-
Du får det att låta som en relativt enkel uppgift... det är det inte med två parter som står så långt ifrån varandra, i likhet med de allierade och axelmakterna under det andra världskriget. Det var tvunget att besegra axelmakterna då deras ambitioner och mål inte var något de allierade kunde göra några eftergifter för. Ur säkerhetspolitisk, demokratisk och humanitär synpunkt ansågs de vara bortom all rimlighet.Tow2Mater skrev 2025-02-21 14:50:55 följande:Givetvis kan mer göras? Det har jag problem med. Varför har inte mer gjorts då på 3 år för att få ett slut?
-
Trump verkar inte veta vilken fot han ska stå på.... I ena stunden säger han att han bara haft initiala samtal med Ryssland och att Ukraina kommer att bjudas in när de riktiga förhandlingarna blir av... I andra stunden säger han att Ukraina har bjudits in till förhandling och nekat... Har gubben gått och blivit senil?
-
Trump är dum i huvudet på riktigt!Det är klart som fan att en part blir lätt att förhandla med om du erbjuder den i stort sett allt denne vill ha och parten du inte erbjuder någonting blir den svåra.
Detta är inte kärnfysik.
Om Trump tror att folk går på det här är han också dum i huvudet.
Dags att införa sanktioner mot USA!?
Trump: Zelenskyj "inte viktig" vid samtalen -
Omöjligt att läsa.Tow2Mater skrev 2025-02-21 23:38:20 följande:
Försöker europeisk media medvetet smutskasta Trump med lögner och desinformation?
-
Jag tror det ligger lika mycket sanning i detta om i Trumps ord, d.v.s. väldigt lite.Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 03:16:23 följande:
Det finns hopp i alla fall enl rubio
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VzrnbW/lackta-krissamtal-med-rubio-avslojar-trump
Nej, Trumps regering har inga planer att först nå en överenskommelse med Ryssland och sedan ställa Ukraina och Europa inför fullbordat faktum.
Nej, USA kommer inte att lyfta sina sanktioner. För att det ska ske krävs enligt Rubio ?en märkbar förändring? i beteendet från Moskva. Han öppnade dock för att lätta på vissa sanktioner i begränsad omfattning om ryssarna ?börjar ta de steg som USA efterlyster?.
Ja, sa Rubio, USA:s regering är fullt medveten om att Putin kan försöka utnyttja samtalen för att splittra väst och bryta sin internationella isolering.
Inte från något håll har det framkommit att USA ställt några som helst krav på Ryssland eller ens föreslagit ryska eftergifter för ett fredsavtal.
Att först nå en överenskommelse med Ryssland och sedan ställa Ukraina inför fullbordat faktum är precis det Trump gör.
Detta bekräftas av att krav på Ukraina redan har framkommit trots att det ännu inte har hållits några förhandlingsmöten där både ukrainska och ryska representanter deltar. -
Lite olika uppfattningar om vad som sker och varför...
Trump's Master Plan: How Russia Lost Everything | George Friedman
Johnson: Trump vet vad han gör ? vill påverka tre parter
-
Tre olika synvinklar på samma ärende och situation:
Trump pressar Zelenskyj ? "väldigt frustrerad"
USA: Ukraina redo godkänna mineralavtal
Expert: Ukraina har inga brytvärda jordartsmetaller
-
Jag är tveksam... vi har ännu inte sett ett sådant avtal. Zelenskyj vägrade skriva på det första avtalet, just för att säkerhetsgarantier saknades. Trump tycks inte vilja ta det ansvaret eller något annat ansvar för säkerhet i Europa. Putin har också uttryckt att han inte kan acceptera fredsbevarande trupp från något NATO-land i Ukraina.TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 08:12:45 följande:Jag tror också att Trump vet vad han gör. Det kommer att bli fred i Ukraina. En del i planen är att Putin nu kommer att utropa seger i Ukraina. Detta är helt nödvändigt, annars skulle det ryska folket aldrig acceptera en fredsuppgörelse.
Zelensky kommer att skriva på mineralavtalet och USA kommer att ge Ukraina säkerhets garantier. Detta är genomtänkt och jag tror att det kommer att fungera.
Trump har heller inte visat några tendenser till att ställa motsvarande krav på Ryssland som han ställer på Ukraina, vilket minskar chansen till att Zelenskyj kan acceptera eventuellt fredsavtal.
Vissa hävdar även att storleken på Ukrainas fyndigheter av mineraler och sällsynta jordartsmetaller är kraftigt överdrivna. -
Passiva är vi inte, vi har agerat mer och starkare än USA.Anonym (Mx) skrev 2025-02-22 08:27:00 följande:
Jag tror också att Trump har koll. Att våra medier letar fel och hittar varje tillfälle att kritisera säger mer om oss. Trump vill inte betala för oss i Europa mer, han tycker även att vi är passiva.
Har han fel?
Exempelvis har USA behållit restriktioner på hur Ukraina får använda amerikanska vapensystem, vilket de europeiska länderna släppte på.
Men han har rätt i att Europa måste ta mer ansvar för sin säkerhet, därmed satsa mer på sitt försvar.
Att europeiska medier inte förstår Trumps planer och syften innebär inte att Trumps verkliga skäl inte kan eller ska kritiseras.Det gör vi och har alltid gjort.Anonym (Mx) skrev 2025-02-22 08:27:00 följande:Europa består inte av ett 40tal uländer, tvärtom. Vi borde kunna driva våra egna frågor utan USA som aktör och finansiär.
Frågan är snarare om Trump vill lämna NATO och bryta samarbetet med Europa mot samarbete med Ryssland, för det är den väg han går nu.
Att Trump väljer närmare band med de mer auktoritära makterna säger något om Trump som jag definitivt inte gillar och som medför risker för i stort sett hela den fria och demokratiska världen. Allt verkar handla om makt och pengar för Trump.
-
Så kan det vara, men intrycket av Trump som detta ger har jag svårt att se som gynnande för USA och Trump. Skulle han späka sig själv så illa för att kunna vinna något senare?TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 08:31:32 följande:
Jag tror att det är mycket teater och strategi.
Visst är det möjligt, men inte genom att hota "moderlandet" utan fokusera på att mota ut dem ur Donetsk och Krim. Målet har aldrig varit något annat, så det vore en seger för Ukraina.TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 08:31:32 följande:
Alternativet , att totalt besegra Ryssland i krig, som man gjorde med Nazityskland, det är ju helt enkelt inte möjligt. Ryssland har kärnvapen och hotar man Rysslands heartland så kommer de att användas. Ingen vill ha ett kärnvapenkrig,
Ekonomer menar på att Rysslands ekonomi inte klarar mycket mer än kanske ett år till av krig.Det där med "Deep state" tror jag inte ett dugg på. Skillnaderna i politik mellan exempelvis Obama, Trump 1, Biden och Trump 2 är på tok för stora för att kunna hänvisa till någon bakomliggande makt.TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 08:37:52 följande:Det måste ju naturligtvis förhandlas och diskuteras ett tag med båda sidor, men jag tror att detta kan fungera . Det är i alla fall en smart uttänkt strategi som är Ukrainas allra bästa chans. Trump är nog inte så dum som han verkar.
Sen är han ju inte ensam. Oavsett vad de säger så finns ju en Deep State i USA som ligger bakom det mesta som har med säkerhetspolitik att göra.
Allt Trump nu säger sig vilja göra hade han chansen till redan under förra perioden.
Att Trump löser upp gamla samarbetspakter till förmån för helt nya talar också mot en sk "deep state"... lite som att dina kroppsdelar skulle sluta att fungera tillsammans för att istället börja jobba ihop med din kompis armar och ben...