• EpicF

    Elever med diabetes assistent

    Anonym (TS) skrev 2025-02-15 09:10:23 följande:
    Elever med diabetes assistent

    Precis börjat arbeta på en ny skola och blir lite frågande till att alla bara med diabetes på skolan har varsin assistent så är med dom hela dagarna. 

    Inget fel med det, men elever som får kraftiga utbrott, spottar, sliter av andra barn stora hårtussar, kastar stolar på andra barn och personal m.m dessa får på skolgården dela på en lärare per 50 elever. 


    I klassrummet är lärare själva med 26-27 barn.

    Säger inte att barn med diabetes inte ska få stöd och hjälp. Men hur har man prioriterat detta? Det har aldrig hänt något tidigare med dessa elever. Är det försvarbart att ha en assistent per elev med diabetes, medan barn som har omfattande beteendeproblem inte får någon resurs alls? 


    Du kan inte jämföra de grupperna mot varandra. 

    Ja, det är försvarbart att ha en assistent per elev med diabetes.

    Och nej, det inte alltid försvarbart att inte de med npf ska få en assistent/ressurs. 

    Men det inte försvarbart att assistenten som ansvarar för ett barn med diabetes i tillägg ska ansvara barn med npf. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2025-02-16 20:40:07 följande:
    Självklart ska inte barn med diabetes lämnas i sticket. Men att enbart ha resurser till detta och sedan är allt annat kaos och det finns inte en krona för att prioritera ens en ordentligt anställd specialpedagog som kan göra kartläggningar eller liknande, vi har någon som kommer ibland några timmar. Vi har en årskurs 3 där inga elever kan läsa i stort sätt för att det är fullständig kaos i deras klassrum, med elever som skriker, kastar stolar m.m 

    Det är ohållbart, personal med utbildning blir sjukskrivna pga den hårda belastningen. Så jag vill inte ställa grupper mot varandra, men något måste man ju göra. 
    Det ni ska göra är att ligga på om att det behövs en resurs till klassen, som kan ha fokus på de barn som behöver (de med npf eller andra utåtagerande barn).

    Och det har inget med om det finns en diabetes assistent eller inte.

    Att ens dra in diabetes assistent är irrelevant. 
  • EpicF
    GGN skrev 2025-02-16 21:13:04 följande:
    Fattar inte varför dessa barn inte går på särskolor...
    Varför skulle de automatisk gå i särskola? 

    Man har inte automatisk IF bara för att man har en npf-diagnos. 
  • EpicF
    mammatill6 skrev 2025-02-17 09:52:22 följande:
    Båda grupper behöver resurs. Men självklart är de oerhört viktigt att ha koll på diabetes. 
    Och dessa grupper kan inte jämföras eller sättas emot varandra som ta gjorde. 
  • EpicF
    Anonym (olika) skrev 2025-02-17 09:52:43 följande:
    Några olika anledningar:

    Barnen med diabetes kan dö om de inte sköter sjukdomen som de ska.
    Och barnen med diabetes finns ofta i socioekonomiskt starka familjer som är vana att ställa krav.
    Barnen med diabetes har en sjukdom som erkänns som en sjukdom och således behöver medicinsk vård och stöd.

    Barnen som är utåtagerande dör inte av sitt beteende.
    Barnen som är utåtagerande ses inte som sjukan, utan som ouppfostrade och jobbiga. De skyfflas undan och så lite som möjligt läggs på dem.
    De barnen kommer oftare från socioekonomiskt svagare familjer, som inte vet att kräva eller få vad de kräver.

    Barnen som är utåtagerande ses som störiga och onda, barn med diabetes är vanliga snälla barn som fått en sjukdom. 
    Det har faktiskt inget att göra med diabetes, då diabetes är en sjukdom som drabbar människor i alla samhällsgrupper. 

    Och inte heller npf har att göra med samgällsgrupper. 

    Många föräldrar med npf-barn kämpar med näbbar och klor för att deras barn ska få de det har rätt till med stöd och hjälp. 
  • EpicF
    mammatill6 skrev 2025-02-17 09:54:02 följande:
    Särskolor är för barn med IF. Resursskolor till barn med NPF finns inte så det räcker på långa vägar. För det finns en idé om att alla ska inkluderas i den vanliga skolan
    Och det är strålande idé, men då måste det finns resurs/assistent i klassen. 

    I min bonussons klass är det tre assistenter/resurser, som tar hand om honom och ett till barn med npf. 
  • EpicF
    Anonym (faster) skrev 2025-02-17 10:07:41 följande:
    Ok, det där får stå för dig, det har inget med verkligheten att göra.

    Det är väl ingen som ser npf-barn som onda, det är ett handikapp bland andra.
    EpicF skrev 2025-02-17 09:58:56 följande:
    Varför skulle de automatisk gå i särskola? 

    Man har inte automatisk IF bara för att man har en npf-diagnos. 
    Vad man menar är att man inte tycker att barn med npf av en svårare grad bör gå i samma klass eller skola som barn utan dessa problem. Det går inte att komma ifrån att det blev väldigt betungande för lärare när man bestämde att dessa barn ska gå i vanliga klasser och få resurser, som ofta har uteblivit. Istället för att låta dem gå i en egen klass eller skola där de kan blomstra och få det stöd de behöver. Allt handlar förstås om att spara pengar. 
    Har inte barnet IF i tillägg eller bara så har det inget att göra i en särskola. 

    Bara för att barnet har npf, innebär inte att denne också har if eller är ska placeras i särskola pga npf-svårighetsgrad. 

    Men man måste se till att det finns assistenter/resurser i klassen. 

    Personligen så anser jag att alla lågatadieklasser bör ha en assistent när elevantalet är över 25. 

    Självklart handlar allt om pengar. 
  • EpicF
    Anonym (faster) skrev 2025-02-17 10:07:41 följande:
    Ok, det där får stå för dig, det har inget med verkligheten att göra.

    Det är väl ingen som ser npf-barn som onda, det är ett handikapp bland andra.
    EpicF skrev 2025-02-17 09:58:56 följande:
    Varför skulle de automatisk gå i särskola? 

    Man har inte automatisk IF bara för att man har en npf-diagnos. 
    Vad man menar är att man inte tycker att barn med npf av en svårare grad bör gå i samma klass eller skola som barn utan dessa problem. Det går inte att komma ifrån att det blev väldigt betungande för lärare när man bestämde att dessa barn ska gå i vanliga klasser och få resurser, som ofta har uteblivit. Istället för att låta dem gå i en egen klass eller skola där de kan blomstra och få det stöd de behöver. Allt handlar förstås om att spara pengar. 
    Har inte barnet IF i tillägg eller bara så har det inget att göra i en särskola. 

    Bara för att barnet har npf, innebär inte att denne också har if eller är ska placeras i särskola pga npf-svårighetsgrad. 

    Men man måste se till att det finns assistenter/resurser i klassen. 

    Personligen så anser jag att alla lågatadieklasser bör ha en assistent när elevantalet är över 25. 

    Självklart handlar allt om pengar.
  • EpicF
    Anonym (faster) skrev 2025-02-17 10:07:41 följande:
    Ok, det där får stå för dig, det har inget med verkligheten att göra.

    Det är väl ingen som ser npf-barn som onda, det är ett handikapp bland andra.
    EpicF skrev 2025-02-17 09:58:56 följande:
    Varför skulle de automatisk gå i särskola? 

    Man har inte automatisk IF bara för att man har en npf-diagnos. 
    Vad man menar är att man inte tycker att barn med npf av en svårare grad bör gå i samma klass eller skola som barn utan dessa problem. Det går inte att komma ifrån att det blev väldigt betungande för lärare när man bestämde att dessa barn ska gå i vanliga klasser och få resurser, som ofta har uteblivit. Istället för att låta dem gå i en egen klass eller skola där de kan blomstra och få det stöd de behöver. Allt handlar förstås om att spara pengar. 
    Har inte barnet IF i tillägg eller bara så har det inget att göra i en särskola. 

    Bara för att barnet har npf, innebär inte att denne också har if eller är ska placeras i särskola pga npf-svårighetsgrad. 

    Men man måste se till att det finns assistenter/resurser i klassen. 

    Personligen så anser jag att alla lågatadieklasser bör ha en assistent när elevantalet är över 25. 

    Självklart handlar allt om pengar.
  • EpicF
    Anonym (Te) skrev 2025-02-17 10:33:37 följande:
    Men precis! Är dagens barn mindre kapabla kanske?
    Nej, men alla barn är olika. 

    Jag har själv diabetes (och mina systrar). Vi hade assistent sedan dagis och upp till 5:an. 
  • EpicF
    Anonym (Te) skrev 2025-02-17 20:07:25 följande:
    Jag tror att övriga elever skulle må bättre utan barn som är våldsamma eller väldigt utåtagerande.
    Behöver 2 elever 3 assistenter så borde de gå i specialskola.
    Bättre för alla, även de utåtagerande barnen.
    Ingen av de barnen är utåtagerande eller våldsamma mot andra barn, så någon specialskola behövs inte. 
  • EpicF
    Anonym (Te) skrev 2025-02-17 20:09:56 följande:
    Ja, det kan förstås vara väldigt olika. Skulle gissa att dagens diabeteshjälpmedel är betydligt bättre än tidigare och hade du haft dem så hade du alldeles säkert klarat det själv mycket tidigare.
    Men ja, dagens diabeteshjälpmedel är bättre nu än tidigare. 

    Förmodligen, men knappast i mellanstadiet. 
  • EpicF
    Anonym (Te) skrev 2025-02-17 20:53:47 följande:
    Vad bra! Men det kanske har med assistenterna att göra?
    Nej, det har aldrig varit utåtagerande eller våldsamma mot andra barn någonsin. 
    Anonym (Te) skrev 2025-02-17 20:53:47 följande:
    Du tror inte att barnen du nämner skulle ha trivts bättre i en mindre klass med fler lärare?

    Nej, det skulle dem inte. Och ja, jag känner båda barnen väl och har gjort det i flera år. 
  • EpicF
    Anonym (Te) skrev 2025-02-17 22:07:10 följande:
    Jättebra att det funkar för dem.
    Tyvärr finns det många barn som det inte alls fungerar så bra för i vanlig klass.
    Nej, eftersom barn är olika. 
Svar på tråden Elever med diabetes assistent