-
Jag träffade mannen i mitt liv för lite drygt ett år sen, vi är särbos och har det jättebra tillsammans men går långsamt fram vad gäller flytta ihop, bilda familj osv. Han gillar barn men är fortfarande osäker på om han vill ha egna. Han är fantastisk med syskon och vänners barn, men livrädd för att han inte ska trivas i föräldrarrollen eller mäkta med ansvaret av att ha egna barn. Den här rädslan sitter så djupt och jag ser inte att den kommer gå att rationalisera bort eller försvinna med tiden.Jag tror att han skulle vara en underbar förälder, men jag varken kan eller vill övertala honom att skaffa barn, och samtidigt rinner min tid ut. Jag blir 39 och han är en bit över 40 redan. Jag älskar honom och har oavsett inte lust att börja om dejtandet med målet att hitta nån att skaffa barn med. Jag har däremot ägg infrysta och funderar på att använda dom på egen hand. Jag föreställer mig att i den bästa av världar så fortsätter vår relation att utvecklas vid sidan om att jag tar mig an föräldrarskapet på egen hand, och han blir en bonusförälder och vuxen förebild i mitt barns liv. Och i värsta fall så tar relationen slut i och med den här resan, men då lever jag mitt eget liv och följer dom drömmar jag har.Är det någon som har skaffat barn i en liknande situation och har erfarenheter att dela med sig av?
-
Svar på tråden Skaffa barn ensam i en särborelation?
-
jag tycker det ska förbjudas. Så du bestämma över dina barn att de inte ska få ha en biologisk pappa.Anonym (Yes) skrev 2025-02-18 08:11:59 följande:
Jag är högutbildad med ett stort och starkt nätverk. Har fått två barn på egen hand. Det går bra för mina barn.
-
TS är inte förälder än, så individuella resultat är inte relevant för den här diskussionen.Anonym (Ann) skrev 2025-02-18 07:36:05 följande:Statistik. Men du inser väl också att det inte går att tillämpa på individnivå. Du vet inget om TS ekonomi. Vi pratar om en viss kvinna här, inte generellt.
Även med bra ekonomi så är förutsättningarna sämre för barn med en ensam förälder än med två föräldrar.
Dessutom bidrar mammor och pappor till olika saker i sitt föräldraskap. -
Men statistiskt har dina barn sämre förutsättningar än om du levde ihop med deras pappa..Anonym (Yes) skrev 2025-02-18 08:11:59 följande:
Jag är högutbildad med ett stort och starkt nätverk. Har fått två barn på egen hand. Det går bra för mina barn.
-
...och jag vill fortfarande hävda att kvinnor inte bör skaffa barn om där inte finns en pappa som är beredd att ta sitt ansvar som pappa. Det är en dålig idé baserat på tanken att man har rätt till barn snarare än att föräldraskap innebär ansvar och skyldigheter.Anonym (Ofrivilligt barnlös) skrev 2025-02-18 07:44:06 följande:Vi har haft jättemånga diskussioner om barn, han är inte på något sett förd bakom ljuset. Och det är väl självklart att jag diskuterar även detta alternativ med honom innan, men jag förstår inte argumentet att jag måste göra slut med honom. Det är hans val om han vill stanna kvar i relationen, jag behöver inte göra det åt honom.Jag är övertygad om att han hade älskat mig och velat leva tillsammans med mig även om jag redan hade haft barn när vi träffades. Han är inte emot barn, han är rädd för att han inte ska klara av att vara en bra förälder. Han vill inte ta det ansvaret eftersom det är omöjligt att avsäga sig efteråt.Mitt förslag är ett sätt för både honom och mig att leva våra liv som vi vill, men tillsammans. Sen om det funkar i praktiken kan ingen veta, det var därför jag efterlyste andras erfarenheter och inte andras åsikter.
-
hmm77 skrev 2025-02-18 08:33:32 följande:jag tycker det ska förbjudas. Så du bestämma över dina barn att de inte ska få ha en biologisk pappa.
Precis som många män gör, när de sticker och lämnar kvinnan och barnet kvar.
Men ja, det är tillåtet att skaffa barn själv i Sverige. Menar du att vi ska tvinga kvinnor till abort om pappan inte vill ha barnet?
-
Tom Araya skrev 2025-02-18 08:38:49 följande:Men statistiskt har dina barn sämre förutsättningar än om du levde ihop med deras pappa..
Du kan inte använda statisk på enskilda individer.
-
Och hon är inte singel heller ännu, så då har din statistik ingen betydelse.Tom Araya skrev 2025-02-18 08:36:43 följande:TS är inte förälder än, så individuella resultat är inte relevant för den här diskussionen.
Även med bra ekonomi så är förutsättningarna sämre för barn med en ensam förälder än med två föräldrar.
Dessutom bidrar mammor och pappor till olika saker i sitt föräldraskap. -
Tom Araya skrev 2025-02-18 08:44:25 följande:...och jag vill fortfarande hävda att kvinnor inte bör skaffa barn om där inte finns en pappa som är beredd att ta sitt ansvar som pappa. Det är en dålig idé baserat på tanken att man har rätt till barn snarare än att föräldraskap innebär ansvar och skyldigheter.
Fast vi vet ju att alla pappor inte tar sitt ansvar. Det finns det ju statistik på 😁
Att ställa andra krav på ensamstående som skaffar barn än par är diskriminering.
-
Jodå, det kan man. I ditt fall kan man inte det dock, eftersom det där finns ett individuellt utfall att utgå ifrån istället, men det menade jag heller inte att göra utan tog upp det som jämförelse.Anonym (Ann) skrev 2025-02-18 08:55:07 följande:
Du kan inte använda statisk på enskilda individer.
-
Självklart finns det även föräldrar som inte fult ut tar sitt föräldraansvar, men det är en egen parameter för en egen jämförelse, precis som alla andra parametrar vi här inte nämnt, missbruk exempelvis.Anonym (Ann) skrev 2025-02-18 08:58:34 följande:
Fast vi vet ju att alla pappor inte tar sitt ansvar. Det finns det ju statistik på 😁