Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Fred i Ukraina

Bra tecknad film om Trumps retorik gentemot Ukraina.

https://fb.watch/xXkZw_leoc/

• Tom Araya
    Dr Nail skrev 2025-02-24 13:28:43 följande:

Inte nog med det så måste han avgå dessutom.

Varför?

Åter igen Zelenskyjs egen idé, ett erbjudande.
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-24 13:50:50 följande:
    Det var ändå Zelenskyjs idé, detta med mineralavtalet, och enligt experter finns inga mineraler av det värde de pratar om, så jag är inte så säker på vem som lurar vem här, i detta fall.
    Det verkar vara lite olika uppgifter om detta... Trump sa att de handlar om 500 miljarder dollar, Zelenskyj säger att det kanske är uppåt 350 miljarder och ytterligare andra säger att det är mindre än vad som är värt att försöka utvinna.

Men det verkar som att fyndigheterna delvis ligger på ryskokuperad mark och hur USA och Ryssland hanterar det ska bli intressant.
  • Tom Araya
    Dr Nail skrev 2025-02-24 23:03:38 följande:
    Varför är han så motvillig att skriva på den då isf? Zelinskyj, diktatorn som "startade kriget".
    Därför att USA inte vill ge de säkerhetsgarantier som Ukraina krävde i utbyte.
    Dr Nail skrev 2025-02-24 23:04:54 följande:
    Inte Trumps ide?
    Det var nog ett erbjudande som svar på Trumps och Putins krav på val i Ukraina.

Ungefär som: "Så ni vill bli av med mig? Okej, jag lämnar min post om ni vid ett fredsavtal erbjuder följande...".
  • Tom Araya

Denna videopod ger oss en uppdatering om läget i Ukraina.

Men kanske det mest intressanta är det som tas upp vid tidsangivelserna nämnda nedan:

-11.19 - (enligt denna videopod) säger Steve Whitkoff (Steve Witkoff - Wikipedia) att Istanbul-protokollen (Istanbul Protocol - Wikipedia) är utgångspunkten för fredsförhandlingarna. I dessa finns de ryska kraven på att Ukraina blir permanent helt neutralt, Inga NATO-styrkor, inga utländska soldater eller vapen i Ukraina. Ukrainas försvarsmakt får uppgå till max 85 000 man, 342 stridsvagnar, 549 artilleripjäser och får ha max 40 km räckvidd på sina robot- och raketsystem. Säkerhetsgarantier skulle ges av en koalition bestående av USA, Storbritannien, Frankrike, Kina och Ryssland. Men koalitionen får bara agera när alla dess parter är överens om det. 

-14.47 får vi se hela listan på hur världens länder röstade 2025-02-24 i frågan 'Advancing comprehensive, just and lasting peace in Ukraine'.
    -Grön ruta med plustecken =röstade för
    -Gul ruta med kryss =lade ner sin röst
    -Röd ruta med minustecken =röstade mot
    Som du ser så röstade USA mot förslaget, tillsammans med Ryssland, Belarus, Ungern och ytterligare en handfull länder, mestadels i Afrika.
    T.o.m. Rumänien och Serbien röstade för förslaget.
    Inte ens Kina, Indien eller Saudiarabien röstade mot, utan la ner sin röst.

• Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-02-25 02:28:34 följande:

Per Rubio om röstningen i UN (google översatt):

President Trump vill få ett slut på detta krig. Han tycker att alldeles för många människor har dött och han vill få ett slut på det. Vi kände ärligt talat inte att det var gynnsamt att ha något där ute i FN som är antagonistiskt mot endera sidan. Vi försöker få de här killarna till bordet. Tyvärr gick inte Ukraina med på det och de ville gå vidare med sina. Vi gick sedan till säkerhetsrådet med vår kompromiss, som jag tycker är ett mycket rättvist språk
    ...och påminna FN om att FN:s syfte är att få ett slut på krig och förebygga konflikter, inte att göra det svårare att få slut på konflikter. Så jag tyckte att det var bra att vi fick det gjort i säkerhetsrådet och att ryssarna inte lade in sitt veto.

www.breitbart.com/politics/2025/02/24/exclusive-secretary-of-state-marco-rubio-rips-united-nations-as-antagonistic-on-ukraine-vs-russia-resolution-president-trump-wants-to-end-this-war/
    Tyvärr, när det gäller att skapa konflikt genom att kasta skuld åt höger och vänster har Trump redan gjort bort sig och det ska världen sent glömma.
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 18:26:37 följande:
    USA har ett mycket större intresse av att hjälpa Sverige än Ukraina, 
    Inte om Trumps mål är att bli Putins bästa polare.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-02-25 12:59:21 följande:

Europa vill nu också ha Ukrainas metaller.

The European Union offered its own agreement on "critical materials" to Ukraine on Monday

"Twenty-one of the 30 critical materials Europe needs can be provided by Ukraine in a win-win partnership," Séjourné said

www.politico.eu/article/critical-minerals-rare-earths-deal-eu-not-donald-trump/

Inget anmärkningsvärt i detta.

Det viktiga är vad man erbjuder i utbyte. Ukraina vill ha säkerhetsgarantier och USA erbjuder ingenting annat än att Ryssland och USA ska få vad de vill ha.
  • Tom Araya
    Dr Nail skrev 2025-02-25 00:02:13 följande:
    Så vad vinner Ukraina på det? Fred?
    I det sammanhanget Zelenskyj uttalade detta tror jag det handlade om EU-medlemskap och NATO-medlemskap, kanske mer. Typ "Jag kan lämna min post om Ukraina får åtminstone ett av dessa."
Svar på tråden Fred i Ukraina