• Tremere

Sååå uttråkad på livet!

Måste få skriva av mig och höra om någon känner likadant.

Jag är en 52-årig man med ett stabilt liv ? fast jobb, fru, och barn som börjar bli stora. Jag har en hobby jag gillar och ett jobb som är helt okej, med kollegor jag tycker mycket om. På pappret borde allt vara bra, men...

Jag är så fruktansvärt uttråkad.

Livet känns som en grå vardagssörja utan spänning eller starka känslor. Det har varit så till och från i flera år, men särskilt på vintrarna när allt känns ännu mer monotont. Jag har pratat med min fru om det, men hon tycker att det är en naturlig del av vuxenlivet ? ansvar, rutiner och så vidare. Jag fattar det, men det gör mig ändå frustrerad.

Jag beundrar människor som säljer allt och ger sig ut i världen, men jag vet att jag aldrig skulle kunna göra det ? min familj betyder för mycket. I ett desperat ögonblick tänkte jag till och med att en älskarinna skulle kunna bryta tristessen (vilket jag aldrig gick vidare med, som tur är).

Min fru är nöjd med vårt liv, men för mig känns det som att jag bara lever för semestern ? den enda tiden på året då något spännande faktiskt händer.

Jag har funderat på om jag är deprimerad, men inget annat i mitt liv pekar på det.

Finns det fler som känner så här? Har ni några tips på hur man kan få in mer glädje och spänning i vardagen?

• Svar på tråden Sååå uttråkad på livet!
  • Tremere
    Fjäril kär skrev 2025-02-19 16:48:29 följande:

Att känna en allmän generell känsla av tristess och "grå filt" gör vi alla från och till , men för att kunna göra något konkret förändring skulle du behöva ta reda på VAD den känslan består av. 
    Försök bryta ner känslan som skaver i mer konkreta punkter.

Även om man överlag har det bra i ett förhållande eller i arbetslivet eller socialt är det ju alltid saker som skaver och kan bli roligare och bättre. Ibland är det saker man tycker är okej som ÄR problemet,  man upptäcker att man faktiskt vill ha högre krav på olika bitar. Att det som betydde "okej" tidigare har blivit viktigare och högre prioritet.  Kanske vill du ha mer tid med din fru? Mer närhet? Mer gemensamma intressen?  Mindre vardag och mer guldkant? Osv osv...

Jag reagerade på din kommentar om att du tänkte på en älskarinna, DET är inget man tänker utan vidare. En älskarinna är inte en hundvalp liksom ... tänker man såna tankar så skaver det rejält i ens äktenskap och liv... 

Tack för kloka ord.
    Ja, det där med älskarinnan var ett tag sedan och just då var det en ganska rejäl svacka i vårt förhållande.
    Men den främsta anledningen till att jag ens funderade på det var att jag bara ville känna känslor igen. Spänning, pirr, förälskelse, tonårskärlek.
    Vet att det är befängt och att det säkert har med åldern att göra, men jag känner att jag vill vara 18 igen och vara "wild and free" Haha... Låter ju så löjligt när jag säger det så här, men kan bli så jäkla nostalgisk.
    Funderar ibland på om det beror på att jag träffade min fru när jag var just 18 och sedan har det ju varit vi två.
    Tror inte heller sociala medier hjälper där man ser alla dessa som har sina "äventyrliga" liv. Nog dags att ta en paus från dessa.

• Anonym (hotdog)
    Tremere skrev 2025-02-19 09:00:27 följande:
    Sååå uttråkad på livet!

Jag är en 52-årig man med ett stabilt liv ? fast jobb, fru, och barn som börjar bli stora. Jag har en hobby jag gillar och ett jobb som är helt okej, med kollegor jag tycker mycket om. På pappret borde allt vara bra, men...

Livet känns som en grå vardagssörja utan spänning eller starka känslor. Det har varit så till och från i flera år, men särskilt på vintrarna när allt känns ännu mer monotont. Jag har pratat med min fru om det, men hon tycker att det är en naturlig del av vuxenlivet ? ansvar, rutiner och så vidare. Jag fattar det, men det gör mig ändå frustrerad.

Jag beundrar människor som säljer allt och ger sig ut i världen, men jag vet att jag aldrig skulle kunna göra det ? min familj betyder för mycket. I ett desperat ögonblick tänkte jag till och med att en älskarinna skulle kunna bryta tristessen (vilket jag aldrig gick vidare med, som tur är).

Min fru är nöjd med vårt liv, men för mig känns det som att jag bara lever för semestern ? den enda tiden på året då något spännande faktiskt händer.

Jag har funderat på om jag är deprimerad, men inget annat i mitt liv pekar på det.

Finns det fler som känner så här? Har ni några tips på hur man kan få in mer glädje och spänning i vardagen?

Join the club. Sverige är så grått och trist och ekorrhjulet snurrar.

Försök att få familjen att följa med på en omvälvande långresa i en hel månad eller nåt liknande.

Jag tycker du har rätt att ha ett kul liv. Du är ju inte nöjd så då får du försöka hitta ett intresse som berikar. Tex kanske du börjar boxas. Och sedan åker du själv en vecka på surfläger varje sommar. Din fru får en motsvarande vecka.

Eftersom du fått för dig att du har behov av en älskarinna så funderar jag på om du tvivlar på er relation?
    Alternativt känner du dig inte hörd av din fru. Jag själv älskar äventyr, så jag förstår. Men hon kanske inte förstår att du behöver nåt mer. Samtidigt är det heller inte hon som kan ändra ditt liv, det kan bara du.Så även om hon inte förstår dig, kan du egentligen inte kräva det utan bara jobba på att du själv hamnar i något du är nöjd med. Om hon då inte längre är med på resan så kanske ni inte var menade för varandra. Men det vet du inte än, för du har inte tagit tag i det DU behöver. 

Mitt förslag är en rolig vardagsaktivitet och typ en veckas resa själv eller en familjeresa till nåt exotiskt ställe en månad. 
  • Fjäril kär
    Tremere skrev 2025-02-19 16:59:36 följande:

Tack för kloka ord.
    Ja, det där med älskarinnan var ett tag sedan och just då var det en ganska rejäl svacka i vårt förhållande.
    Men den främsta anledningen till att jag ens funderade på det var att jag bara ville känna känslor igen. Spänning, pirr, förälskelse, tonårskärlek.
    Vet att det är befängt och att det säkert har med åldern att göra, men jag känner att jag vill vara 18 igen och vara "wild and free" Haha... Låter ju så löjligt när jag säger det så här, men kan bli så jäkla nostalgisk.
    Funderar ibland på om det beror på att jag träffade min fru när jag var just 18 och sedan har det ju varit vi två.
    Tror inte heller sociala medier hjälper där man ser alla dessa som har sina "äventyrliga" liv. Nog dags att ta en paus från dessa.

Jag tycker du ska dessa känslor och tankar på allvar och våga vara självkritisk.  Nånting skaver inom dig och det av en anledning. 
    Spänning, pirr, förälskelse kan man fortfarande känna efter 30 års äktenskap och många gör det också. Det är ingen orimlig önskan. Och har det nånstans på vägen försvunnit är det inte konstigt att sakna det och vilja ha det igen. Det är trots allt ett rimligt minimumkrav. 
    Och det är av denna anledning många fastnar i att jaga kickar i sitt äktenskap.  Men hur många motorcyklar man än äger eller hur många liftkort man än köper kan det aldrig fylla hålet man har inom sig där man saknar sin partner i form av uppskattning, hångel, uppmärksamhet,  sex och pirr. Och har du en gång väckt tanken om en älskarinna kommer den tanken slå rot inom dig....kanske inte idag....men sen... 
  • Anonym (hotdog)

Sluta stäng ute det du begär av livet - mer spänning och glädje! Varför ska du sluta kolla på sociala medier om du blir inspirerad?
    Börja göra aktiva val för det istället. Bara du inte sårar dina barn. Och blanda inte nödvändigtvis ihop ditt behov av spänning med att frun inte är rätt. Behöver inte vara så. Men det kan vara så. Men det vet du bara om du påbörjar din inre och yttre resa på allvar.

• Anonym (hotdog)
    Fjäril kär skrev 2025-02-19 17:16:48 följande:
    Jag tycker du ska dessa känslor och tankar på allvar och våga vara självkritisk.  Nånting skaver inom dig och det av en anledning. 
    Spänning, pirr, förälskelse kan man fortfarande känna efter 30 års äktenskap och många gör det också. Det är ingen orimlig önskan. Och har det nånstans på vägen försvunnit är det inte konstigt att sakna det och vilja ha det igen. Det är trots allt ett rimligt minimumkrav. 
    Och det är av denna anledning många fastnar i att jaga kickar i sitt äktenskap.  Men hur många motorcyklar man än äger eller hur många liftkort man än köper kan det aldrig fylla hålet man har inom sig där man saknar sin partner i form av uppskattning, hångel, uppmärksamhet,  sex och pirr. Och har du en gång väckt tanken om en älskarinna kommer den tanken slå rot inom dig....kanske inte idag....men sen... 
    Jag tror inte nödvändigtvis det behöver vara förhållandet.

Jag tror TS behöver hitta sin grej och sedan vet man om han och frun är kompatibla inom det
  • Tremere

Tyvärr handlar det mycket om ekonomin också. 
    Vi har helt enkelt inte de pengarna. 
    Vi har så vi klarar oss och vi kan spara till en bra semester varje sommar (husvagn i södra Europa) 
    Men inte sådana mängder att jag kan ta 5-10 tusen för egna nöjen. Det vore inte heller juste mot resten av familjen. 

• Anonym (Traktor)
    Tremere skrev 2025-02-19 15:00:50 följande:

Man menar du att man skall skilja sig bara för en sådan sak, när allt annat är helt okej och t om bra?
    Slita upp en familj för att en vill ha lite äventyr?
    Nog för att jag har funderat på det, men det är det ju inte värt.

Om du hittar riktig kärlek eller redan har hittat den kan det vara lite värt det
  • PH76
    Tremere skrev 2025-02-19 09:00:27 följande:
    Sååå uttråkad på livet!

......
    Köp ett sommarhus i ett varmare land, då har du en hel del att göra med att hitta vad du vill ha, själva köpet, och sen att rusta upp det till det du vill ha. Du får också ett mysigt ställe att åka till under långa kalla och mörka vinterkvällar här i Sverige.
  • Anonym (Sorry)

Jag tror tyvärr att du är färdig min din relation, och har varit det under en ganska lång tid. Jag förstår att det känns skrämmande och tar emot när allting som du uttrycker det ?är bra?, men uppenbarligen så skaver det med good enough. Du vill ju ha ut mer av livet. Du och din fru kanske var allt det för varandra för x antal år sen, men inte längre.

• Anonym (Sprisegel)
    Anonym (Sorry) skrev 2025-02-20 06:41:29 följande:

Jag tror tyvärr att du är färdig min din relation, och har varit det under en ganska lång tid. Jag förstår att det känns skrämmande och tar emot när allting som du uttrycker det ?är bra?, men uppenbarligen så skaver det med good enough. Du vill ju ha ut mer av livet. Du och din fru kanske var allt det för varandra för x antal år sen, men inte längre.

Vardagen kommer alltid tillbaka oavsett. Jag tog en älskare och efter två år har det också blivit en rutin hur vi är med varandra. Det är mer troligt att den tråden så småningom avvecklas och vi båda blir kvar i våra huvudrelationer, än att vi faktiskt ändrar på dem.

Man är varken nöjd eller missnöjd de flesta dagar, utan fast i mellanmjölkslivet.
    Det kan vara rätt okej så.
Svar på tråden Sååå uttråkad på livet!