Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 12:49:53 följande:
Vad pratar du om? Jag säger gång på gång att hen inte bidragit till storyn alls. Hen anser sig ha det.
Tycker du har fått flera märkliga svar här i tråden.
Utifrån det du beskriver tror jag det skulle bli nästintill omöjligt för din vän att i domstol hävda någon rätt till prispengarna eller något annat som har med novellen att göra. Så mycket i rättssammanhang handlar om vad som går att bevisa, vilket ju inte är möjligt om hon inte skrivit ett ord själv. Är själv innehavare av patent och har varit inblandad i tvistemål (relaterat till företaget, dock inte relaterat till patent).
Jag tycker inte heller din vän har någon moralisk grund att hävda rätt till storyn. Lite pinsamt att hon försöker - det visar bara att hon inte har någon uppfattning om hur ett produktionsarbete går till. Jag hjälper (liksom dig) frikostigt till om vänner eller bekanta vill ha råd och idéer kring potentiellt patenterbara uppfinningar. Jag har ingen aptit att "stjäla" någon annans idé och jag vet att 99.999% av arbetet
ligger framför dem, oavsett hur bra idén är. Så var det ju även i ditt fall.
Vissa är mycket hemlighetsfulla kring sina idéer - kanske värt det om man klurat ut ett evighetsbatteri men har man kommit på en bättre domkraft har man generellt mer att vinna på att testa idén mot andra (som kan skjuta hål i den och få en att tänka om kring vissa detaljer osv).
Som sagt, många inlägg från användare som svär på att de minsann hade varit frikostiga med sina prispengar. Inte helt förvånande för FL dock. Tror det handlar om en blandning av 1) att de inte har någon aning om vilket arbete som är involverat i att faktiskt producera ett alster som vinner ett pris, och 2) ren och skär avundsjuka för att du har vunnit prispengar, och tanken på att du borde ha delat med dig / är girig är lite tröstande / inte lika jobbig som alternativet att bli inspirerad att producera något själv...