• Anonym (Anonym förtvivlad)

Man som aldrig tar barnen på natten

Hej! 

Behöver ventilera. 

Min man och jag har varit tillsammans 10+ år. 

vi har tre barn. 

Han aldrig velat ta barnen på natten eller morgonen. Det blir alltid diskussion och ovänner på morgonen. 

Detta är under bebis tiden mest såklart, de större klarar sig själva nu men varit samma resa under alla tre barnen. 

Nu är barn nummer tre 5 månader. Mannen har tagit kanske 1-2 uppvak sammanlagt. 
    Hans ständiga ursäkt är: jag jobbar skift, dvs dag, natt, kväll. Och då måste han ju sova. Alla barnen har varit ganska krävande på natten, speciellt nummer tre nu. Allt ifrån 2-5 uppvak på natten. Förra veckan jobbade han natt och jag var själv med barnen då såklart. Bebisen vaknade varannan timme varje natt hela veckan. Denna natten sov bebisen till 00, vakna åt sen sov till 03, vakna åt sen ville gå upp 06. Säger till min man snälla kan du ha bebisen för jag har inte sovit på hela veckan och vill ha en morgon på helgen jag kan sova för snart är det veckodag igen och då vet jag de blir jag som måste upp på morgonen då ?han ska ju jobba kväll 14-22 så då måste han ju sova på morgonen?. 

Men som alltid så hör jag: jag jobbar ju, jag kan inte vända på dygnet hej vilt! Då måste jag sova till 11.30 idag. 

men jag då? Som inte sover mer än 2-3h per natt vissa veckor? De skiter han i, bara han får sova. Så ja, jag är uppe och han sover som alltid (kl är nu 07.48) 

Hur har ni andra gjort med män som jobbar skift? har de aldrig tagit barnen för de jobbar skift? För de måste sova? Hur klarar ni er då tjejer? Hur överlever ni sömnbristen? Vet ju det är ett år nu av sömnbrist men är så ledsen att han aldrig kan ta ansvar för sina barn som han själv ville ha. 

tips? Pepp! Jag går under snart. 

hoppas någon förstår mitt röriga inlägg! 

• Svar på tråden Man som aldrig tar barnen på natten
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Gun) skrev 2025-02-16 20:40:05 följande:
    Ja det är klart att det beror på vad man jobbar med. Är man yrkeschaufför eller hanterar farliga maskiner är det viktigare att man är pigg än om man sitter framför en dator eller i ett mötesrum. 
    Om man vet att man vill ha tre barn och inser att ens partner är nära att krascha helt av trötthet efter barn 1 för att hon får ta alla nätter och inte kan sova ikapp. Då kanske man aningen inte propsar på 3 barn eller byter jobb så man kan bidra.

Annars riskerar man faktiskt också sina barns hälsa att vara hemma med en förälder med akut sömnbrist som kanske måste köra dem till bvc, vård eller liknande eller som av misstag glömmer något farligt pga sömnbrist.
  • Aliona
    Anonym (Oj) skrev 2025-02-16 20:28:20 följande:
    Under förutsättning att man har ett barn som sover på ett vis dagtid som funkar. En del barn sover faktiskt bara i rullande vagn och vaknar direkt man kommer in. Då faller den fördelningen.
    Då kan man sova när den andra föräldern är hemma från jobbet. Det är också ganska många timmar per dag. 
  • rille3

Jag är pappa till tre barn och har alltid arbetat natt, jag jobbar i sjukvården. Med alla tre barnen var jag noggrann med att ta barnen dom nätter jag var ledig och sov hemma eftersom hon var tvungen att ta alla nätter jag arbetade. Känns rimligt att man hjälper varandra. Man är två om ett barn och dessutom varför vill man ha barn om man inte vill vara med barnet. 
    För mig var det dock länge sedan eftersom mina barn är tonåringar nu men att hjälpa varandra borde fortfarande vara en regel. 

• Aliona
    Aliona skrev 2025-02-17 04:36:16 följande:
    Då kan man sova när den andra föräldern är hemma från jobbet. Det är också ganska många timmar per dag. 
    Och självklart på nätterna när pappan inte ska jobba dagen efter. Det går att dela upp på många olika sätt, men just natt innan arbetspass är det rimliga att den som jobbar får sova om hen behöver det för att klara av jobbet. Funkar det inte, tex om mamman lider svårt av sömnbristen, så kan man överväga dubbeldagar, eller att dela upp föräldraledigheten i fler men kortare perioder så att man får turas om oftare med nätterna. 
  • Hellishen

Nej han är en egoistisk gris. Men det borde du ju ha insett efter barn ett, så varför tre? Ingenting kommer bli annorlunda nu. Misstänker som flera andra i tråden att han inte varit hemma med barnen en enda dag utan att du varit hemma på heltid med allihop.

Har du ett jobb att gå tillbaka till?
    Du kan ju testa att säga att nu klarar du inte att vara utan sömn mer så nu är det hans tur att vara hemma, du ska jobba.

• Anonym (Karin)

Hur länge var han föräldraledig med de två äldre barnen? Om du ändå inte ammar så kan han ju ta över när som helst. Dela på det och ta några dagar i veckan var. Då kan ni dela upp det så att den som ska jobba dagen efter får sova. 

• Jemp

Har han tagit nätterna under sin föräldraledighet då?

• Anonym (grrrrrrrrr)
    Anonym (Anonym förtvivlad) skrev 2025-02-16 08:16:20 följande:

är han som ville ha nummer tre verkligen! Han har velat ha alla tre verkligen! 

han har sagt efter varje barn : jag kommer hjälpa till o ja nu sitter man här ändå.. 

ja men hans ursäkt är alltid han jobbar Och då kan han inte ta bebis på natten eller morgonen. 

tror inget annat är bakom utan de handlar om att han måste få sin sömn, som då är 8h minst per natt medans jag sliter för 2-3h per natt , o han säger: du är bara hemma , jag jobbar .. 

Men varför tror du på rövhålet då när han aldrig levererar?

Gå nu inte med på fler barn, han har inte ens förtjänat de han har.

Bit ifrån tills han tar två nätter i veckan. Be honom fundera på hur mycket han får sova om ni ska ta varannan vecka istället, eftersom det är alternativet. Du ska inte behöva gå i väggen för att han bara tänker på sig själv och han borde absolut vara föräldraledig minst två månader- vad är er plan där?

Boka er båda till privat parterapi för tusen spänn i timmen så kanske han fattar att det är allvar.

Du får det du står ut med, män är stora barn eller egorövar för att kvinnor låter dem komma undan med det.
  • Anonym (Lisa)

Vi har delat relativt lika. Före min man skulle jobba såg jag alltid till att han fick sova ostört så att han inte åkte trött på jobb. Han jobbade dock 24 h åt gången så var ju sedan hemma 3 dygn. Han har alltid varit noga med att även jag ska få tillräckligt med sömn även om jag "bara" var hemma.

• Anonym (Karin)

Ni som delar lika på nätterna, flaskmatar ni? 

Svar på tråden Man som aldrig tar barnen på natten