Gullvivor skrev 2025-02-17 23:10:15 följande:
Har inte hört någon använda "soft girls" innan, men om jag utgår från din beskrivning - vad är inte härligt med det? Jag tycker att det är jättehärligt att kunna vara hemma med barnen och samtidigt bli försörjd, av den enkla anledningen att min familj för mig är viktigare än att skaffa mig en karriär (med allt vad det innebär som stress, mindre tid med barnen osv) och att kunna vara självständig ekonomiskt.
Det är märkligt hur många inte kan förstå att alla prioriterar olika i livet och istället avfärda andra med att de har intellektuella funktionsnedsättningar.
Fullt förståeligt att vilja vara hemma med småbarn. Men barnen växer upp och börjar skolan, frigör sig, hittar egna intressen och rätt som det är är de vuxna och flyttar hemifrån. Vad har du då kvar att leva för? Kan du verkligen försörja dina barn plus dig själv med endast en inkomst? Om barnen vill syssla med fritidsaktiviteter som kostar pengar som t ex ridning och hockey, skulle ni klara det ekonomiskt? Sen när det börjar bli dags för övningskörning och körkort, eller barnen vill ha moppe, det är inte direkt billigt. Kan ni påbörja ett sparkonto för barnen att ha när de flyttar hemifrån om ni bara har en inkomst?
Om din man vill skiljas, vart tar du då vägen och hur ska du försörja dig?