Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Fred i Ukraina

Ryssland har uttalat ett principiellt stöd för Ukrainas förslag om vapenvila, men än är det inte avtalat. Det verkar som att Ryssland försöker att förhala det hela genom att ta upp ett antal förhållanden som nödvändiga att komma överens om i detalj.

• Tom Araya
    Anonym (Drömmen om en kollega) skrev 2025-03-13 23:08:57 följande:
    Ja jag förstår inte varför inte USA hjälpte Ukraina mot Ryssland och deras luftangrepp så som de hjälpte Israel. 

Israel som dessutom genomför ett av de största folkmorden i världshistorien och världen blundar för judarna kommer undan med de eftersom att de själva har varit utsatta. 

Fruktansvärt att USA stöttar två av de värsta staterna i vår tid, Ryssland och Israel. 
    Det vore långt mycket farligare att göra samma mot Ryssland.
    Mot Ryssland skulle man då ha behövt gå "all in", vilket den amerikanska regeringen nog har svårt att motivera för sig själva och för folket.
  • Tom Araya
    Dr Nail skrev 2025-03-14 15:06:58 följande:

Trump har nu pratat med Putin personligen. Så som goda allierade gör med varandra. Båda upplevs vara nöjda med samtalen, vilket är såklart dåliga nyheterför Ukraina, men åtminstone goda nyheter för USA och dess allierade (Ryssland).

Detta ska bli intressant att se resultatet av...

Ryssland och Ukraina skulle ha samma nytta av en vapenvila, därmed även samma nackdelar, nämligen att motståndaren kommer att dra nytta av läget.

Om Trump är seriös med sin fredsambition så behöver han nu sätta press på Ryssland och här har Trump också antytt att man avser.

Närmandet mellan USA och Ryssland lär få ett ordentligt bakslag om Putin inte går med på vapenvila och senare även till fredsförhandling.

Om Trump låter Ryssland att komma undan utan eftergifter för fred, så lär det bli väldigt impopulärt i hela världen.
  • Tom Araya
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-14 15:34:09 följande:
    Ja, Ryssland och USA är "allierade". Skit i Ukraina. Ukraina borde aldrig ha börjat krig.
    Ukraina har aldrig startat ett krig, de blev invaderade.
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-14 17:18:41 följande:
    Ja, det skulle blivit ett krig mellan Ryssland och USA, så viktigt är inte Ukraina för USA. Ukraina är inte heller med i Nato. 
    Jag vill nog hävda att det faktum att Ryssland är en kärnvapenmakt är det avgörande i huvudsak.
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-14 18:45:44 följande:
    Absolut, det är en kärnvapenmakt, det är en stormakt. Det är inte att jämföra med Hamas. 

Men USA påstår att de kommer att försvara Taiwan, trots att Kina är en kärnvapenmakt. 
    Nej, USA kommer inte att försöka stå emot Kina militärt för att försvara Taiwan. Trump kommer att protestera lite, införa sanktioner, kanske någon form av militärt stöd  sim Taiwan har nytta av, men mer än så blir det inte.
  • Tom Araya
    'Obvious things' Trump can do to put 'more pressure' on Putin: Fmr. U.S. Amb. to Russia

Ukrainian President Zelenskyy says Russia's conditions for a ceasefire deal show it wants the war to continue. NBC News chief foreign correspondent Richard Engel reports from Ukraine. Former U.S. Ambassador to Russia Michael McFaul joins Alex Witt to provide more insight on the conflict.

• Tom Araya
    nattuw skrev 2025-03-15 11:48:22 följande:
    Min poäng är att folk borde vara försiktig och inte låta sig dras med av falska profeter som bara är intresserad av att splittra samhället.

Min slutsats är att europeiska politiker borde uppföra sig som politiker och inte komma med barnsliga utspel som grumlar relationerna till USA. För om fyra år (eller tidigare) har USA en ny president och då kanske Europa behöver USA:s kärnvapenparaply och hjälp med underrättelseverksamhet.

Kritik mot förd politik är en sak men det ensidiga hatet mot Trump är bara korkat.
    Tvärt om, Trumps styre borde ge konsekvenser för USA utav de försämrade relationerna med Kanada, Mexico och Europa, för det minskar risken för att amerikanska väljare röstar fram en sådan stolle som Trump igen.
  • Tom Araya
    nattuw skrev 2025-03-15 12:52:31 följande:
    Det är konsekvenserna för Europa som intresserar mig.

Att straffa det amerikanska folket för att de valt "fel" president är inget som jag är intresserad av.
    Det ena ger det andra...
Svar på tråden Fred i Ukraina