Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Fred i Ukraina

Tow2Mater skrev 2025-03-05 17:54:26 följande:
    DOGE utreder, det är deras uppgift. Och tills annat bevisats går jag på vad de säger.

Hur anser du att du vet du vart usa's skattepengar går bättre än usa själv?
    ...och jag tror att DOGE har redogjort för innehållet i Ukrainas utbildningsväsende snarare än vad pengarna har öronmärkts för.

DOGE tillhör ju Trump-administrationen, som gjort sig känd för att framställa allt de inte gillar i dålig dager.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 18:08:41 följande:
    Du har ingen fakta om t ex vad jag står för. 
    Visst har jag det.

Om man går igenom alla dina inlägg så framgår ett tydligt stöd, gillande och ställningstagande för Trump och Putin.
  • Tom Araya
    Trump's Disastrous Meeting with Zelenskyy; Graham's Brazen Ukraine Flip Flop: A Closer Look

Seth takes a closer look at Trump and JD Vance's uncomfortable and tense meeting with Ukrainian President Zelenskyy and Lindsey Graham going from praising Zelenskyy to calling for his resignation.

• Tom Araya
    Putin's 'not interested' in peace leaving Trump at risk of being played | Maj.Gen. Mick Ryan

"There's no evidence that Lavrov or Putin are interested in conceding any of their big goals." There is "no evidence" that Putin is taking Trump's offer of peace seriously, Maj. Gen. Mick Ryan, tells Frontline on
    #timesradio

• Tom Araya

Trump-adminstrationens hantering av Ryssland-Ukraina-kriget och strävan att nå en fredsprocess har varit en aning problematisk.

USA valde att inleda med separata samtal med Ryssland och sedan med Ukraina för att se vilken inledande ståndpunkt länderna hade och för att uttrycka vilken utgångspunkt USA önskar för fredsförhandlingarna.
    Det i sig var nog inte helt fel.

Men det visade sig bli så att Ryssland från sitt håll dikterade utgångspunkten och att USA sedan försökte implementera den för Ukraina.

Jag vet inte om detta har gjorts medvetet från USA's håll eller om det beror på svaghet och diplomatisk oerfarenhet, men det har i alla fall lett till ett försvårande läge inför riktiga fredsförhandlingar.

• Tom Araya
    Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt) skrev 2025-03-06 11:39:34 följande:

Förvisso är vladimir putin angriparen, och jag har ingen sympati för hans brott, men samtidigt är jag ändå för ett omedelbart stopp för striderna. Ett enda liv är värt mer än alla territorier, och en orättvis fred nu med frysta frontlinjer är bättre än att ETT ENDA LIV TILL GÅR ÅT.

De allra flesta av dem som inte vill ha en snabb fred utan önskar att Ukraina först skall ha framgångar militärt skulle aldrig själva offra sig, åka till Ukraina och tjänstgöra vid fronten och själva dö.

Det är lätt att uttala sig när det inte gäller en själv. 

För egen del ansökte jag bla pga min tro (är aktiv i bland annat Svenska Kyrkan)  om vapenfritt, fick det godkänt av pliktverket, och fick placering i civilförsvaret (som kan rädda liv i krig och det gör jag gärna).

Jag förstår din tanke, men du (eller någon annan utifrån) ska inte bestämma över ukrainarnas huvud när det är dags för dem att sluta strida och söka fredsavtal.
  • Tom Araya
    Anonym (Stoppa lidandet) skrev 2025-03-06 01:15:31 följande:
    Jag står på fredens sida. Det är bäst att avskräcka Rysslands politiska ledning med militära allianser och upprustning. Aldrig att de vinner mot ett enat Europa. För att få fred krävs dock att Ukraina gör stora eftergifter? det är så krig alltid slutar; en vinnare, en förlorare. Zelenskyj verkar dock inte fatta det. Så USA kommer nog pressa Ukraina till att underkasta sig Ryssland vid förhandlingsbordet. För att göra freden hållbar är allt som krävs lite säkerhetsgarantier såsom att ha europeiska fredsbevarande styrkor. Såklart vi alla hoppas att Ukraina skulle vinna, men inget land tycks vara berett på att skicka egna trupper till Ukraina. Ok vi verkligen ville att dem skulle vinna skulle vi skicka militär trupp dit. Men nu får vi hantera verkligheten, med målet att stoppa brotten mot mänskligheten som nu pågår. Om Ryssland bryter mot freden får väl helt enkelt kriget fortsätta, men då har dem också förhoppningsvis Européernas fredsbevarande styrkor mot sig.
    Är du medveten om at Ryssland redan har förklarat utländsk trupp i Ukraina som oacceptabelt?
  • Tom Araya
    Anonym (Stoppa lidandet) skrev 2025-03-06 14:24:47 följande:
    Du menar precis lika oacceptabelt som alla gånger tidigare de sagt saker vara oacceptabla? Oacceptabelt att skicka dit vapen, vi gjorde det ändå. Alla röda linjer hittills har varit på låtsa.
    Men nu snackar vi om villkoren i ett fredsavtal.
    Att bryta ett sådant avtal medför oerhört stor risk at kriget startar igen.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-06 22:09:06 följande:
    Länder kan väl inte kastas ut ur EU. Men om Ungern kunde kastas ut, vart går de då? De formar säkert närmare band med Ryssland. Vore det bra för europa och EU?
    Det känns som att de redan står närmare Ryssland än övriga EU.
  • Tom Araya
    nattuw skrev 2025-03-06 15:29:28 följande:
    Du låter som ett rysstroll som vill slå in en kil mellan USA och Europa.
    I nuläget är USA på Rysslands sida och då är det där en kil hör hemma.
Svar på tråden Fred i Ukraina