 1) att de inte har någon aning om vilket arbete som är involverat i att faktiskt producera ett alster som vinner ett pris, och 2) ren och skär avundsjuka för att du har vunnit prispengar, och tanken på att du borde ha delat med dig / är girig är lite tröstande / inte lika jobbig som alternativet att bli inspirerad att producera något själv...
Svar på tråden Bråk om text, vem har rätt?