• Anonym (Växt)

Soft girl som ideal

Jag är nyfiken på varför så många kvinnor idag eftersträvar att vara soft girls? Att inte behöva arbeta och bli försörjd. Hur kan detta vara något bra?

Jag tycker inte det är samma sak att typ ändå ha ett arbete, ett brinnande intresse som inte kanske ger så mycket pengar, men är något som ändå är viktigt och engagerande. Men att bara leva typ kravlöst och någon annan står för pengarna.

Vad är det för härligt med detta? 

• Svar på tråden Soft girl som ideal
  • Anonym (M)

Håller med. Det måste vara helt värdelöst. Men är det verkligen vanligt förekommande? 

• Anonym (Lisen)

Gör de? Samtidigt är det fler tjejer som läser vidare, fler kvinnor som får högre positioner osv 

Kanske bland de lågutbildade är det så. Man ser det som en enkel väg, man blir försörjd men behöver inte anstränga sig. 

Men för de flesta  så är det ändå självständigt som gäller. Att arbeta och försörja sig själv, att kunna lämna dåliga relationer osv. 

• Anonym (Eli)

Det finns en anledning till att de flesta som eftersträvar detta är under 25. Det är läskigt att växa upp och de vill slippa kraven på allt som krävs av en självständig kvinna idag och få fortsätta vara beroende och bli försörjd.

När man ser på vilka kvinnor som förespråkade tradwife-idealet för sådär åtta år sedan är det få som fortfarande lever på det sättet idag. Dessa kvinnor växte till slut upp och insåg att de inte ville vara beroende av en man resten av sina liv.

• Anonym (G)

Är det så många kvinnor som strävar efter detta? 

De som skrivit detta på FL verkar ha så stora problem på arbetsmarknaden så de ser softgirl livet som en easy way out. Det verkar dock svårt att hitta en passande man.

• Tecum

Är det så många egentligen, finns det några siffror? Jag har fått för mig att det är mycket av en mediegrej, något nytt som väcker känslor. Och är det unga tjejer som söker det livet har de nog svårt att hitta en jämnårig man som ställer upp, de måste söka en klart äldre man som både har råd och vill ha en passiv kvinna.

Så det är ingen trend som hotar samhällsordningen, som vissa vill tro.

• Fiona M

Varifrån får du att det är många kvinnor som vill leva så?

• Anonym (härligt)
    Anonym (Växt) skrev 2025-02-16 10:05:59 följande:
    Soft girl som ideal

Jag är nyfiken på varför så många kvinnor idag eftersträvar att vara soft girls? Att inte behöva arbeta och bli försörjd. Hur kan detta vara något bra?

Jag tycker inte det är samma sak att typ ändå ha ett arbete, ett brinnande intresse som inte kanske ger så mycket pengar, men är något som ändå är viktigt och engagerande. Men att bara leva typ kravlöst och någon annan står för pengarna.

Vad är det för härligt med detta? 

Samhället känns svårt och stort och hårt att hantera. Och då känner man ett behov av att skapa en lugnare tillvaro som inte kräver så mycket av en. Man vet från sina föräldrar hur livet med jobb och familj ser ut, att det kan vara en oändlig stress. Däremot vet man inte hur det kan vara att vara ekonomiskt beroende av sin man utan möjlighet att förändra sin tillvaro.
  • Anonym (Växt)
    Fiona M skrev 2025-02-16 14:32:10 följande:

Varifrån får du att det är många kvinnor som vill leva så?

Sociala medier, influencers världen över. 
  • Anonym (Ingen större trend trots allt)

Det kanske är en motpol till att kvinnor ska vara starka, självständiga och drivande. Dessa framsteg kommer även med baksidor som stress, krav, ansvar och att ständigt leverera.

Idag anser sig 2/3-delar av tjejer/unga kvinnor lida av psykisk ohälsa i någon form. Det är knappast en slump och man kan förstå att några vill slippa detta ansvar att ständigt vara stark och driven.

• Anonym (Eli)
    Anonym (Växt) skrev 2025-02-17 09:10:17 följande:
    Sociala medier, influencers världen över. 
    Influencers är inte så värst representativa för hela befolkningen.
Svar på tråden Soft girl som ideal